Ja, om man aldrig nånsin vill komma upp på vinden igen kan det vara en idé :D
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att all varm luft du släpper upp på vinden kondenserar fukt i det kalla utrymmet. Så det är viktigt att du tätar rejält nu. Fukt på vinden är ett större problem än ev kallras.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Ja, om man aldrig nånsin vill komma upp på vinden igen kan det vara en idé :D
Menar såklart inte längs med öppning, utan som man gör utanför ramar och inne i dörrar?

Lätt är väl oxå att ovanifrån lägga tex en skiva cellplast, golvfoam, kartong, filt eller rentav liggunderlägg, det som är mjukt är lättare att få upp i små utrymmen, som ett lock när man stänger och lätt att putta bort när man ska upp..
 
Hej!
Min mor hade en liknade konstruktion. När vi ökade till 50cm lösull så fick trapan inte längre plats utan vi ersatte den med en teleskop vindstege från Bauhaus. Bytte tätningslisterna runt luckan och då vi isolerade så byges en ram ovanför luckan i denna gjorde jag en alu ram som passade och fyldes med 40cm cellplast. Med hjälp av ett hantag på. Denna så får man lyfta upp den när man skall upp, efter detta så har det blivit varmare i hallen och påväksten som kunde uppstå på vindstaket försvunnit.
M
 
  • Gilla
Blwrgrl och 1 till
  • Laddar…
Petter Forsen skrev:
Hej!
Min mor hade en liknade konstruktion. När vi ökade till 50cm lösull så fick trapan inte längre plats utan vi ersatte den med en teleskop vindstege från Bauhaus. Bytte tätningslisterna runt luckan och då vi isolerade så byges en ram ovanför luckan i denna gjorde jag en alu ram som passade och fyldes med 40cm cellplast. Med hjälp av ett hantag på. Denna så får man lyfta upp den när man skall upp, efter detta så har det blivit varmare i hallen och påväksten som kunde uppstå på vindstaket försvunnit.
M
Fick d verkligen plats 40cm tjock cellplast i ramen på luckan? 😮
 
Ahlin skrev:
Godkväll forumet.
Jag har kommit på en eventuell energibov i mitt hem, luckan upp till kallvinden...
Du frågar efter alternativ?
Ditt problem är ju att det läcker tjyvluft genom vindsluckan, och det går nog aldrig att få det praktiskt tätt.
Dessutom är stegen ett elände att ta sig upp- och nedför. Att flytta stora grejer upp till vinden och ned är praktiskt taget omöjligt.

Här är lösningen, om plats finns:

En utvändig trätrappa leder upp till en dörr på husets andra våning i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utvändig trätrappa längs husvägg som leder till övervåning, en lösning för att undvika taklucka och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inga hål i taket
Ingen brant, skranglig stege
Inget luftläckage

Den perfekta lösningen helt enkelt!
På vår "vind" har vi alltså 70 m2 förrådsutrymme, och det är enkelt att bära soffor, sängar och bokhyllor upp- och nedför den utvändiga trappan. Förutom allt smått som kartonger, avlagda kläder gamla urvuxna leksaker m.m.
 
  • Gilla
Blwrgrl och 1 till
  • Laddar…
Blwrgrl skrev:
Fick d verkligen plats 40cm tjock cellplast i ramen på luckan? 😮
Ja det fick plats, luckan 3 + stegen 9 samt att sargen är lite högre än lösulkens 50 gick det mycket bra
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.