Ok, detta har jag lyckats få fram.
Komplettera gärna om ni vet vad dom med frågetecken är för något...

BT 1 Utetemperatur
BT 2 Temperaturgivare, värmebärare fram
BT 3 Temperaturgivare, värmebärare retur
BT 6 Temperaturgivare, varmvattenladdning
BT 7 Temperaturgivare, varmvatten topp
BT 10 Temperaturgivare, köldbärare in
BT 11 Temperaturgivare, köldbärare ut
BT 12 Temperaturgivare, kondensor framledning
BT 14 Temperaturgivare, hetgas
BT 15 Temperaturgivare, vätskeledning
BT 16 ???
BT 17 Temperaturgivare, suggas
BT 20 Frånluft
BT 21 Avluft
BT 50 Rumstemperatur
Calc Supply ???
Degree Minutes = Gradminuter
BT1 Average = Snitt temperatur utomhus
Relays PCA-Base = "2=AV" , "7=Värme PÅ" , "15=Varmvatten PÅ"
 
Redigerat:
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Bt50 är innegivaren resten kommer jag inte ihåg.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Det var någon tidigare som reagerade på att jag hade hög framledningstemp? Kanske var det du smurfen?

När jag nu kollar i loggen, så visar den oftast mellan ca 27-45gr. Men ibland så går den ända upp till strax över 60gr.
När jag läser NIBE manualen så säger denna att fabriksinställningen för max framledningstemp är just 60grader, men att till golvvärmesystem så rekommenderas 35-45gr.....

Jag ser dock att det finns ett samband mellan varmvatten och detta. Det är nämligen i slutfasen av när pumpen värmer vattnet "15" som framledningstempen uppnår ca 60gr.

Är detta något ni rekommenderar mig att ändra eller ska jag låta det vara?
Värmepumpen är ju trots allt inställd på att jag har just värmegolv...
 
Redigerat:
Det är inget du behöver ändra rätt framledning är den som ger rätt temp i huset och jag tror du kommer behöva sänka framledningen när du får ordning på flödet genom golven. Det är samma framledningsgivare som används vid värme körning resp vv körning men vid vv beräknas inte gradminuter korrekt utan med ett troligt värde eftersom ingen givare finns som visar (rätt) värde
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Bt50 är innegivaren resten kommer jag inte ihåg.
och bt25 är extern framledningsgivare ;)
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Och används den sker gradminut beräkning rätt även under vv beredning.
 
Nu har jag fått tid att kontrollera flödesinställningarna i golvvärmen.
Och den verkar faktiskt vara injusterad precis enligt specarna från golvvärmeritningen!
Det jag har gjort nu är att jag har öppnat upp flödet till badrumsgolven ca tre varv extra (Max flöde) för jag ville se hurdana badrumsgolven blev då eftersom vi tycker dessa är väldigt kalla! Men inte f**n blev det någon skillnad överhuvudtaget.......... jag tycker det är jättekallt på badrumsgolven, jag vill ha dom sådär varma och härliga att gå på!
I entrén har vi jättevarmt och härligt golv, men där kvittar det väl mig! Det är ju i badrummen jag vill ha det. :(

Och i det ena sovrummet som jag upplever lite kallare, där var den nästan Max öppet redan, 5 1/2 varv enligt specen. Öppnade det till 6varv men det gjorde inte heller någon överhängande skillnad!

Finns det något annat jag kan göra? Ska jag höja temperaturen i värmepannans inställning? Den står inställd på 20gr som det är nu.
 
Jag skulle inte gjort nånting före du fått ordning på den konstiga inkopplingen utan extern cp.
 
crazytok skrev:
Det var någon tidigare som reagerade på att jag hade hög framledningstemp? Kanske var det du smurfen?

När jag nu kollar i loggen, så visar den oftast mellan ca 27-45gr. Men ibland så går den ända upp till strax över 60gr.
När jag läser NIBE manualen så säger denna att fabriksinställningen för max framledningstemp är just 60grader, men att till golvvärmesystem så rekommenderas 35-45gr.....

Jag ser dock att det finns ett samband mellan varmvatten och detta. Det är nämligen i slutfasen av när pumpen värmer vattnet "15" som framledningstempen uppnår ca 60gr.

Är detta något ni rekommenderar mig att ändra eller ska jag låta det vara?
Värmepumpen är ju trots allt inställd på att jag har just värmegolv...
När den är över 60 grad. Är inte det var 30:e dag alt 14:e dag när legionella styrning går in? Alternativt läckage i växelventilen när den växlar från varmvatten till göra värme. Sen start tillskott brukar man köra minst 5 ggr högre än start kompressor. Tips annars är att gå in på "varmepumpsforum.com" kolla på specifikt märke där har du de riktigt inbitna proffsen. Hänger säkert några här oxå😄
 
Det är samma framledningsgivare som används vid vv beredning som vid värme körning därför kan framledningen vara så hög som 60 grader men då bereder vp vv.
 
Hej! Jag följer den här tråden med stort intresse eftersom jag också har lite problem med samma pump och kallt i vissa rum. Mitt system är sex år gammalt i ett lika gammalt hus.

Tidigt upptäckte jag att kurvan behövde justeras lite. Särskilt runt noll grader då jag alltid upplevde att det var kallt då. Dvs upp med den lite i det området.

Jag har också skruvat lite på strypningrana för att se om det ger resultat. Det har dock gett mig insikt i att motorerna till rumsgivarna inte verkar funka helt bra. En öppnar inte helt, så den har jag plockat bort, vilket gett bra temp i köket där det var helt kallt tidigare. Jag misstänker att fler motorer inte fungerar som de ska. De är från Thermotech.

Tror det pratats lite om motorer i tråden men de tål att kollas. Inte alltid pumpen som är problemet.

En lösning är att köra oreglerat i stora delar av huset men man vill ju att sakerna ska funka. Sovrum vill man ju också kunna höja och sänka individuellt. Kan man byta dem själv?
 
Många gånger är det bäst utan termoster beroende på hur vp är inkopplad och har man innegivare så kompenserar den bra för tex sol eller blåst.
 
Jag kör helt utan ställdon/motorer till all golvvärme och med fullt öppna termostater förutom i sovrummet där jag vill ha lite kallare. Har fungersk superbra och pumpen får ett bättre coop då den alltid har ett högt och jämt flöde över sig med stabilt deltaT. Samt så lite grejer som möjligt som kan krångla.
 
Jag har insett att man kan justera cirkulationspumpen från "auto" till manuell, och då kan man ställa cirkulationspumpens hastighet till ett högre värde än vad den arbetar i när den står i Auto läget.

Så jag testade för skojs skull att ändra både vänteläge och arbetsläge från 30% till 60%.
Och då blev det väldigt stor skillnad i värmen på badrumsgolven! Helst hade jag velat öka ännu mer, men vill inte heller gå till överdrift.

Jag har nu mailat dom som tagit fram golvvärmeritningarna och även han menar att det mycket riktigt skall sitta en extern cirkulationspump Efter UKV samt framledningsgivaren Efter UKV enligt Ni es rekommendationer.

Han frågar även om vi har några problem med anläggningen. Vad ska jag svara tycker ni? Jag vet ju att jag har "problem" med vad jag tycker för låg golvtemp i badrum samt ett sovrum. Även att det är kyligare på morgnarna i alla rum, som att den inte hinner få upp tempen då det varit kallare nätter.
Tycker även varmvattenberedaren löser dåligt med varmvatten när man tappar upp ett bad, även om jag sätter den i lyxläge.(vet inte om detta också kan påverkas!?)

Men utöver det vet jag inte. Har jag tex för hög framöedningstemp än vad som anses vara rimligt för en sådan här anläggning? Är det några andra värden som borde vara annorlunda?

Tack för all hjälp!!
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Självklart har du problem när dom inte monterat cirkpumpen som ska sitta där jag tycker det är riktigt konstigt att du får runt värmen över huvud taget. Framledningen kommer troligtvis sjunka när du får allt rätt installerat och vp behöver justeras in på nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.