Hej,

Har byggkreditiv klart med bank. När jag ber om en bankgaranti eller spärrförbindelse för leveneratören av hus stommen så svarar banken att byggkreditivet endast kan användas för svenska leverantörer.
Ifall jag önskar att använda en utländskleverantör måste kredit ansökan göras om, och även om den godkänns igen, så kan de endast ställa ut bankgarantier/spärrförbindelser till svenska företag.

Någon som har erfarenhet av detta och hittat en lösning? Hur har ni som använt utländska leverantörer gjort?

Kan även nämna att leverantören av stommen är från EU land (där svenska banken även har kontor, så att ställa ut en bank garanti borde inte vara några problem), och villkoren etc är bättre än vad svenska företag kunde gå med på (inget förskott, bara betalning mot levereans etc). Samt även nästan 1 MSEK billigare än billigaste svensk leverantör (de har offererat baserat på samma ritningar)
Tacksam för input råd. Har inte lust att välja en leverantör som är 1 MSEK dyrare bara för att "så brukar banken göra".

mvh
Mathias
 
Låter som bullshit i mina öron, kanske en rookie eller nervös handläggare som missuppfattat ? Kolla med närmsta chef. Råkar det vara SHB?
 
Ja, låter konstigt. Det måste väl vara vanligt idag att folk använder utländska leverantörer. Någon som har gjort det med SEB byggkreditiv?
 
Jag kan ha fel, men jag har uppfattat att de flesta bolag från ex. Baltikum som säljer husbyggen här, gör det via sitt eget svenska bolag. Det upplägget gör ju också att det finns lite större chans att det som sedan levereras uppfyller svenska byggnormer, det finns iallafall någon i bolaget som kan ha koll på vad som gäller. Allt framgår inte av ritningar.
 
Redigerat:
Ja, många har svenska dotterbolag eller partners. Dock inte detta företag. Svenska byggnormer etc har vi med i avtalet.
 
Jag kan tänka mig att banken inte är helt bekväm med att låna ut till ett sådant köp. Och man bör kanske också titta litet på formaliteterna runt en bankgaranti.

Även här i Sverige, med svenska leverantörer så missbrukas bankgarantier ofta för att tvinga dig som konsument att betala för en totalt felaktig leverans.

Antag att du mot slutet av bygget via besiktning hittar felaktigheter som kommer att kosta 500 000 att åtgärda. Du har en slutfaktura på 500 000 att betala. Du vägrar betala innan byggfirman åtgärdar felen,

Då sätter många byggare i system att kräva full slutbetalning innan de åtgärdar något (och om de får betalt, så blir det givetvis ännu mindre utfört). I det läget hotar du med att ta in en annan byggfirma för att slutföra på deras bekostnad.

DÄR kommer bankgarantin in, även stora börsnoterade byggföretag väljer då ibland att vägra släppa bankgarantin, därmed är ditt kapital låst, du kan inte nyttja återstående delen av byggkreditivet för att låta en annan byggfirma åtgärda felen.

Många väljer då att slutbetala, och aldrig få sitt hus färdigbyggt. Alternativet är att stämma byggfirman för att de inte släpper bankgarantin, och 3 - 5 år senare (i bästa fall) är målet avgjort, och huset kan färdigställas. OM då byggfirman ligger i baltikum, så blir en stämning en ännu större och brantare uppförsbacke än det är här i landet.
 
I det här fallet är det ju bara stommen väl? Ingen tjänst/arbete som skall göras av utländska firman? Enkelt att besiktiga materialet vid leverans innan betalning. Tror inte banken har den kunskapen tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.