Takstomme med stående reglar och isolering under plastfolie i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!

Kan någon hjälpa mig att reda ut detta om Ei30? Har sökt, ringt och forskat på frågan. Men kan inte säga att jag blir helt klok.

Kommunen som beviljat bygglovet och krävt brandcell i 30 min kan/får inte svara på vilka materialval som uppfyller detta.
Räddningstjänsten säger ungefär likadant.
Försäkringsbolaget kan inte heller svara på det tekniska men säger även att ersättning vid en eventuell brand påverkas INTE av hur garaget är uppbyggt mot brandklassningen??

I träytterväggar kör jag gips + plyfa och 120mm isolering samt utegips. Och brandklassade fönster.

Men vad ska jag ha i taket? Som det är nu har jag 220mm stående takreglar med 200mm isolering. Luftspalt, spontat, takpapp och plåttak.Är plastat och glesat också.
Räcker det med enkelgips i taket? Då med tanke på en massa isolering som i sig är brandhämmande.

Hjälp mig reda ut detta...
 
Min uppfattning och det verkar styrkas av de dokument jag hittar så för att uppnå Ei30 så är det enda du behöver på din konstruktion i taket ETT lager gips.

Där har Paroc ett bra dokument och man kan läsa från sidan 16-27 med yttertak i slutklämmen.

Vad gäller ytterväggarna så når du Ei30 med ett lager gips, du väljer dessutom plyfa eller OSB bakom vilket även det bidrar till skydd mot brand samma dokument på sida 30 där man kan läsa att additionsmetoden gäller med olika information om densiteten på olika skivor och vilket ytterligare tid detta innebär för eventuell spridning av brand. Enligt tabellen så ett lager träskiva om 12mm bakom gipsen skulle lägga på ett grundvärde på 11.1 minut utöver grunden från en Ei30 vägg. Väljer man en 20mm skiva så 18.7 minuter.

Men kortfattat - Du uppfyller kraven i taket med endast ett lager gips.
 
  • Gilla
paddeman
  • Laddar…
slacker skrev:
Min uppfattning och det verkar styrkas av de dokument jag hittar så för att uppnå Ei30 så är det enda du behöver på din konstruktion i taket ETT lager gips.

Där har Paroc ett bra dokument och man kan läsa från sidan 16-27 med yttertak i slutklämmen.

Vad gäller ytterväggarna så når du Ei30 med ett lager gips, du väljer dessutom plyfa eller OSB bakom vilket även det bidrar till skydd mot brand samma dokument på sida 30 där man kan läsa att additionsmetoden gäller med olika information om densiteten på olika skivor och vilket ytterligare tid detta innebär för eventuell spridning av brand. Enligt tabellen så ett lager träskiva om 12mm bakom gipsen skulle lägga på ett grundvärde på 11.1 minut utöver grunden från en Ei30 vägg. Väljer man en 20mm skiva så 18.7 minuter.

Men kortfattat - Du uppfyller kraven i taket med endast ett lager gips.
Stort tack! Läsvärt!
Då kan vi köra på igen! :)
 
Kolla t ex med din KA att det verkigen är ok med bara ett lager gips.

I mitt garage räckte inte ett lager standardgips, trots c:a 20cm isolering ovanför. Behövde vara ytterligare tjocklek. Nu är det dock några år sedan så jag har inte beräkningarna och referenserna för detta färska.

Men med ett lager OSB samt ett lager gips nedanför det var det EI30 utan problem. Dessutom fick jag något bra att skruva i när saker skulle upp i taket.
 
  • Gilla
Hakanolander
  • Laddar…
Jag bygger också garage, pratade med min KA senast i fredags och fick skriftligt att enkel gips räcker i både vägg och tak för mig. EI30 och 2 meter ifrån husfasad. Norrköping.
 
Sitter och kollar i Knaufs "gipsbibel".

Och för "Diktmonterat innertak på Trästomme"

För att nå EI30 så behöver du antingen Ett lager gips och 120mm isolering ELLER Två lager med gips.

Öppen sida i en teknisk manual som visar tabeller och diagram för EI30 brandkrav med olika gipstaksinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.