Vi har nu äntligen (!) slängt ut en skänk som vi haft till att förvara bland annat tallrikar och glas i. Om man drack vin ur ett glas som stått i skänken så var vinet i princip odrickbart, en stark "kemisk" och stickande doft hade satt sig i glaset. Om man låter glaset stå i blöt med diskmedel i över natten så försvinner doften eller snarare stanken. Men skänken har förpestat luften under flera år och om man stack ned näsan i en av lådorna blev man illamående och det var säkert inte hälsosamt. Nu har frun som sagt äntligen gått med på att kasta ut skänken, men vad kan det vara som har luktat? Materialmässigt så liknade den trä typ allmoge men den var en billig konstruktion och inte massivt trä rakt igenom. baksida och lådunderrede i någon form av masonit.
 
sepani skrev:
Vi har nu äntligen (!) slängt ut en skänk som vi haft till att förvara bland annat tallrikar och glas i. Om man drack vin ur ett glas som stått i skänken så var vinet i princip odrickbart, en stark "kemisk" och stickande doft hade satt sig i glaset. Om man låter glaset stå i blöt med diskmedel i över natten så försvinner doften eller snarare stanken. Men skänken har förpestat luften under flera år och om man stack ned näsan i en av lådorna blev man illamående och det var säkert inte hälsosamt. Nu har frun som sagt äntligen gått med på att kasta ut skänken, men vad kan det vara som har luktat? Materialmässigt så liknade den trä typ allmoge men den var en billig konstruktion och inte massivt trä rakt igenom. baksida och lådunderrede i någon form av masonit.
Ingen som känner igen sig...?
 
Avlutad?
 
Nej, det var ingen "genuin" allmogemöbel, jag tror snarare att det var en billig skänk från typ Jysk. Och lukten var kemisk snarare än "mögel".
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Claes Sörmland
Formaldehyd från billig spånplatta?
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Claes Sörmland skrev:
Formaldehyd från billig spånplatta?
Tack. Kan säkert vara formaldehyd. Lukten har satt sig i glasen som förvarats i skåpet. De har stått utanför skåpet i några dagar nu och luktar fortfarande lika mycket om man sticker näsan i dem....
 
Bikarbonat, majsmjöl eller torrschampo kanske kan hjälpa? 😮
 
Är det OK om jag tramsar lite så här i mellandagarna?

Två flyttgubbar skulle bära upp en skänk till en tant på femte våningen.
Det gick åt helvete, gubbarna snavade och skänken brakade ner en våning och blev totalförstörd.
Den ena flyttgubben gick upp för att berätta om misstaget.

När ha kom ner hade han en tia i handen.
Kompisen undrade varför han hade fått pengar.
Jo, jag sa som det var: Skänken slant, och så gav hon mig en tia :)
 
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
Tack. Skänken har sluntit hela vägen till tippen, dock. Äntligen. Nu slipper jag stickande ögon och blir inte heller lika sömnig på kvällarna i tv rummet...så det är kanon. Men väldigt fundersam på vad i en möbel som kunnat påverka inomhusklimatet så mycket....?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.