Våran vind är idag istort sett helt outnyttjad, vilket känns som slöseri med utrymme.
Funderar på om jag som mellandagsprojekt skulle ta och skruva golvspån alt. spika virke för att få en yta med golv som kan agera förråd, för förvaring av t.ex. julprydnadssaker, vinterkläder/sommarkläder osv.
Hade tänkt att jag ovanpå takstolar, som ligger cc1200 spikar 45x95 stående på cc600 och ovanpå detta antingen srkuvar golvspån eller spikar spontat eller plank.

Känner mig dock osäker på ifall mina takstolar klarar av den ökade last detta kommer innebära. Någon som är insatt i ämnet som kan komma med synpunkter på detta?
Bifogar foton på takstolar, samt tabell som visar dimension och beräkning som gjorts på denna balk.
Tanken var att golv skall monteras på balk 4-10 (gulmarkerad i tabellen) mellan punkterna 23 och 24.
 
  • Teknisk ritning av takstolar för vind med måttangivelser och punktnummerering, avsedd för diskussion om golvbelastning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tabell med balkdimensioner och lastberäkningar markerade för golvmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är ett modernt isolerat hus brukar vinden vara kass för förvaring av känsligare saker typ kläder. Det är i princip uteklimat. Resväskor och sånt kan funka däremot.
 
  • Gilla
eje2 och 1 till
  • Laddar…
Att göra investering för vindsförvaring hänger på hur luckan ser ut...?

1. Måste ha en ordentlig vindslucka stege?
2. Om uteklimat måste detta åtgärdas så att inga spånskivor läggs in och att klimatet på vinden blir anpassat för förvaringen
3.Bärigheten på takstolarna måste kollas jämfört med det undergolv som väljs spån är olämpligt då det är tungt i förhållande till bärighet o styvhet samt tål inte uteklimat...spontat golv i gran dimension 35 mm styvt och tåligt skulle jag valt.
4. Bara lättare förvaring då golvet i sig är extra last på en redan klen konstruktion
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.