T
Ok, men börja mät fukten själv redan nu, så ser du ju dels hur stort problemet är, dels hur effektivt fukten sänks av era åtgärder. Börja med dina egna förslag 1+2, räcker inte det så installerar du en avfuktare sen, ingen mening att börja med avfuktaren först.

Vad det gäller singel så hade jag kört med tvättad, då du vill minska mängden annat material i grunden, men har inget större belägg för den åsikten.
 
Tack!
Jag ska mäta över tid. Jag har införskaffat en fuktmätare nämligen.

Men att tilläggsisolera är ingen mening att börja med då?
 
Tvättat singel och tilläggsisolera marken med krypgrund isolering skadar aldrig.

Bra flesta steg för att se om du behöver avfuktare. Men 21% fuktkvot är ganska mycket.

Har du även då rötskyddsimpregnerat virke riskerar även det att avge kemisk luft vid lägre fuktkvot än 17% (som räknas som gränsvärde för mögel).

Att laborera med plast och isolering är kul om man är lite kunnig och kan absolut skapa en bra grund.
Avfuktare som de flesta rekommenderar (sorptions). Är absolut en bra lösning om inget fungerar. Och är väl bra att få prisuppgift på det i samband med köpet. Då vet du vad det kanske kommer kosta:)
 
Ja, vi har förstått att det finns lite påväxt i blindbotten men berkar inte vara något jätte allvarligt. Självklart behöver vi dock åtgärda det. Då är bästa fråga vad är skillnaden mellan makadam och singel? Funkar 16-28 i storlek på singel? Kan man tvätta singel själv?
 
Inte blindbotten utan golvbjälklag. På en planka.
 
Vi har en Acetec sorptionsavfuktare, mkt billigare än Anticimex förslag och lätt att installera själv, cirka 12000 kr gick den på.
 
  • Gilla
Irouza
  • Laddar…
Hur länge har ni haft den? Hur tycker ni den fungerat? Tystlåten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.