Hej
Jag är mitt uppe i en badrumsrenovering här hemma. Jag har dragit om avloppet vilket resulterar i att vissa gamla håltagningar i en golvregel blir "tomma".
Nu vill jag förstärka golvregeln ytterligare vid de håltagningar som inte kommer att användas men jag är inte helt säker på hur jag gör detta på bästa sätt... Tanken är att förstärka med plywood enl. bilderna nedan. De bef. förstärkningarna är spikade.
Är det någon som kan detta och kan uttala sig om detta är det bästa sättet eller om jag bör göra på annat sätt?


Badrumsrenovering med nya avloppsrör och förstärkta träreglar med plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående badrumsrenovering med nydraget avlopp och golvregel förstärkt med plywood vid gamla håltagningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvregel förstärkt med plywood vid oanvända håltagningar under en badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träregel förstärkt med plywood i en pågående badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Erik
 
Om de redan gjorda förstärkningarna bara är spikade så bryt bort de och sätt ny plywood över hela. Limma och skruva.
Förstärkning över hela blir dubbelt så bra mot två remsor.

Protte
 
Tack för svar. Tyvärr är dom delvis limmade så dom blir svåra att bryta bort..
Skulle man kunna tänka sig att lappa på det sätt som jag tänkt och sedan skruvlimma en remsa över hela som du beskrev?
/Erik
 
Jo det fungerar.
Sätt i en bit i hacket också, mycket roligare när man ska skruva golvspånet så man inte hamnar i tomma intet.
Räcker med en 45x45

Protte
 
På bild nr 2 uppe till vänster. Ska du bygga in den kopplingen? :)
 
Då tror jag att jag gör så.. Om ingen annan har nån bättre idé!?

Ja den ska byggas in. Det är värme och därmed godkänt. Valde mellan det ellet få en golvgenomföring i våtzon 1.

Annan fråga. Hur förstärker jag hålet i bilden nedan på bästa sätt? Remsa uppe och nere eller en u-formad remsa nere?

Två rör går genom ett hål i en trästruktur som behöver förstärkas, omgiven av träbjälkar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
En ytterligare fundering som har dykt upp är vilken typ av spånskiva jag ska använda mig av till golvet.
Idag är det vanliga spånskivor med kortlingar samt spånremsa under skarvar.

Jag klarar mig med en vanlig spånskiva och med den lösningen blir det mindre skarvar än golvspånskivor men däremot skulle golvspånskivor vara mer lättarbetat pga sin storlek.

Någon som har tankar om detta?

/Erik
 
erk_s skrev:
Då tror jag att jag gör så.. Om ingen annan har nån bättre idé!?

Ja den ska byggas in. Det är värme och därmed godkänt. Valde mellan det ellet få en golvgenomföring i våtzon 1.

Annan fråga. Hur förstärker jag hålet i bilden nedan på bästa sätt? Remsa uppe och nere eller en u-formad remsa nere?

[bild]

Passa in en 45*45 (eller större beror på avståndet ner till rören) i överkant, det skall vara TAJT. Sen sätter du plyfa i överkant på båda sidor. Skruvlimma.
 
Ang vilken spånskiva så bör du ha fukttåligt golvspån då det är ett badrum.
 
  • Gilla
erk_s
  • Laddar…
Jag har läst att GVK rekommenderar fukttåligt golvspån men eftersom jag inte byter hela golvet hade jag tänkt köra ej fukttåligt lika bef. Dessutom verkar fukttåligt spån vara beställningsverk på flera byggvaruhus.

Kan jag få problem?
 
Vad ska du ha för ytskikt?
Det finns primer som du kan ha på spånskivan.
 
Det ska bli klinker som ytskikt. Ok, finns det olika primers? För visst ska man väl prima innan flytspackling oavsett typ av golvspån?
 
Är det någon mer som har tankar ang. val av golvspån i badrum och vill dela med sig av dom?

GVK rekommenderar fukttrögt golvspån men varför?
Golvspånet primas ju innan flytspackling och när badrummet är i bruk ska ju skivorna aldrig komma i kontakt med fukt.

Har ni som renoverat badrum använt fukttrögt skivor eller vanligt golvspån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.