Godkväll forumet.
Jag har kommit på en eventuell energibov i mitt hem, luckan upp till kallvinden, liknande denna https://www.stegfabriken.se/p/dolle-clickfix-26-vindstrappa/?tax_display=2
Den började trilskas härom dagen när jag skulle upp på vinden för att se vad tomten hittat på till barnen. Det visade sig att gångjärnen hade skevat till sig rejält. När jag stod där och kliade mig i huvudet och försökte klura ut hur det hela gått till kände jag ett högst påtagligt kallras. Frågan är nu hur jag bäst löser problemet. Vindstrappan behöver sannolikt bytas, men har någon någon bra rekommendation på välisolerade sådana? Det känns som en lucka med ett par cm cellplast inte är mycket till värmeisolering, speciellt inte när övrigt bjälklag runt om har ca 50cm lösull. Jag söker något som är ordentligt tätt och isolerat...

Tack på förhand!
 
Det är inte så att det bara räcker att byta lister?
 
Tätningslister runt luckan?
 
Beroende på konstruktion så kan du ju lägga en lämplig lös skiva ovanpå uppstigningshålet som hindrar luftrörelser. Om du tätar luckan med tätningslister så du inte har kallras så är energiförlusten högst marginell för enbart luckan.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Det är en sån lucka med hopfällbar stege ovanpå... Läckaget är mellan luckan och karmen så att säga. Det sitter nån P-list där nu men den verkar inte täta ordentligt :sly:
 
Köp ny list finns lite olika utformningar och storlekar,
 
Mmm, det lutar åt det till att börja med. Vet någon om det finns någon guide för vilka listprofiler som ska användas i vilka sammanhang. Det finns ju några att välja på om man säger så. De som sitter där nu verkar inte helt genomtänkta. Jag förmodar att luckan är inköpt pga lågt pris och inte kvalitet då husen är massproducerade...
 
Använd modelllera för att ta reda på hur tjock tätningslist du behöver (kläm fast den och mät tjockleken).

Sen finns det bara en list värd namnet, omega-listen
https://www.leifarvidsson.se/tatningslist
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Använd modelllera för att ta reda på hur tjock tätningslist du behöver (kläm fast den och mät tjockleken).

Sen finns det bara en list värd namnet, omega-listen
[länk]
Smart tips som jag tar med mig då är på gång å täta ytterdörr - hade läst om en "q-lon list" i byggtidning men den verkade skitsvår att hitta - något du/ni känner till?
 
Kolla om gångjärnen kan bytas också. Måste vara billigare och enklare än att byta hela luckan.
 
Blwrgrl skrev:
Smart tips som jag tar med mig då är på gång å täta ytterdörr - hade läst om en "q-lon list" i byggtidning men den verkade skitsvår att hitta - något du/ni känner till?
Att hitta rätt list kan vara knepigt jag vet. Alla tillverkare har sina egna profiler etc. Kolla hos dörrtillverkaren, dom brukar ha sådana lister som "reservdelar" utanför katalogen så att säga
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
pelpet skrev:
Kolla om gångjärnen kan bytas också. Måste vara billigare och enklare än att byta hela luckan.
Jag ska kolla upp om dom går att byta. Misstänker dock att det kan bli svårt då det är en "noname"-produkt. Men en timmes bildgoogling kan de vara värt iaf.

Tack för alla hjälp!
Trevlig fortsättning allihop!
 
konstaterade att min ytterdörr läckte som ett såll. Jag satte dit sådan tätlist som man har på fönster. Nu är de tätt och även tyst då man slipper höra suset. Kostade väl 100kr.

Jag konstaderade också att det drog från min vindslucka men de var runt om ramen runt luckan. Latexfog.
 
Redigerat:
Om du har bestämt dig för att byta trappa så finns det några standardmodeller på Bauhaus osv. Polartrappan tror jag den hette som jag köpte, dock inte från Bauhaus :)

Jag satte in en ny trappa i mitt hus i höstas, den kostade någonstans mellan 1500-2500kr. En bra investering!

Att byta går fort, säg till om du vill ha tips :)
 
Kan man använda polyrutanskum nånstans i detta tror ni? 🙈
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.