KnockOnWood skrev:
Vad jag har förstått är Atlanten vid Portugal t.ex. ganska kall, kanske 15°C på sommaren.
Så det är inte direkt badtemperatur.
Och det påverkar naturligtvis lufttemperaturen uppe på land nära kusten också.

Lite annorlunda mot hur ndet är i Egeiska havet, i Grekland.
När vi var där och seglade ett år i början på oktober var det 28°C i vattnet.
Rätt behaglig badtemperatur faktiskt :)
15 grader i Atlanten kan säkert ske när det drar in kallt vatten, men är knappast det normala under sommaren. När jag var där i mitten på juni för några år sedan var det uppskattningsvis runt 20 grader i vattnet.

Lite temperaturstatistik:
http://www.yr.no/place/Portugal/Faro/Lagos/statistics.html
 
Hemmakatten
Jo, det är sant att husens som byggs är "enkla" stenhus med puts utanpå och putsat, målat, inomhus. Värmen består av luftluftvärmepumpar (ac), olika system för över-o undervåningen.

Å andra sidan är det så nybyggda hus byggs i Portugal och portugiserna tycker dessa hus är ett under av teknik och arkitektur.
 
Redigerat:
Synd att dom inte stoppar i lite isolering i väggarna, isolering är väl ändå billigare än sten ;)
 
Hur är det med jordbävningar?
Det är ju inte kul om ett stenhus kollapsar medan man tar sin siesta.
 
Hemmakatten
Vet att det finns någon slags lagstiftning om jordbävningssäkerhet vid nybyggnation. Men är osäker på hur reglerna ser ut för småhus.

Ett stort problem är att läsa om byggregler mm pga språket, i princip inget material finns på engelska.

Har fått tips på portugisisk advokat med inriktning på fastighetsskatt. Ska kolla med henne om besiktning för säkerställa att regler följs. Att bygga enligt svensk standard ser jag som uteslutet.
 
Så som världen utvecklas nu, så tror jag att man seriöst bör ta med i beräkningen både att Euron försvinner som valuta och att hela EU löses upp inom en 10 årsperiod. Och hur ser då värdet ut?
 
Jag ser idag inget motiv att Portugal skulle slänga ut utlänningar/svenskar, särskilt inte om man inte belastar arbetsmarknaden. Och ha någonstans att bo behöver ju vi alla. Värdet finns ju kvar så länge man inte säljer. Måste man alltid sälja med vinst den dag man har ena foten i graven?
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Hemmakatten
Just idag med riktig vinande snålblåst, 15-20 cm snö och en hal backe jag nästan inte kom uppför med bilen och en hund som vill ut flera ggr om dagen känns tanken på Portugal än mer lockande. Ju äldre jag bli desto mer avskyr jag kyla och mörker.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Visst köpte ni lgh?
 
Hemmakatten
Ja, vi köpte ett hus, flyttade in 1 maj. Innan dess hyrde vi en lägenhet från november förra året. Vi stortrivs.

Lite pyssel med alla papper men det har löst sig. Så numera har vi uppehållstillstånd, skattenummer, portugisiska skyltar på bilen och socialförsäkringsnummer, bankkonto mm. Och portugisiska studerar vi flitigt, har en lärare som kommer varje vecka .

Vad gäller värdet är jag inte orolig. Vi skrev kontrakt 11 april 2018 och kan utan vidare sälja för mer än €50' mer i dag.
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Skulle vilja köpa 5-10000kvm mark, fattar ju att jag får hålla mig en bra bit från havet för att om möjligt ha råd...
Ni köpte nyckelfärdigt?
Undra hur mycket byråkrati det är att bygga själv...
Portugal Spanien Kroatien Grekland är väl det som lockar.
Tänker mig en 5års plan där man fixar till och säljer bilar hus båt osv för att sen hoppa av ekorrhjulet
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Det som bland annat lockade oss var att bo på ett ställe med någorlunda varm och skön vinter. Här hade vi svensk sommarvärme ända fram till jul. Sedan vårvärme i tre månader med sommartoppar. Vi satt oftast ute och åt lunch. Nu på sommaren är det oftast 25-30gr, emellanåt lite högre.

Så fundera på hur ni vill ha det vädermässigt. Det skiljer också kulturmässigt en del mellan de länder du räknade upp. Ytterligare en sak att kolla upp är skattesystemet.

Att bygga i egen regi tror jag är svårt utan språkkunskaper och lokalkännedom. Tror inte heller det blir billigare. En variant vi funderade lite på var att köpa en liten tomt (mark är dyrt), anlita arkitekt och en byggare som byggde på generalentreprenad. "Alla" varnade oss för svårigheter som dyker upp på vägen. Och vi hade redan byggt hus i Sverige tidigare i lösvirke med delade entreprenader och det var svårt nog.

I stället dök detta townhouse/lägenhet upp med två stora terrasser om 50 + 30kvm med medlemskap i en liten poolförening som delas av 25 fastigheter. Nybyggt och fräscht. Det bästa av två världar tycker vi.

Här i Portugal finns inga bostadsrätter utan man köper sin fastighet på samma sätt som man köper ett hus. Banker lånar ut pengar om man behöver, vet inte upp till hur många procent av värdet, och lånet skall vara tillbakabetalat senast det år den äldsta i familjen fyller 75 år. Räntorna är lite högre än i Sverige.

Vi betalade kontant, vi sålde vårt dyrare hus i Sverige, och den enda fastighetsrelaterade utgiften vi har är för el och vatten. Internet samma kostnad för som i Sverige, mobil är dyrare. Hushållsutgifter som mat ligger på ca 60-70% jämfört med Sverige. Sjukvården är mycket bra. Portugal är det billigaste landet att bo i i västra Europa.

Alla de här jämförelserna måste man göra för alla länder man kan tänka sig bo i. Det viktigaste är dock att man tycker om landet och har känslan att här vill jag bo. Vi förälskade oss i Portugal, folket här är vänliga, trevliga, hjälpsamma och vill man inte lära sig språket (vilket jag tycker man måste lära sig) så pratar de flesta engelska.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Ja jag misstänkte att det kan vara svårt att bygga själv...
Bästa vore kanske att köpa nåt befintligt med så mycket mark man får tag på och bygga vidare därifrån.

Får man fråga om eran ålder?

Ang mobil så borde man väl kunna ha ett svenskt abb så länge man håller sig inom EU?
 
Hemmakatten
Ett svenskt mobilabb kan man ha i ett år. Operatörerna känner nog av om man aldrig ringer från Sverige.
Vi flyttade hit när vi blev pensionärer.
 
Ok ja så kan det kanske vara.
jag har 20år kvar till pension så flyttar man så måste jag ha nå form av inkomst...

Kikade på en vingård i Kroatien men tiden var inte den rätta men ångrar mig lite...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.