vi har fått en offert på ett takbyte på vårt hus från 63. Vi skulle få ett bra pris då det skulle bytas flera tak i området och vi skulle då spara pengar på transport och förvaring av material och byggställningar.

Idag fick jag en grov offert på med följande innehåll;

Jag har enligt de ritningar jag fick mailade till mig kommit fram till att takets yta är 120kvm att lägga om detta med ny underlags papp ny strö och bär läkt, sätta i två stycken nya Velux takfönster i storlek som passar mellan takstolarna ca. mått 70x90, Nya vindskive plåtar nya hängrännor, igensättning och demontering av skorsten. Nytt betong tegel.

Förrådet tar vi bort den befintliga pappen sågar av panelen lite ytterligare på hus fasaden så att plåt och papp går att vika upp lite bättre.

Vi räknar med att behålla den befintliga rå sponten och laga i för skorstenen (ingår) skulle det visa sig att rå spont delvis måste bytas tillkommer det med 400kr/kvm 300kr arbetskostnad och 100kr material

Komplett arbete, material, och byggställning transporter mm.
För detta vill vi ha 185.000kr med hänsyn taget till ROT avdrag för arbetskostnaden.

Arbetskostnader uppgår till 170.000kr och materialet till 66.000kr 30% ROT på 170.000kr = 51.000kr.

Min fråga är det här ett rimligt pris för ett takbyte där vi skall sätta igen ett befintligt takfönster och ta upp ett nytt, samt ta bort en gammal skorsten till oljepannan samt byta takpapp på carporten?

Är det här ett normalt pris, dyrt pris eller ett "bra kompis pris" där man sparar in på kostnader genom att göra det ihop med andra? I mina ögon låter det dyrt. Vi tog två offerter för några år sedan och båda landade på ca 120 men då var det utan takfönstren i priset och utan omlägganing av pappen på carporten och med ett ROT på 50%.
 
Redigerat:
Skulle säga att priset ligger i överkant men hur ser ditt hus ut med vinklar, takkupor? Hur stor är carporten? Hur stor skorsten?

Sådana faktorer kan göra att det ändå är ett vettigt pris.
 
ett ordinärt 60 tals 1 1/2 plans kedjehus från 60 talet, dvs ganska branta vinklar, två takkupor med ett dubbelfönster i styck så dom är inte breda. Carporten är ca 40 kvadrat uppskattningsvis. Skorstenen är en rejäl pjäs som sitter kvar från tiden då det var oljepanna och den är säkert 3-4 meter hög och skall tas bort.

det jag reagerar på att priset känns för mig som ett normalt pris men som du säger i överkant. Det känns inte som ett kompispris där vi tjänar på att göra det ihop med kompisen för att spara pengar om du förstår vad jag menar.
 
Har inte så mycket att tillföra kring priserna då jag inte bytt något tak själv men vill ändå tipsa om att be om offert från ett par andra firmor så har du något att jämföra med.
Om du bor hyfsat centralt och jobbet ändå är hyfsat stort kan det mycket väl vara så att samordningseffekten med grannarna är försumbar.
Nyfiken fråga kring skorstenen. Varför vill ni ta bort den? Är den i dåligt skick? har ni flera skorstenar.
Tänker främst på att det kanske är onödigt att plocka ner den om den är i bra skick och en vacker dag kanske ni vill använda den till en kamin
 
Skorstenen är en gammal pjäs som sitter över pannrummet där oljepannan stod för många många år sedan. den är ca 4 meter hög och kan ersättas av en mindre nättare historia vilket alla grannar som gjort något åt sina tak genom åren gjort. Det är inte så att den skall sättas igen. Vi har bett om offert från ett flertal firmor men det var några år sedan så de är inte längre aktuella. Anledningen till att offerten kom nu var att det skulle bli synergieffekter av att vi var flera som skulle byta tak samtidigt och att det då skulle bli billigare. Nu tycker inte jag att 185 000 känns billigt utan snarare som ett normalpris i den övre häraden vilket var anledningen till att jag tog upp det här för att få det bekräftat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.