Jag håller på och planerar och ritar en friggebod jag tänkte bygga nu i höst. Jag har bestämt mig för ett sadeltak utan underram och således krävs det en nockbalk. Nocbalken kommer bli limträ 66x315mm, den kommer vara fribärande 480cm och dessutom ett tungt tak (betongpannor) så därför krävs så pass rejäl dimension.

Hursomhelst, jag har börjat fundera på hur man ska göra infästningen av själva takbalkarna mot nockbalken. Förutsatt att takbalkarna är infästa rejält i väggen så känns det som att dom inte kan komma nedåt. Därför tycker jag att det borde räcka att fästa dom med ett vinkeljärn på var sida?

Alternativet är ju balkskor eller en limskruvad upplagsregel, men då måste jag väl jacka ur takbalkarna så att anläggningsytan blir plan?

Vad tror ni? Bifogar en bild från ritningen som jag håller på och pillar med, har märkt ut det jag menar om det inte framgick av texten. frigga.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tevell och 1 till
  • Laddar…
Har precis byggt något liknande. Ett uterum 6x4,5 m med nockbalk istf takstolar. Får närmare 3,5 m invändigt i nock och det ger en härlig rymd i rummet.

Jag gjorde som ditt andra alternativ, dvs limskruva på en upplagsregel typ 45x70 mot sidan på nockbalken och jacka ur takbalkarna för att passa denna profil. Dessutom satte jag 90x90 mm vinkeljärn med både ankarskruv och franska skruv i. Slutligen ligger det klassisk råspont på allt (ja jag vet, tillsammans är detta förmodligen fullständig overkill men nu vet jag att det sitter bra).

Den största fördelen med upplagsregeln är ju att du kan lägga balkarna på plats och klara av montaget på en person. Betydligt bökigare om "bara" vinkeljärn.
 
  • Gilla
Pyroholic
  • Laddar…
A
Jag har liknande friggebod. Mina inre takbalkar ligger ovanpå limträbalken. De yttersta ligger utanpå änden av limträbalken och ser mer ut som takstolar. De inre takreglarna är urjackade så att de vilar plant på nockbalken. Inga upplagsreglar.

Jag har råspont, papp och betongpannor på.
 
Redigerat av moderator:
bra-byggare skrev:
Jag har liknande friggebod. Mina inre takbalkar ligger ovanpå limträbalken. De yttersta ligger utanpå änden av limträbalken och ser mer ut som takstolar. De inre takreglarna är urjackade så att de vilar plant på nockbalken. Inga upplagsreglar.

Jag har råspont, papp och betongpannor på.
Jo så kan man ju göra men då tycker jag man tappar lite av poängen med nockbalk. Nämligen den invändiga takhöjden.

Jag funderar på balkskor istället för upplagsregel. Borde ju fungera minst lika bra? Anledningen till det är för att jag vill ha underdelen av limträbalken synlig och gå med innertakspanel hela vägen mot limträbalken.
 
  • Gilla
Tevell
  • Laddar…
A
En anledning jag hade var möjligheten att isolera över nockbalken för att slippa köldbrygga. Kommer du isolera?

Takbalken kanske syns mer i mitt fall, men takhöjden blir väl ingen större skillnad beroende på hur man gör med isolering och köldbryggor? Mina takreglar når takspetsen högre upp jämfört med bilden, allt annat lika.

Vilken metod man väljer kommer också påverka takvinkeln som bör vara minst 14 grader om man ska ha betongpannor. Ju högre upp du kan få spetsarna på takbalkarna desto högre kan du göra väggarna med bibehållen takvinkel, vilket betyder högre takhöjd längs sidoväggarna.
 
Redigerat av moderator:
Du vill alltså spika panel under takbalkarna? Snedklyv då underlagsregelns undersida i takvinkeln så har du spikunderlag hela vägen.
 
  • Gilla
nordman39 och 1 till
  • Laddar…
bra-byggare skrev:
En anledning jag hade var möjligheten att isolera över nockbalken för att slippa köldbrygga. Kommer du isolera?
Japp, jag har tänkt isolera, det kommer jag dock troligen inte göra direkt, men jag förbereder för det.
Takbalken kanske syns mer i mitt fall, men takhöjden blir väl ingen större skillnad beroende på hur man gör med isolering och köldbryggor? Mina takreglar når takspetsen högre upp jämfört med bilden, allt annat lika.
Du har visserligen rätt på sätt och vis, men jag känner väl att man inte riktigt kan utnyttja takhöjden i mitten om nockbalken sticker ner 315mm (i mitt fall) precis i mitten. Svårt att veta hur det känns/blir utan att se det på riktigt.

Vilken metod man väljer kommer också påverka takvinkeln som bör vara minst 14 grader om man ska ha betongpannor. Ju högre upp du kan få spetsarna på takbalkarna desto högre kan du göra väggarna med bibehållen takvinkel, vilket betyder högre takhöjd längs sidoväggarna.
Ja, det har du rätt i. Tidigare ritning hade en takvinkel på 19,9 grader och ett innermått på 210cm vid ytterväggarna och 249cm upp till botten på nockbalken. Jag har nu valt någon sorts medelväg mellan att lägga balkarna ovanpå (som du) och att fästa dom helt mot sidan (min tidigare design och även norrbottenstorpets lösning). Tänker mig nu att takbalkarna får sticka upp med precis halva tjockleken ovanpå nockbalken. På så vis kommer inte nockbalken allt för lågt inne i boden men jag får också lite* utrymme att isolera ovanpå nockbalken (*87mm). Måtten blir nu 220cm vid ytterväggarna och 240cm upp till undersida nockbalk, takvinkeln blir nu 17,0 grader. Se bilden.
frigga2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för förslag och hjälp, det uppskattas!
 
  • Gilla
Tevell
  • Laddar…
norrbottenstorpet skrev:
Du vill alltså spika panel under takbalkarna? Snedklyv då underlagsregelns undersida i takvinkeln så har du spikunderlag hela vägen.
Japp, tänkte klä insidan med råspont som jag målar. Det blir dock inte innan jag isolerar, när nu det blir.
 
Någon som vet hur mycket råspont, papp, strö och bärläkt + nockpanna bygger ovanpå detta? Höjd från utsida mark till taknocken är nu på ritningen 2931,7mm. Jag har således 68mm kvar att bygga på. Känns inte som det räcker riktigt, men hur extremt noga måste man vara med takhöjden. Det är ju ingen exakt vetenskap att bestämma medelmarknivån. Och vem kommer kontrollmäta?
 
A
68 mm kommer inte räcka. Bara bärläkt bygger 50mm och nockpannans nederkanter vilar i princip på takpannorna så de måste också räknas in. Jag tror inte knapp att ens 15-20cm räcker där nockpannnas topp slutar jämfört med spetsarna på takreglarna
 
vectrex skrev:
Någon som vet hur mycket råspont, papp, strö och bärläkt + nockpanna bygger ovanpå detta? Höjd från utsida mark till taknocken är nu på ritningen 2931,7mm. Jag har således 68mm kvar att bygga på. Känns inte som det räcker riktigt, men hur extremt noga måste man vara med takhöjden. Det är ju ingen exakt vetenskap att bestämma medelmarknivån. Och vem kommer kontrollmäta?
Hej vectrex,
jag bygger en friggebod med samma infästning mot nockbalk som du. Tänkte jacka ur från takbalken (45x170) så jag kan peta upp en 45 mm isoleringsbit ovan nockbalk och ha ca 30 mm luftspalt. Har planerat en takvinkel på 16 grader, och betongpannor.

- Vilken höjd konstaterar du att råspont, papp, strö och bärläkt + nockpanna byggde för dig?

Är nyfiken då jag önska landa precis i underkant av 3 meter, men har svårt att uppskatta vart jag borde lägga höjden för nockbalken för att uppnå detta.

Vänliga hälsningar från Jonas
 
Jonas_80 skrev:
Hej vectrex,
jag bygger en friggebod med samma infästning mot nockbalk som du. Tänkte jacka ur från takbalken (45x170) så jag kan peta upp en 45 mm isoleringsbit ovan nockbalk och ha ca 30 mm luftspalt. Har planerat en takvinkel på 16 grader, och betongpannor.

- Vilken höjd konstaterar du att råspont, papp, strö och bärläkt + nockpanna byggde för dig?

Är nyfiken då jag önska landa precis i underkant av 3 meter, men har svårt att uppskatta vart jag borde lägga höjden för nockbalken för att uppnå detta.

Vänliga hälsningar från Jonas
Kan tyvärr inte riktigt svara på det utan att gå ut och mäta. Är inte särskilt sugen på det just nu. En hyfsat kvalificerad gissning är ca 20cm.
Min bod är aningens för hög vet jag. ;)
 
vectrex skrev:
Kan tyvärr inte riktigt svara på det utan att gå ut och mäta. Är inte särskilt sugen på det just nu. En hyfsat kvalificerad gissning är ca 20cm.
Min bod är aningens för hög vet jag. ;)
Tackar, då kör jag på 2,80 då till du säger annat. Är du mörkrädd du med? ;-)
 
Jonas_80 skrev:
Tackar, då kör jag på 2,80 då till du säger annat. Är du mörkrädd du med? ;-)
Nej, inte särskilt mörkrädd, men det regnar, blåser och jag har 2 små barn inne som sover dom jag helst inte lämnar ensamma.
 
  • Gilla
Jonas_80
  • Laddar…
vectrex skrev:
Nej, inte särskilt mörkrädd, men det regnar, blåser och jag har 2 små barn inne som sover dom jag helst inte lämnar ensamma.
Ja helt rätt prioritering. Är du ute med tumstock till hands nån gång, vore det jättesnällt av dig med ett mått. (y)
 
  • Gilla
grazina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.