Hejsan!

Jo nu är det bestämt att jag och min fru skall ha en nyårsfest. Vi räknar med att det kommer komma ungefär 50 personer hem till oss. Jag överdriver säkert, men jag är lite nojig för att våran altan inte kommer klara av vikten eftersom vid 12-slaget kommer alla stå på altanen för att kolla på fyverkerierna. Visserligen är det bara Max 5 minuter som samtliga kommer stå ute på altanen samtidigt men 50 personer är väldigt många (vet inte ens om alla får plats på altanen). Dessvärre kan jag inte mycket alls inom detta ämne eller vad de olika komponenterna heter, därför skulle jag uppskatta all hjälp jag kan få!

Altanen är byggd 2002, den är 10*2. Den stöds av 4 grundpelare som är i betong och är ihopgjutna med trä (det är en träaltan) och ena delen sitter ihop med huset. Den stöds av 14 bjälkar med ett mellanrum på cirka 75 cm mellan vardera. Altanen är cirka 1 meter över marken.

Som ni ser kan jag inte mycket alls om detta, men skulle verkligen uppskatta all hjälp! Kan även ladda upp bilder på den imorn ifall det behövs.
 
Lassen123 skrev:
... jag är lite nojig för att våran altan inte kommer klara av vikten eftersom vid 12-slaget kommer alla stå på altanen för att kolla på fyverkerierna. Visserligen är det bara Max 5 minuter som samtliga kommer stå ute på altanen samtidigt men 50 personer är väldigt många ...
Rekommendation: Stäng av altanen som du själv ser som osäker.
Ni kan väl stå och tjoa och skåla på marken i stället?

Skål :beer:

PS
Välkommen till Bygga Hus-forumet Lassen123!
 
Redigerat:
Några bilder och dimensioner på bjälklaget hade underlättat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.