Bor i gavelradhus och står i begrepp att till våren/sommaren fodra om gaveln och samtidigt regla på och tilläggsisolera. Då jag inte har så mycket hantverkarerfarenhet själv och dessutom är mitt uppe i hektiska småbarnsår så funderar jag på att leja bort jobbet. Mycket av det beslutet beror också på att huset är drygt åtta meter högt, så det kommer krävas ställningar och skylifts.

Fasaden är 11 meter bred, 5,3 meter till taket och 8,3 meter till nocken (se bild).

Är nyfiken på vad detta skulle kunna kosta om man lejer bort jobbet (och hur mycket man skulle spara om man gör det själv). Om jag får tänka själv så borde de stora posterna vara virke (fasadvirke samt reglar), färg samt isolering (tänker fylla på med fem cm). Till detta kommer givetvis arbetskostnad.

Någon som har en kvalificerad gissning på vad det kan kosta?

Enkel linjeteckning av en husgavel med mått: 11 m bred, 5,3 m till taket och 8,3 m till nocken, med ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu skjuter jag från höften och det är ju så klart bättre att ta in offerter än att ställa frågan i ett forum, men kanske två man en vecka + material och ställning. Högt räknat..
2 x 40 x 600 x 0,7 = 33600 kr + mtrl.

Nu är ju inte jag någon snickare men brukar säga att alla projekt tar dubbelt så lång tid som man tror och kostar tre ggr så mycket så jag kan ha fel.. ;-)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
2 frågor, är fasaden i så dåligt skick att ni måste byta all panel? Samt, hur tjock isolering finns idag? Kanske inte värt allt jobb bara för ytterligare 45mm som inte gör stor nytta om ni har hyfsad isolering redan.
 
Jonatan79 skrev:
2 frågor, är fasaden i så dåligt skick att ni måste byta all panel? Samt, hur tjock isolering finns idag? Kanske inte värt allt jobb bara för ytterligare 45mm som inte gör stor nytta om ni har hyfsad isolering redan.
En grov uppskattning är att kanske 5% av allt virke går att återanvända, resten är nog original från 1973. Visst kan man spara de fem procenten, men så värst många kronor gör det ju inte på totalen.

Idag har vi rätt usel isolering. Det drar kallt och vi hör tydligt folk som pratar på cykelvägen två meter från fasaden. Mockfjärds bytte fönster hos oss nyligen, vill minnas att han då sa att väggen var 11cm, inkl innervägg och ytterpanel. Vet inte vad det ger för tjocklek på isolering, men särskilt tjockt är det ej. Vi kan inte bygga på hur tjockt som helst, då huset gränsar mot kommunal tomt, men 5-10 cm borde man kunna tjuva till sig.
 
Jag hade räknat på minst 200kr/m2 i material och färg och minst 150kr/m2 i arbete och ställning.

Jag tror att det är extremt svårt att räkna hem en tilläggsisolering om den inte görs i samband med ett fasadbyte som ändå behövde göras.
 
Ok. Då skulle jag byta allt och försöka isolera 95mm om takfoten "tillåter". Alltså att nya väggen inte kommer ut för "nära" takutsprånget men det går säkert bra och kommer se ok ut. Ljud utifrån gatan kan tränga in genom ventiler också.
 
  • Gilla
samuelj och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag hade räknat på minst 200kr/m2 i material och färg och minst 150kr/m2 i arbete och ställning.

Jag tror att det är extremt svårt att räkna hem en tilläggsisolering om den inte görs i samband med ett fasadbyte som ändå behövde göras.
Ok, tack för input. Tilläggsisoleringen handlar inte främst om ekonomi, utan komfort. Det drar rätt kallt genom väggen och vi bor i norra Norrland...
 
Frågan är hur man gör det här smart. Finns det någon inre ångbroms/ångspärr? Om inte kanske det kan finnas risk för fuktproblem om man lägger på för mycket isolering? Annars kanske det går att plocka ner befintlig panel med spikutdragare, slita bort vindpapp, lägga på 145 isolering till, sätta ny vindduk och sedan återmontera befintlig panel? Sen ett varv med färg på det. Då sparar man in en massa material men får lite mer arbetskostnad. Dock inte jättemycket mer - det är en del jobb att kapa upp brädor i rätt längder.
 
pelpet skrev:
Frågan är hur man gör det här smart. Finns det någon inre ångbroms/ångspärr? Om inte kanske det kan finnas risk för fuktproblem om man lägger på för mycket isolering? Annars kanske det går att plocka ner befintlig panel med spikutdragare, slita bort vindpapp, lägga på 145 isolering till, sätta ny vindduk och sedan återmontera befintlig panel? Sen ett varv med färg på det. Då sparar man in en massa material men får lite mer arbetskostnad. Dock inte jättemycket mer - det är en del jobb att kapa upp brädor i rätt längder.
Återanvända gammal panel låter inte som en bra idé, jobbet med att dra ur varje spik utan att skada panelen är i stort sett omöjligt, iaf inom rimliga tidsgränser.

Räkna på 1 veckas arbetstid för 2 gubbar 80x600kr, sen kan du gå in o kolla vilken panel du ska ha, hur många kvm som går åt, lägga på för vindduk isolering spikläkt, foder och knutbrädor, då hamnar du nära verkligheten
 
Det blir ju tydliga märken i panelen när man kör med spikutdragare men det brukar inte synas på håll när man fått på färg.

Egentligen passar det här bäst om man gör jobbet själv och framförallt vill ha dit mer isolering.
 
Byt panel när du ändå håller på återanvända gammal panel kommer inte bli bra. Om det drar nu så kanske befintlig vägg är fuskbyggd så det kanske är läge att öppna upp den och kolla om så är fallet.
 
pelpet skrev:
minst 150kr/m2 i arbete och ställning.
Alldeles för lågt räknat. Skulle gissa på 5 ggr mer.
 
Det låter som om du ska byta all panel och i samband med rivningen se till att kontrollera att väggen är rätt byggd eftersom ni hör ljud igenom väggen. Finns någon brist är det nog lika bra att åtgärda detta när panelen är borta..

Det går nog även utifrån se om det är rätt gjort bakom inre skivorna så att det blir rätt utifrån fuktperspektiv. Det finns olika sätt men det är viktigt att inte fukt/kondenspunkt hamnar fel i väggen för då blir det bekymmer.

Även tilläggsisolering låter väldigt förnuftigt oberoende om den går att räkna hem. Ni får bättre komfort och det borde lösa ljudproblemen.

Ni bör även titta på takutsprånget så att det fungerar med en tilläggs isolering. Se till att det finns med i ert beslutsunderlag oavsett om ni tar in offerter eller gör jobbet själva. Det kan finnas utrymme för tilläggsisolering och ibland måste takutsprånget förlängas för att det ska bli bra. Då blir det lite tak jobb också vilket är bra att veta innan man börjar arbetet oavsett om ni ska göra det själva eller låta en byggare göra jobbet. Missar ni det i förfrågningsunderlaget kan det bli dyrare "tilläggsarbete" med tak, plåt, hängrännor osv beroende på hur det ser ut idag.

Likaså bör ni ta ett aktivt beslut om fönstret ifall ni tilläggsisolerar. Personligen tycker jag att det blir snyggast om man flyttar ut fönster vid tilläggsisolering.

Jag har inte möjlighet att ge någon pris uppskattning. Om ni ska köpa jobbet föreslår jag att ni gör ett genomarbetat förfrågningsunderlag och låter några byggare på plats titta över jobbet. De bör kunna svara på om en del av punkterna jag lyft fram är relevanta för er "gavel". Sen går det lättare att precisera ett underlag och låta ett par byggare lämna lösningsförslag och offert. Upphandling är en fråga utanför denna tråd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.