BirgitS skrev:
Så fort du spelar musik som andra än ni själva kan höra ska ni betala till STIM och SAMI:
[länk]
[länk]
Åtminstone SAMI-licensen är avdragsgill för företaget.
Ja, men även om den är "avdragsgill" är det ju ändå en kostnad som skall betalas.

Men, för övrigt, vad menar du egentligen med "avdragsgill"?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
hsd
Kolla royal music
 
BirgitS
KnockOnWood skrev:
Ja, men även om den är "avdragsgill" är det ju ändå en kostnad som skall betalas.

Men, för övrigt, vad menar du egentligen med "avdragsgill"?
Räknas som vanligt kostnad i företaget, dvs man drar av beloppet innan skatten beräknas. Bara som ett exempel om beloppet är 3000 kr så blir vinsten i företaget 3000 kr mindre och därmed betalar man ca 1000 kr mindre i företagsskatt, dvs. resultatet blir bara 2000 kr mindre. Det finns även kostnader som inte är avdragsgilla i ett företag.
 
Ja BirgitS,
men det är ju fortfarande samma kostnad, eller hur?

Bara för att du kallar de "avdragsgill" gör det väl inte utgiften mindre?
 
BirgitS
KnockOnWood skrev:
Ja BirgitS,
men det är ju fortfarande samma kostnad, eller hur?

Bara för att du kallar de "avdragsgill" gör det väl inte utgiften mindre?
Det gör ju skillnad om företaget går med 1000 kr mer i vinst som man sedan kan ta ut i t.ex. aktieutdelning eller lägga på något trevligt.
 
Visst får man spela kommersiell radio i butiken utan att behöva betala något? Iofs har man ju ingen större koll på vad som spelas och får en massa reklamavbrott så det kanske inte är intressant.
 
MultiMan
useless skrev:
Visst får man spela kommersiell radio i butiken utan att behöva betala något? Iofs har man ju ingen större koll på vad som spelas och får en massa reklamavbrott så det kanske inte är intressant.
Varför skulle det göra någon skillnad? Kommersiell radio = reklamfinansierad = reklamen betalar för den kanalens drift, inget annat.

https://www.stim.se/sv/musik-i-din-verksamhet/anvanda-musik-ute-i-handeln

"När du spelar musik i din verksamhet behöver du en musiklicens från Stim. Det gäller oavsett om du spelar upp musiken streamad från internet, radio, cd-spelare, eller någon annan typ av musikspelare – eller om du har tv i lokalen. Det är du som driver verksamheten som är ansvarig för att skaffa licensen."
 
Sambon kommer öppna upp en skönhetssalong, så vi pratar lugn musik för kunderna i bakgrunden.

Självfallet så håller jag med om att viss butiksmusik är under all kritik, men det beror ju också på vad du som butiksägare pumpar ut för något också ur högtalarna!
 
hsd
Ehrlingföretagen hade stimfri musik
Jag finner inte det på nätet men kolla royalmusic
Dock är det inte gratis då man måste köpa den musiken....
 
MultiManOriginal skrev:
Varför skulle det göra någon skillnad? Kommersiell radio = reklamfinansierad = reklamen betalar för den kanalens drift, inget annat.

[länk]

"När du spelar musik i din verksamhet behöver du en musiklicens från Stim. Det gäller oavsett om du spelar upp musiken streamad från internet, radio, cd-spelare, eller någon annan typ av musikspelare – eller om du har tv i lokalen. Det är du som driver verksamheten som är ansvarig för att skaffa licensen."
Ok det verkar vara samma regler. Men jag är ganska säker att det var skillnad för ett antal år sedan. Typ att reklamkanalerna betalade en högre avgift för att det skulle vara fritt att spela dom i butiker och liknande.
Men det var väl innan man införde butikslicenserna.
 
Frågan man får ställa sig är om det verkligen är en kostnad?

Vi vet nu att det är en skönhetssalong men hur förhåller sig kunderna till musik i en skönhetssalong? Är de villiga att betala mer och dessutom komma tillbaka om rätt musik spelas? I så fall skall musiken ses som en investering och kanske en god sådan.

Man får själv ta ställning till om man tror att musiken genererar mer intäkter än utgifter och då är den såklart motiverad.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
useless skrev:
.....Men jag är ganska säker att det var skillnad för ett antal år sedan......
Njaee. Jag vet att dom var på min mor redan på 70-80-talet i hennes frisersalong innan hon gick i pension.
STIM sökte flera gånger upp henne med kontrollfrågan: "Spelas det inte musik i salongen?"

Nej, det gjorde hon inte. Den då ganska åldrande kundskaran ville sitta och skvallra om byns händelser, inte linjärlyssna på P3 (som gällde då). Tror hon fick intyga det 5 ggr minst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.