Ett ytterligare problem om man ska köra en 230V-spis är att dom brukar kräva 16A säkring och 2,5mm[SUP]2[/SUP] kablar. I dag är det med största sannolikhet 1,5mm[SUP]2[/SUP] och avsäkrat 10A eftersom det räcker gott och väl vid 400V.
Så det är troligen inte bara att dra fram en nolla och köra...
 
När ämnet är uppe om vilken spänning som är lämplig till en spis, skulle jag vilja passa på med en fråga.

Ska snart byte ut en spis. Har ett Perilex uttag med nolla. Hur ska man resonera kring 230V eller 400V om en spis finns i båda utförandena?
 
400V. Kolla att det verkligen är samma effekt på spisen i båda utförandena. Inte ovanligt att effekten begränsas när man vrider på flera plattor samtidigt på de spisar som går på 230V.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
frav skrev:
Ska snart byte ut en spis. Har ett Perilex uttag med nolla. Hur ska man resonera kring 230V eller 400V om en spis finns i båda utförandena?
Eftersom du har en fullkopplad Perilex-uttag så bör du leta efter en spis som är märkt "400 V 3N~".
Edit:
"Betyder att elementspänningen i spisen är 230 V och skall matas från tre faser med nolla, där spän*ningen är 400 V mellan faserna och 230 V mellan fas och nolla. Det är tecknet N som alltså har stor betydelse för hur beteckningen ska tolkas. Spisen är Y-kopplad internt för att kunna få 230 V över värmespiralerna.

Ovanstående är den normala betydelsen – men det skulle kunna förekomma spisar som kräver bå*de 400 V och 230 V internt. Men det är ju inget problem i detta fall."
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
useless skrev:
Ett ytterligare problem om man ska köra en 230V-spis är att dom brukar kräva 16A säkring och 2,5mm[SUP]2[/SUP] kablar. I dag är det med största sannolikhet 1,5mm[SUP]2[/SUP] och avsäkrat 10A eftersom det räcker gott och väl vid 400V.
Så det är troligen inte bara att dra fram en nolla och köra...
Nästan alla spisa/hällar/ugnar har idag (sedan 10-15 år tillbaka) har idag 230V elementspänning. Anledningen är att det är billigare att göra så få modeller som möjligt, en spis med 400V elemenspänning "fungerar" nästan bara i Sverige/Skandinavien eftersom många andra länder kör mycket enfas i lägenheter/hus.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Om jag får lov att sammanfatta så skulle jag vilja lyfta fram följande viktiga inlägg:

#21 - Problemet är alltså att det inte går att få tag på fullstora spisar för 400 V trefas idag(?), utan de som finns har elementspänningen 230 V. Så det bästa alternativet är kanske att leta efter en begagnad spis för "400 V 3~".

#2 - En 230 V-spis innebär att det måste finnas fem ledare fram till spisuttaget, tre faser, nolla och skyddsjord. Det är väldigt vanligt att nollan saknas i gamla hus. Saknas nollan får man försöka bedöma vad det kostar att fram fram den, det kanske innebär byte av en svårtillgänglig kabel.

#7 - Du kan också med strömmen bruten lossa på kåpan till spisuttaget och ta ett foto så kan vi se om det saknas en nolla.

#20 - När väl förutsättningarna för att ordna en nolla är klara, då kan ni gå ut och leta spis och ska då välja en som är märkt så som Demmpa skriver "400 V 3N~" (ni vill ha en fullstor spis antar jag) och ingenting annat så som "400 V 2N~" eller "230 V ~". Det finns många konstiga spisar på marknaden idag som egentligen inte borde få säljas i Sverige. Ni ska ha en spis som kan kopplas in på tre faser och nolla, inte två eller en. Vitvarusäljarna är inte alltid uppdaterad på hur det Svenska elsystemet ser ut så låt dem inte lura på er något annat.

Det finns andra lösningar, men de innebär begränsningar i form av att "hela" spisen inte kan användas, att ni inte kan ta ut samma effekt som tidigare.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Bra sammanfattat Bo.

Förlåt Bo att jag i inlägg 20 inte skrev att texten är citerad från din spisbibel.
 
useless skrev:
Ett ytterligare problem om man ska köra en 230V-spis är att dom brukar kräva 16A säkring och 2,5mm[SUP]2[/SUP] kablar. I dag är det med största sannolikhet 1,5mm[SUP]2[/SUP] och avsäkrat 10A eftersom det räcker gott och väl vid 400V.
Så det är troligen inte bara att dra fram en nolla och köra...
Om en spis är på tex 9kW (totaleffekt, jämt fördelat över faserna) så blir det exakt samma ström (13A) i vardera fasen oberoende om det är 400V elementspänning eller 230V elementspänning, strömmen i nollan blir 0A (vid symmetrisk belastning)

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trefassystem
"Effekt i trefassystem" 3*230*13=√3*400*13=~9000
 
I mitt fall, så behövs en 70cm bred spis, vilket gör utbudet än mindre. Har under en tid fluktat på denna (vilken jag får hoppas är vettig)

Husqvarna QSG7132W 400V
http://www.husqvarna-electrolux.se/products/matlagning/spisar/enkelugnar/qsg7132w/

Spänning, V 400
Säkring, A 3x16
Sladdlängd, (ca) m 1.4
Elkontakt Perilex
Max anslutningseffekt, W 10500
Elkabel Ja


Men har inte hittat någon mer detaljerad el info om den, så som elementspänning m.m. Men då det står 400V i specen så antar jag det. Och att den är D-kopplad?


Medan Induktions modellen QSI7134W har 230V i specen. Vilken då väl är Y-Kopplad?
http://www.husqvarna-electrolux.se/Products/Matlagning/Spisar/Enkelugnar/QSI7134W/

Spänning, V 230
Säkring, A 3x16
Sladdlängd, (ca) m 1.4
Elkontakt Perilex
Max anslutningseffekt, W 10900
Elkabel Ja



Andra kvalitetsförslag emottages.
 
Demmpa skrev:
Bra sammanfattat Bo.

Förlåt Bo att jag i inlägg 20 inte skrev att texten är citerad från din spisbibel.
Tack. Det noterade jag inte och det är heller ingenting du behöver bry dig om - det går inte att källhänvisa till allt man snappar upp.
 
För att ge lite återkoppling baserad på min "inbrytning" i tråden, så blev det en:

"Husqvarna QSG7132W 400V"

Fungerar överlag fint. Ingen Nolla i Perilexkontakten. Så ren 400V. Går på 3x10A utan knot. Tyvärr är ugnen inte "fullbredd" som det var på tidigare 70cm spisar. Men ugnen är högre/fler nivåer. Kanske lite störigt med den där kylfläkten som går igång för att luftkyla ungsluckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.