Är på väg att starta ett projekt som innebär att montera ner och flytta ett timmerhus till ny tomt. Bygglovet behandlas just nu. Vi monterar alltså upp en timmerstomme, lägger tegeltak, nya fönster och panel utvändigt. Funderar nu på hur timmerstommen skall isoleras? Ska den isoleras? Utvändigt eller invändigt? Huset skall primärt användas sommartid, men ha en grundvärme och kunna värmas upp även vintertid.
 
Vi har gjort ett liknande projekt fast som permanentboende.
Utanpå stommen satte vi först 45mm linull och sen vindduk som jag tyckte var rivtåligare och enklare att sätta än papp.
På vinden blåste vi in ca 400mm ekofiber och i bjälklagen har vi 220 mm ekofiber.
Tätat karmar och mellan stockar med lindrev.
På insidan av stommen har vi ganska tjockt med lerklining och även i bjälklagen (vi har plintgrund) har vi tätat med lerklining.
Vi har kvar dom gammla fönstren och dörrarna men har nya innerfönster, inga problem med golvdrag eller att hålla varmt inne på vintern, tvärtom nästan, ska vi kunna elda i vedspisen måste vi först öppna dörren och kyla ner lite:)

Svagaste punkten är dom gammla dörrarna men vi har ett tungt drapperi för på vintern och i långtidsplaneringen ligger väl ett par innerdörrar till dom. Jag tycker vi har fått ett mycket behagligt inneklimat.
 
Om du ska slå panel utvändigt så är det ju enklast att isolera utvändigt också. Men jag antar att du ska ha ett nytt skal på innerväggarna också så då är det läge att isolera även där.
 
Tack för bra svar. Vad är anledningen till att ni valde linull? För att så långt som möjligt använda naturliga material, eller finns andra skäl? Måste läsa på om lerklining...:) Trevligt att kunna behålla de gamla fönstren. Våra var tyvärr för dåliga så vi får hitta nytillverkade i fin gammal stil.
Det stämmer att vi ska sätta innerväggar, men ska även dessa isoleras? Finns det inte risker med att isolera både utvändigt och invändigt? Tänker på hur daggpunkt förflyttar sig och därmed risk för fuktskador i stommen? Någon som har kunskap om detta?
 
  • Gilla
Tank_girl
  • Laddar…
Linull använde vi av flera skäl, jag inbillar mig att det är ganska miljövänligt, det är trevligare att arbeta med än sten/glasull, det är hygroskopiskt dvs kan ta upp och avge fukt och sist men inte minst tycker jag det passar bra ihop med en sån här byggnad.

Om ni ska regla upp innerväggar är det bra att isolera dom annars blir det ganska dålig ljudisolering mellan rummen men om det är timmerväggar behövs ingen extra isolering.

Ang fuktskador i stommen tror jag inte det är någon risk om man inte stänger in den (dvs använder plast), men jag är ingen expert utan körde lite på magkänsla när vi byggde. Vi har sk. ångbroms, en duk som släpper igenom luft men inte fukt, upp mot vinden och i taket ovanför badrummet för att förhindra att fukt kommer upp där. Drog också bra ventilation med fläktaggregat uppe på vinden till badrum och kök.

Lerklining tycker jag absolut blev bra och bevarar mer av den ursprungliga lite ojämna utseendet på väggarna. Lite samma magkänsla där som med linullen, miljövänligt, naturligt och bevara lite av byggnadstraditonen.
Badrum och delar av köket har vi dock skivor och panel.
 
Nybyggarn skrev:
Svagaste punkten är dom gammla dörrarna men vi har ett tungt drapperi för på vintern och i långtidsplaneringen ligger väl ett par innerdörrar till dom. Jag tycker vi har fått ett mycket behagligt inneklimat.
Vår hall ska göras klart inom kort. Våra ytterdörrar är jättelika värmetjuvar, så vilka draperier har ni använt?
 
Tänker absolut isolera uppreglade innerväggar, men ytterligare isolering på insida timmerstomme verkar ju inte behövas?! Största värmeläckaget är ju taket så vinden blir ju viktig. Ska kika på lerklining. Tack!
 
Loviselund skrev:
Tack för bra svar. Vad är anledningen till att ni valde linull? För att så långt som möjligt använda naturliga material, eller finns andra skäl? Måste läsa på om lerklining...:) Trevligt att kunna behålla de gamla fönstren. Våra var tyvärr för dåliga så vi får hitta nytillverkade i fin gammal stil.
Det stämmer att vi ska sätta innerväggar, men ska även dessa isoleras? Finns det inte risker med att isolera både utvändigt och invändigt? Tänker på hur daggpunkt förflyttar sig och därmed risk för fuktskador i stommen? Någon som har kunskap om detta?
Denna risk är absolut något du bör ha med i tanken när du isolerar.
Inomhusluft vid en viss temperatur OCH en viss relativ fuktighet kommer ha en daggpunkt. Har du en plan yta ,någonstans i huset eller i en diffusionsöppen vägg, som ligger på eller under denna temperatur kommer det kondensera där.

Har du 25 grader inomhus och 60% relativ fuktighet kommer daggpunkten ligga på 22 grader.
Har du 20 grader inomhus och 30% relativ fuktighet kommer daggpunkten ligga på 1 grad.

Beroende på sitt inomhus klimat behöver man alltså se till att inte timrets yta har den temperatur under längre perioder. Under kortare perioder har ju trä och eventuellt även cellulosa baserad isolering möjligheten att dra åt sig och släppa ifrån sig fukt. Hur mycket fukt är detta handlar om är inget jag kan, men ligger man på gränsen har man iaf detta till sin fördel.

Vad händer då om du isolerar en vägg på insidan?
Med antagandet att det är kallt ute och varmt inne, så kommer du isolera timret från inomhusvärmen, vilket gör den kallare. Isoleringen på utsidan kommer däremot isolera timret från utomhuskylan vilket gör den varmare än utan.

Isolerar man på båda sidor blir det en balans mellan dessa isoleringar, där även timrets tjocklek tas med i beräkningen.

Något som blir viktigt här är även tätheten. Får du en "läckage" av kyla exempelvis mellan två timmerstockar kan du få en kraftig nedkylning i just det området. Som en kall fläck där det finns risk för kondensering.

En par saker blir dock sanna.
-Har du en problemfri timmervägg med isolering på insidan, så kommer du inte öka risken med isolering på utsidan också.
 
Jag skulle undvika invändig isolering. Dels för att kunna utnyttja timrets värmemagasinerande förmåga till att jämna ut inomhusklimatet och dels för att spara arbete och dels för att få stadiga timmerväggar inåt.

Cellullosa eller linbaserad isolering skulle jag givetvis använda på utsidan för den kan ta hand om litet kondensfukt. Utanpå isoleringen skulle jag spika upp en träfiberbaserad vindskyddsskiva. De moderna gipsvindskyddsskivorna verkar vara för täta för diffusionsöppna konstruktioner och så spricker de då timmerhuset rör sig.

I ett timmerhus kan man förbättra isoleringen mycket genom att packa in linblånor med en spackelspade i alla springor och sprickor och hål så de blir riktigt fulla.

Jag är utbildad byggnadsingenjör och har läst en del fuktteori(motsvarar nästan civilingenjör i Sverige). Dessutom har jag timrat en del och arbetat med några husflyttningar.
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Jag tänkte isolera på insidan av min timmervägg i samband med isolering av snedtaket. Tänkte köra träfiberisolering Hunton Flex, 250mm i taket och 45 eller 2x45 i väggarna. Är det något man bör värdera om? Kommer dröja många år innan jag kikar på fasaden utomhus då den dessutom är klädd i plåt. Innerväggarna lär jag ändå regla upp för att få allting rakt.
 
Vi är nu i färd med att skicka iväg mått och ritning för grunden och behöver då landa konstruktion och måtten ordentligt. Vi har landat i att gå på råden från heimlaga, dvs utvändig linbaserad isolering 50 mm och därefter plywood 12mm. Nu är frågan; blir det då en luftspalt pga att vi behöver upp med spikläkt innan fasadvirket? Stämmer konstruktionen? Det skulle innebära att isolering och fasad skulle bygga 109 mm utanpå stommen (50+12+25+22), lockläkt tillkommer. Har vi tänkt rätt?
 
Jag tror att plywood är lika fukttätt som utegips. Tror att det bör vara kanske 3 mm oljeboard el 12 mm asfaboard.

Luftspalt är alltid bra att ha bakom en panelfasad.
Reglar ni med liggande reglar för isoleringsskiktet så kan ni göra luftspalten tunnare.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Loviselund skrev:
Vi är nu i färd med att skicka iväg mått och ritning för grunden och behöver då landa konstruktion och måtten ordentligt. Vi har landat i att gå på råden från heimlaga, dvs utvändig linbaserad isolering 50 mm och därefter plywood 12mm. Nu är frågan; blir det då en luftspalt pga att vi behöver upp med spikläkt innan fasadvirket? Stämmer konstruktionen? Det skulle innebära att isolering och fasad skulle bygga 109 mm utanpå stommen (50+12+25+22), lockläkt tillkommer. Har vi tänkt rätt?
Ja, men byt plywooden emot vindskyddsskivor. Asfaboard tror jag ni brukar kalla den i Sverige. Det var nog det Heimlaga menade med träfiberbaserad skiva också, inte plywood. Själva grunden ska inte göras lika stor som huset utan får sluta innanför spikläkten. Alltså fasaden ska bygga på utanför grunden.
 
Om det ska se "tidsenligt" ut, kolla på lite bilder på hur panelen avslutas mot grunden. Jag är absolut ingen expert i detta ämne, men tycker mig komma ihåg att många äldre hus har grunden i liv med fasaden men en vattbräda/droppnäsa längst ned. Kanske inte det tekniskt bästa, men hur panelen avslutas mot grunden kan vara en detalj som spelar stor roll i helhetsintrycket på hela huset, så det är nog värt att fundera på ett tag... Kanske var det annat med hus som är timrade men inte från början panelade, där kanske panelen låg "utanpå"?

Googling pekar på tex https://mittuniversum.wordpress.com/tag/knut/ att läsa mer på...
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.