Jag har precis fått fakturan för min markentreprenad. Den omfattar Grundläggning för hus, 100kvm samt garage, 35kvm samt samt grovplanering av tomt på totalt ca 1000kvm.

Jag fick ett fastpris på 122 000kr för detta.
Reservation gjordes för sprängning, borttransport av massor samt tippavgifter.

Vid entreprenadens början upptäcktes berg samt att det kommer att behöva tas bort en del massor.
Pris för detta gjordes upp med entreprenören.

När nu fakturan kommit så har han tagit upp extra fyllning med över 30 000kr + moms. Detta har aldrig entreprenören nämnt för mig innan fakturan kom. Jag tycker det är väldigt märkligt att man fakturerar något som jag inte blivit informerad om.
I fastprisofferten ingick grusmaterial med 200ton fördelat på 125 tonbärlager och 75 ton makadam. Utöver detta har det tillkommit 229 ton!!!
Hur kan man offerera ett fastpris på en markentreprenad och missa behovet av fyllnadsmassor med över 100%. Verkar för det första omfattningen av fyllnadsmaterial rimlig?

Hur anser ni att jag bör agera mot entreprenören? Har han agerat enligt gängse praxis eller ligger det något i min besvikelse?

/pajen
 
pajen skrev:
Vid entreprenadens början upptäcktes berg samt att det kommer att behöva tas bort en del massor.
Har det utökade behovet av bärlager och makadam något att göra med ovanstående, dvs. behövde ni ersätta det mängd material som bestod av berg mm. och som var tvunget att fraktas bort, för att få rätt höjder eller liknande??

Är det så, så kan jag inte tycka annat än att det är rimligt att han får betalt för de mängder som krävts för att uppnå optimala förhållanden vid grundläggningen.
Men han bör väl förvisso kunna förklara detta samt visa kvitton på det material som åtgått.
Hade väl dessutom varit snyggare att tala om det utökade behovet av material sas. under resans gång, om det nu inte på något sätt var underförstått att det som fraktades bort måste ersättas för att uppnå rätt höjd e.dyl.

//Christina.

*EDIT* Just sådana här exempel illustrerar tydligt hur viktigt det är att känna förtroende för den firma man anlitar, vi hade 'turen' att ha en fantastisk grundfirma som kom med ovärderliga tips och idéer, så ovanstående är bara, utifrån min egen begränsade erfarenhet, en beskrivning på hur jag hade agerat, dvs. hade vår grundgubbe kommit med dessa uppgifter så hade jag betalat, låt vara inte glatt, för vem vill avvara 30' om man inte måste ;), men jag hade litat på att det var vad som krävdes för ett bra resultat och inte misstänkt att han försökte blåsa mig, men antagligen hade jag vetat om kostnadsökningen innan jag läste om den i fakturan samt att jag helt säkert hade fått fraktsedlarna.
 
Charlie skrev:
Det finns väl regler för hur mycket ett fastpris får överskridas utan att beställaren meddelats.
Japp, vill minnas att det är 15%. ;)
 
Ett avtalat fast pris på ett åtagande får inte överskridas! De 15 % man ofta talar om är i o f s riktiga men gäller inte vid ett lämnat fast pris.

Dessa 15 % kommer från konsumenttjänstlagen där det (36 §) står att om en näringsidkare lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset inte överskridas med mer än 15 %, såvida inte någon annan prisgräns avtalats eller ett befogat tilläggsarbete utförts. Då måste beställaren underrättas.

Sprängningen i sig, om den är rätt utförd, skall inte medföra att det behövs mera fyllnadsmassor. Behovet av dessa torde bero på att entreprenören gjort en feluppskattning, och då skall något tillägg på ett fast pris inte utgå. I vart fall borde beställaren underrättats. Det står tydligt både i konsumenttjänstlagen (8 §) och ABS 95 (kap. 1 § 5), om nu denna gäller för entreprenaden.
 
I det aktuella fallet hävdar entreprenören att han har höjt huset och garaget och därmed har de extra fyllnadsmassorna behövts. Detta kan jag ha viss förståelse för. Men vid starten av entreprenaden sa jag att entreprenören måste uppge om något blir dyrare än vi har avtalat, så att jag får möjlighet att ta ställning till hur jag vill göra.

Vi har under entreprenaden diskuterat och beslutat om tilläggsarbete för bl a sprängning och borttransport av massor. Här uppgavs summan och jag accepterade. Skulle jag även fått reda på att det skulle bli en extrakostnad på nästan 40 000kr för extra massor så skulle jag övervägt att placera garage och hus på ett annat sätt. Denna möjlighet är i och med entreprenörens agerande borta. Jag anser mig inte vara ansvarig för hans handlande och han har agerat mot vår överenskommelse. Jag var väldigt tydlig på att påpeka att samtliga extrakostnader skall tas upp för diskussion. Det går inte heller anta att jag som lekman skall förstå att det "givetvis" går åt x antal ton extra fyllnadsmassor för att höja nivån på plattan.

Det hade varit den enklaste saken i världen att slå en signal och påtala att detta kommer innebära extrakostnader med ca 40 000kr.

Jag hade aldrig agerat så och jag tycker inte att någon skall acceptera att vid faktureringstillfället upptäcka att det överrenskomna priset har stigit med nästan 25%
 
Från årsskiftet gäller en ny lag. Som lyder ungefär "vid tvist (mellan hantverkare och kund) gäller kundens ord såvida inte hantverkaren kan bevisa annat". Typ genom avtal el.dyl.
Jag har inte läst den nya lagen men den kan nog vara värd att sätta sig in i ;)[/quote]

Jo men denna lag gäller endast om avtalet är från 2005.
 
Hej,

har råkat ut för precis samma sak!!
Inget som helst meddelande utan bara öst på med fyll. Merkostnad..? Jo tack...158 000 blev 205 000SEK

Entr. kommentar " du måste ju kunna bo här".

Blir helt trött på sånt här. Man vill åtminstone få ett samtal...
Önskar man kunde göra ngt åt det.

//Fredrik
 
Hej igen,

som lök på laxen hade jag ännu en faktura från entr. i posten igår.
23 000SEK för mertid av grävmaskin.

Nu har kostnaden ökat med 45% utan att entr. meddelat.
Skandal!

Söker Konsumentvägledning i min kommun...

/Fredrik
 
.....för att upptäcka att Växjö Kommun inte har ngn som helst konsumentvägledning...Lysande!
Grannkommunerna vägrar ta emot mina frågor...

Mmmm. Det blir bättre & bättre...

Tips någon..?

//Fredrik
 
kontakta jurist på villaägarförbundet, dom ger gratis juridisk rådgivning- Du måste dock bli medlem, men det kan ju vara bra ändå när du blir villaägare.
 
Lyfter upp den här tråden: Hur har det gått och hur löste ni detta? Sitter i en liknande position själv.
 
I mitt fall så har vi fått en faktura på en frontlastare som entreprenören tyckte sig behöva för att flytta upp massor från en del av tomten till en annan. Vi tycker

A: att detta ingår i vårt ursprungliga fastprisavtal

B: att vi inte har tillfrågats och därför inte beställt eller godkänt tjänsten och bestrider därför betalningsavtal

Vi får se hur det slutar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.