Jag har ett problem med flödet i ventilerna till pumpen. Efter en rengöring av ventilerna blandades de ihop och dessutom ändrades inställningarna på dem så inget stämmer. Samtidigt har vi nu öppnat upp och inrett övervåningen så huset är numera 1,5 plan. övervåningen har tre tilluftsventiler men ingen frånluft. Värmen på övervåningen består av elradiatorer och den värme som stiger från nedervåningen.

Vet någon vilket flöde ventilerna ska ha? Fläkten står i läge 1 nu (115V) men det kanske ska ändras i och med att övervåningen har tillkommit?

Jag har köpt en billig luftflödesmätare (Hyelec MS6252A) och tänkte skära till en bit cellplast som tätning mellan takventil och instrument.
 
Att kvadratmeterytan utökats ger sällan nån teoretisk större luftmängdsökning då de samlade minimirekommendationer för tidigare våtutrymmen mm oftast överstiger det annars rekommenderade 0,5 oms/tim. Vart sedan frånluften sitter i förhållande till friskluftsintag i olika våningsplan har ingen betydelse. 150 volt borde ge ca 230-250 kubikmeter luft/tim och torde räcka.
 
Ska sitta frånluftsdon även på övervåningen om man gjort ventilationsanläggningen rätt. Beställ sedan en injustering av ventilationen från en ventilationsfirma, de har rätt grejer som mäter rätt.
 
"Ska sitta frånluftsdon även på övervåningen om man gjort ventilationsanläggningen rät" Nu får du nog utveckla detta. Skulle luften ha problem med att ta sig ner till undervåningens frånluft?
 
Tomture61
Om huset är byggt med plast i alla ytterväggar/tak krävs en mekanisk ventilation som byter ut all luft , var annan timme.
Om det enbart sitter tilluftsdon i ytterväggar på övervåningen men ingen frånluft kan syrehalten bli för låg.
Frånluften sköts då enbart från nedervåningen ! kan inte bli optimalt.
På mitt eget hus från 2008 sitter det på övervåningen 2 st frånlufts - ventiler , en i badrum + en i en klädkammare (utan tilluft)

Ett exempel på luftrörelser , min övervåning har 18 gr (ingen uppvärmning från vatten/el radiatorer)
nedervåningen har 24 gr ( varm luft borde stiga uppåt ! men icke sa nicke) inte i sådan grad att luften blandar sig till 100 % mellan våningarna.
 
Redigerat:
De 2 frånluftsdonen sitter där pga att de sitter i utrymmen där fukt,lukt o emmisioner skall bortföras och inte föras ut i övriga utrymmen i huset. I detta fall finns inga sådana utrymmen på övervåningen eller hur.? Enl dig själv så bör luften bytas varannan timme vilket blir ett luftflöde på ca 180 kubikmeter luft/tim. Huset har redan utsug i kök,bad,tvätt,toa som har rekommenderade 15 l/s vardera samt ev klädkammare 5l/s= 230 kbm luft/tim Redan här är huset "överventilerat" eller hur. Teoretiskt så antas alltid att friskluft tas in i ventiler i sov o vardagsrum och sugs ut i våtutrymmen om våningsplanen inte är skilda åt med lufttäta väggar, Det är mao ett stort rum alltihop. Att sedan luftinsläpp på olika plan eller värmetransporter i trapphus inte fungerar i praktiken är en helt annan sak och har upprepade gånger avhandlats i tidigare trådar.
 
Frånluftsdonen sitter även för att återvinna värmen i luften, alltså bör det sitta en även på övervåningen , tex på högsta punkt i tak eller nära trappan där varmluften stiger eller v-rum om det finns på andra våningen. Vi har det så i vårt hus , samt dubbla i kök/matsal(öppen planlösning). Resultatet bör bli bättre värmeåtervinning.
 
Att suga ut luft ,som det inte hunnit bli nåt fel på, för att värmeåtervinningen ska få mer att återvinna rimmar dåligt med sunt förnuft. Värmeåtervinningen skulle självklart åxå fungera effektivare om man satte en radiator under donet men det gör man naturligtvis heller inte.Det är inte ofta nån övervåning saknar toa eller liknande där frånluft är befogat men innan detta ev blir verklighet finns ingen anledning att krångla till det.
 
Jag menar att det är bättre att suga upp värmen på 2:a vån än att släppa ut den genom väggar/tak om huset inte är superisolerat/tätt.
 
Det är detta som avhandlats i tidigare trådar och uppkommer då huset släpper in för mycket läckluft i undervåningen men i teorin existerar inte detta. Om huset mot förmodan skulle vara tillräckligt tätt och friskluft i rätt mängd skulle komma in genom sovrumsventilerna vart skulle denna då ta vägen om inte ner till badrummet eller köket på undervåningen? Märk väl att denna ynkliga liten del av luft inte har någon inverkan på värmetransporten i trapphuset. Till det behövs 10-15 ggr så stora flöden
 
Josth skrev:
Ska sitta frånluftsdon även på övervåningen om man gjort ventilationsanläggningen rätt. Beställ sedan en injustering av ventilationen från en ventilationsfirma, de har rätt grejer som mäter rätt.
Vi har gjort övervåningen själva och valt att inte ha frånluft på övervåningen. Huruvida det är ett klokt beslut eller ej behöver vi inte fundera på utan bara förhålla oss till :)
Att ta hem en ventilationsfirma blir om allt annat misslyckas. I första hand vill jag prova själv.

Tomture61 skrev:
Om huset är byggt med plast i alla ytterväggar/tak krävs en mekanisk ventilation som byter ut all luft , var annan timme.
Om det enbart sitter tilluftsdon i ytterväggar på övervåningen men ingen frånluft kan syrehalten bli för låg.
Frånluften sköts då enbart från nedervåningen ! kan inte bli optimalt.
Vad menas med att syrehalten kan bli för låg? Det känns inte troligt att man skulle dö av syrebrist bara för att man inte har frånluftsdon på övervåningen... (rätta mig gärna om jag har fel)

exerg skrev:
De 2 frånluftsdonen sitter där pga att de sitter i utrymmen där fukt,lukt o emmisioner skall bortföras och inte föras ut i övriga utrymmen i huset. I detta fall finns inga sådana utrymmen på övervåningen eller hur.?
Det stämmer att vi i nuläget inte har något våtutrymme på övervåningen. Det kommer i framtiden, och då installerar vi en badrumsfläkt (typ Pax eller liknande).

Jonatan79 skrev:
Frånluftsdonen sitter även för att återvinna värmen i luften, alltså bör det sitta en även på övervåningen , tex på högsta punkt i tak eller nära trappan där varmluften stiger eller v-rum om det finns på andra våningen.
Det är möjligt att det vore bra, men så är inte fallet.

Så för att återkoppla till min ursprungsfråga: Nedervåningen är ca 100 kvm och övervåningen har ca 65 kvm golvyta (men snedtak som börjar 80 cm över golv). När jag räknade grovt på det landade jag på 350 kbm luft totalt vilket ger (med 0,5 oms/h) ca 175 kbm/h. Dock verkar minimivärdena vara 15 l/m i alla utrymmen utom klädkammaren som bör ha ca 5 l/m. Det ger, i mitt fall (som har frånluft i kök, tvättstuga, ett badrum och en klädkammare), ett minimiflöde på (15+15+15+5) * 60 * 60 = 180 kbm/h, vilket är väldigt nära det jag borde ha sett till husets volym. Bör jag stänga till ventilerna nere mer för att få ett något ökat flöde uppifrån (för inomhusmiljöns skull alltså, inte för att spara småslantar i uppvärmning)?

Och eftersom huset ska ha ett visst undertryck, hur vet jag att det är tillräckligt? Jag kan gå och mäta flödet från alla tilluftsdon men jag vet inte riktigt vad det ska säga mig.
 
I
johl skrev:
Jag har ett problem med flödet i ventilerna till pumpen. Efter en rengöring av ventilerna blandades de ihop och dessutom ändrades inställningarna på dem så inget stämmer. Samtidigt har vi nu öppnat upp och inrett övervåningen så huset är numera 1,5 plan. övervåningen har tre tilluftsventiler men ingen frånluft. Värmen på övervåningen består av elradiatorer och den värme som stiger från nedervåningen.

Vet någon vilket flöde ventilerna ska ha? Fläkten står i läge 1 nu (115V) men det kanske ska ändras i och med att övervåningen har tillkommit?

Jag har köpt en billig luftflödesmätare (Hyelec MS6252A) och tänkte skära till en bit cellplast som tätning mellan takventil och instrument.
Intressant med en mätare, har du nåt tips om hur man räknar om vindhastigheten till m3/h?
I manualen är de olika spänningvalens verkan beskriven. doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_IVT490_Inst_1.2_sv.pdf
Utöver det finns en del faktorer som påverkar det verkliga flödet. Även avluftsidan kan påverka. Själv har jag råkat ut för larm då det blåser kraftigt från ett visst håll mot avluftsventilen.
Så en mätare hade varit av intresse.
 
Redigerat av moderator:
Det är ventilerna på övervåningen som är problemet. Håll upp en remsa toapapper framför donet. Vill det lyfta in emot rummet finns en chans att få det att fungera. På nedervåningen kommer friskluften in lättare så om du minskar där så ökar förmodligen luftintagen på övervåningen, Egentligen skall det komma in 12-15 l/s i sovrummet och dasspapperet skulle fladdra frenetiskt, vilket du kommer att märka inte är fallet ens om du startar köksfläkten (som suger ut 3-4 ggr så mycket som den övriga ventilationen) men det är att gilla läget och vara glad att friskluftsventilerna på övervåningen åtminstone fungerar åt rätt håll.
 
  • Gilla
johl
  • Laddar…
I
Här finns ju nåt, http://www.nordtec.se/sites/default/files/pdf__4.pdf . Finns det någon översättningstabell mellan m/sek och m3/h
Givetvis med rör dimensionerna medräknade. Samma volym i 2 olika rör på samma tid har ju självklart olika hastigheter.
 
Redigerat av moderator:
Enklast är om du tar ett ca ½ m långt 100mm rör och pressar mot ventilen och mäter lufthastigheten med vinghjulsanemometern i änden på röret. Ligger det på 1,8 m/s så har du ca 15 liter/s tar du det gånger 3,6 vilket är 54 kbm/tim kolla på diagrammet sid 20 http://www.swegon.com/Global/PDFs/Fans/General/_sv/technology.pdf
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.