Fick upplyst nu att här i Norge så står man mycket starkare om man hyr ut nåt färdigmöblerat. Precis som detta huset var. Då har man krav på att ta över fastigheten och "flytta tillbaka" själv när kontraktet gått ut på dato.

Gäller samma regler i Sverige?
 
jag vet inte, men det kan vara värt att undersöka. Det kom en ny del av hyreslagen för 2 - 3 år sedan. Den innehöll flera lättnader i regelverket vid uthyrning av privatbostad. Bla. att hyresgästen aldrig får besittningsskydd till en bostad man hyr av "privatuthyrare". Definitionen på privatuthyrare har diskuterats i en annan tråd här nyligen, tror att om du som privatperson hyr ut endast ett objekt så gäller reglerna för privatuthyrning.

Jag vet inte om den lagändringen förenklade vräkning, krav på uppsägning osv. Jag vill minnas att den innehåller en begränsning av uppsägningstiden, så att oavsett vad du skriver i kontraktet så gäller minst 3 månader (osäker på siffran).

Googla hyreslagen, den är relativt lättläst.
 
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
@hempularen: Tack!
Detta är den som vi blev tipsad av juristen:

27 § Om hyresgästen överger lägenheten, får hyresvärden genast återta
den.


Om det i en lägenhet som hyresgästen har lämnat eller från vilken han
avhysts eller i ett utrymme som hör till lägenheten finns egendom, som
kan antas tillhöra honom eller någon i hans hushåll, och om han inte
inom tre månader från anmaning eller inom sex månader från det han
lämnade eller avhystes från lägenheten har avhämtat egendomen,
tillfaller den hyresvärden utan lösen. Lag (1984:694).

http://www.hyreslagen.com/
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Den paragrafen låter ju bra i den här situationen. Frågan är väl bara då om hur man definierar "övergett".
 
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
Exakt. Vem kan egentligen svara på detta?

Det nya nu är att gästerna kom tillbaka 22 december och stack igen 23 december. Fortfarande utan att ha betalat.. har jag tur så har dom hämtat alla sina saker och stuckit. För alltid.

I så fall är detta definitivt paragraf 27 i mitt huvud.
 
Det finns en utbredd missuppfattning om att avtal alltid gäller. Jo , avtal behövs för att reglera tjänster och gentjänster i en pågående affärsförhållande. Däremot har avtal väldigt liten effekt på förutbestämma händelser i framtiden. Och man kan sällan tvinga någon att göra något eller underlåta något på grund av ett avtal. Jag skulle vilja påstå att ett avtal som aldrig träder i kraft på grund av passivitet är i princip ogiltigt. Och om en hyresgäst inte betalar första hyran finns det inget hyresavtal. För vad är första frågan i en hyrestvist? Vilken månadshyra ska betalas och när betalades? Utifrån beskrivningen så kan inte hyresgästen svara på frågan. Däremot kan det vara fråga om något slags bedrägeriförsök eller tjuvgömma. Dom måste absolut ut direkt i vilket fall. MVH, PerOF
 
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
En liten uppdatering, för dom som ev är interesserade. Min mor var ut till huset idag. Nu har dom börjat packa sina saker tydligen. Allt är tagit bort av personliga saker och lagt i säckar och en låda. Alla skor är borta också, bortsett från ett par. MEN det ligger alltså kvar i säckar och en låda. Dvs dom har inte "flyttat ut" helt. Bilen står också kvar där. Konstigt nog, så har dom plockat ut instrumentpanelen på bilen. Bilen är en Peugeot 2005a med över 26.000 mil på mätaren. Kanske det är grunden till att dom tagit ut panelen? Dom har heller inte besiktat bilen eller betalat skatten på den så den har körförbud.

Nu kan man ju alltid hoppas att dom faktiskt är på väg ut och vi kan klassa huset som övergivet. Då kan vi ta tillbaka det direkt, men vem vet hur länge dom har tänkt att ha det som dom har det nu....

Vi har inte kopplat in kronofogden än. Jag anar inte vilka "mjuka" brev dom sänder till hyregästerna i förbindelse med det. Ser för mig nåt sånt som "om ni är villiga till att betala lite så kan ni bo kvar lite till" etc etc..Dvs rabla upp deras rättigheter. Samtidigt så har vi inget pressmedel mot dom just nu. Det känns fel..

Postlådan är överfylld, så posten sticker upp. Allt från Polisen och transportstyrelsen (12 st!!) till kommunen och skolan till barnen har skickat brev. Har givetvis inte öppnat några brev.
 
Skicka ett sms till dem om att flytta bilen, det spar dig mycket besvär om de kör iväg den istället för att lämna den på din tomt.
 
Hosse skrev:
En liten uppdatering, för dom som ev är interesserade. Min mor var ut till huset idag. Nu har dom börjat packa sina saker tydligen. Allt är tagit bort av personliga saker och lagt i säckar och en låda. Alla skor är borta också, bortsett från ett par. MEN det ligger alltså kvar i säckar och en låda. Dvs dom har inte "flyttat ut" helt. Bilen står också kvar där. Konstigt nog, så har dom plockat ut instrumentpanelen på bilen. Bilen är en Peugeot 2005a med över 26.000 mil på mätaren. Kanske det är grunden till att dom tagit ut panelen? Dom har heller inte besiktat bilen eller betalat skatten på den så den har körförbud.

Nu kan man ju alltid hoppas att dom faktiskt är på väg ut och vi kan klassa huset som övergivet. Då kan vi ta tillbaka det direkt, men vem vet hur länge dom har tänkt att ha det som dom har det nu....

Vi har inte kopplat in kronofogden än. Jag anar inte vilka "mjuka" brev dom sänder till hyregästerna i förbindelse med det. Ser för mig nåt sånt som "om ni är villiga till att betala lite så kan ni bo kvar lite till" etc etc..Dvs rabla upp deras rättigheter. Samtidigt så har vi inget pressmedel mot dom just nu. Det känns fel..

Postlådan är överfylld, så posten sticker upp. Allt från Polisen och transportstyrelsen (12 st!!) till kommunen och skolan till barnen har skickat brev. Har givetvis inte öppnat några brev.
Vänder du dig till fogden lär du få ställa dig i kö bland de andra fordringsägarna.
Se till att de tar med sig sin j-la skrotbil, den kan ställa till det för dig om den lämnas kvar.
 
Det vore åtminstone shysst om de lämnade nycklarna till den så du kan flytta bilen så den inte står i vägen.
 
Om de inte flyttar bilen själva så tar det väl högst 15 minuter att ta sig in i bilen och dra upp rattlåset och bogsera bort den till närmsta större parkeringsficka. Sen är den demonterad i sina beståndsdelar inom några dagar.
 
Ta nu inte och komplicera detta:

1. Säg upp avtalet på ett korrekt vis att hyresgästen har 14 dagar på sig att betala hyra och ränta därefter upphör avtalet att gälla. (Tänk på att du måste skriva denna uppsägning korrekt).
2. När detta gått igenom så drar du individen till kronofogden där du begär vräkning samt att få ej betald hyra betald.

Sen är allting klart.
 
aedwall skrev:
Ta nu inte och komplicera detta:

1. Säg upp avtalet på ett korrekt vis att hyresgästen har 14 dagar på sig att betala hyra och ränta därefter upphör avtalet att gälla. (Tänk på att du måste skriva denna uppsägning korrekt).
2. När detta gått igenom så drar du individen till kronofogden där du begär vräkning samt att få ej betald hyra betald.

Sen är allting klart.
Ja, du får det att låta enkelt. Har du läst hela tråden? :wow:

T.ex att gå via kronis kan ta upp till 6 månader?

T.ex att kvarvarande ägodelar måste hyresvärden förvara i 6 mån på egen bekostnad.
 
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
Det är tyvärr inte så enkelt nej. Jag måste ta detta själv och lägga press som jag kan utan att vara olaglig, eller köra detta genom kronofogden. Sistnämnda är i mina ögon sjukt milt mot hyresgästen. Jag är rädd det sätter min situasjon i värre sits än idag.
 
Lite kuriosa om skrotbilar ! Har en klent begåvad granne som hade en skrotbil parkerad utanför huset på gatan i flera månader. En sen natt drog han bort den till en närliggande parkering till en affär, givetvis är skyltarna borta.Två kvällar senare hör vi ett diselvrål och jag ser en hjullastare med gafflarna genom rutorna på samma bil köra tillbaka den och sätta den på idiotens uppfart. Detta nte helt enligt lagen men anmäldes nog inte.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.