Vi bor i ett 1,5 plans hus med källare.

Nu har vi landat i att vi har fiber men än så länge har vi bara ett wifi för mobiltelefoner och datorerna.

Jag skulle vilja komma igång med att ta emot även TV signalen och kanske någon form av filmutbud via fibern.

Hur går man till väga?

I källaren kommer fibern in.
Idag har vi routern där med trådlös wifi.

TV Tar vi in via antenn på taket.

Det vi vill ha är ett lättanvänt system som alla ska kunna använda.

I källaren har vi gillestugan, den ska husera hemmabion.
Tv (4K/UHD), högtalare (5.1 ev 7.1), förstärkare/receiver.

Entreplan, här ska ev en TV (led) stå. Behöver inte vara något separat högtalarsystem.

Uppe. Två rum. En TV (led) per rum. Behöver inte vara något separat högtalarsystem.

Vilken stärkare rekommenderas, lättanvänt och bra?
Vad behöver man?
Kan det vara trådlöst?
Behöver man signalförstärkare?

Man ska kunna titta på olika tv kanaler per rum helst alla (fyra) samtidigt.
 
Ni behöver:
- En box per tv
- En switch som klarar multicast (De flesta gigabitswitchar klarar det) vid inkommande fiber för att dela upp tv-signalen
- Förslagsvis nätverkskabel dragen från switch till respektive rum. Det finns trådlösa nätverksbryggor som kan funka, men jag förordar kabel till Tv.
Kan även funka med Homeplugs, dvs man skickar data via elnätet
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
J
Ljudsidan kan jag inget om, men när det gäller tv och bredband så finns det mycket man kan hitta på. Tyvärr lämnar du för lite input för att man ska kunna ge något matnyttigt svar. vilken leverantör har du av fiber, eller eg. ännu viktigare, vilken tjänsteleverantör av TV har du tänkt dig? Jag vet att Telia har en rätt ok trådlös tv-lösning via Technicolor, som du ansluter med en sändarenhet vid routern, och sedan en mottagare per tv-box, men som alltid gör man bäst i att dra ett trådbundet nät. Det blir fantastiskt mycket kablar även med trådlöst eftersom det blir strömadaptrar och nätverkskablar i varje ände i alla fall. Om du med signalförstärkare pratar wifi, så är det vanligaste rådet att sätta en accesspunkt på lagom avstånd från routern, tex på din övervåning. Det bör räcka för en normalstor villa. SSID sätter du till samma som din routers. Du behöver som sagt en box per tv för fiber-tv. Dra alltså antigen ett stjärnnät med kablar från din router, till varje rum, eller en kabel som du förgrenar vidare med switchar på vägen, beroend epå vad som blir enklast med avseende på hur väggarna ligger.
 
Redigerat:
J
Roligt med nya leksaker :)

Läste på sidan du länkade till, men förstår inte fördelen jämfört med tex en Chromecast audio. Eftersom det kräver en speciell app om man tex ska streama från telefonen gissar jag att man får ALLT ljud skickat till högtalarna, alltså även ringsignaler och notifieringar, eller kan man köra tex Spotify/Google play/Itunes native?
Du får återkomma med en recension sedan :)
 
Om ni inte vill ha något tv-fiberabonnemang kan ni köra med flera Apple-tv. Vi har direkt från nätverkskabel till apple-tv med hdmi till tv´n med Netflix och SVT & TV4´s play-kanaler. Går även att spela upp saker från datorn/Ipad till detta. Då kan hela huset köra med tex Familje-Netflix (tror jag det heter) och alla "web-sändingar".
 
  • Gilla
Patrik Henriksson och 1 till
  • Laddar…
J
Jonatan79 skrev:
Om ni inte vill ha något tv-fiberabonnemang kan ni köra med flera Apple-tv. Vi har direkt från nätverkskabel till apple-tv med hdmi till tv´n med Netflix och SVT & TV4´s play-kanaler. Går även att spela upp saker från datorn/Ipad till detta. Då kan hela huset köra med tex Familje-Netflix (tror jag det heter) och alla "web-sändingar".
Eller samma lösning men Chromecast för halva priset. Kräver iofs att alla har en mobil eller platta. Funkar även med en Android TV.
 
Tack för inkomna svar.

Fibern är vi på väg att byta tjänsteleverantör på.

From februari så blir det Comhem.
 
J
Comhem har ju sin fruktansvärda tivo, men tror du fortfarande kan köra med kort, bara alla tvapparater har plats för instickskort.
 
K
@Jocke Best, för en som inte har en aning, vad är så fruktansvärt med TiVo?
 
J
Hehe, vad sägs om detta schabraket i tvbänken? En Tivo: Samsung GX-CM700CF Obs, detta är inte hemma hos mig. När jag körde deras digitala körde jag med Dreambox, men tar allt via antennkabeln nu. Får ut 1,2 4,6 digitalt, och resten grynig analog bild, men det duger till 3:an och femman. Samsung GX-CM700CF Tivo-box under en Philips TV på en trä-TV-bänk med CD-skivor och böcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
K
Tack, jag har fattat nu :D
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Jocke Best skrev:
Comhem har ju sin fruktansvärda tivo, men tror du fortfarande kan köra med kort, bara alla tvapparater har plats för instickskort.
Som tur är så behöver man inte ha det där monstret, min mor skaffade nyligen iptv via Com Hem och fick då nån liten smidig Arris-box.

...för andra tv:s kan man köra Com Hems playtjänst via Chromecast. Jag har dock inte provat det.
 
hsd
I tidigare hus hade jag Comhem, det var härligt då allt bara fungerade -inget trassel
Tyvärr kan jag inte få Comhem där jag bo nu så nu kör vi med Telia som funkar men ibland är vi tvingade att ringa supporten ,som hittills löst problemen
Provade med boxer men där funkade inget och supporten kunde inget, annat än bluff å båg med luddiga löften om att det skulle gå igång till imorgon , vilket det inte gjorde
 
J
"Som tur är så behöver man inte ha det där monstret, min mor skaffade nyligen iptv via Com Hem och fick då nån liten smidig Arris-box."

Då finns det ju hopp :)
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.