Hej på er,

Vill ha lite tips från er som är duktiga på olika fasader eller har köpt hus från Götenehus.
Spontant är jag väldigt missnöjd med Götenehus. Mest för att de är så arroganta. De pressar en att skriva kontrakt och vill knappt berätta vad de säljer.
Fick tjata mig till ett möte där de berättade om detaljer kring fasaden och material (han sa du köper ett hus från katalog och då ska jag inte bry mig hur de bygger. Tycker det var riktigt absurd).
Jag tycker detta borde vara en naturlig del när man köper nytt hus. Det är inte så att jag har byggt hus tidigare (ett STORT plus för Sjödalshus dock, hur trevliga som helst).

Nåja, efter att ha haft möte med projektledaren fick jag se hur fasaden ser ut. Jag beskriver det säkert fel men jag försöker att beskriva det:

Tappet | Gips| .... | Isolering| Fukttålig spånskiva/trä | Frigolit | 2-3 tunna lager gojs | Puts

Vad som oroade mig var just Frigolit delen. Som han själv uttryckte det så kan man inte slänga på en cykel på väggen eller sparka boll på det.
Då undrar jag hur sjutton säljer man dessa fasad till barn familjer??? De är inte värst tåliga och ett håll kostar kring 4-5000 (siffror jag fick av honom) att reparera.

Kanske överdriver han men det såg inte så tålig ut heller. Är det någon som har ett sådant hus (menar liknande puts system) och kan säga några ord?
Enligt honom så byggs nästan alla hus enligt denna metod MEN på Sjödalshus fick jag se en dyrare variant där man hade en tjockare lager puts och gojs där man kunde kasta en metall kula på det utan att det skadas. Denna var dyrare men grymt mycket tåligare. Värd att lägga till 100k på detta tycker jag.
Tycker det är extremt snålt av Götenehus att sälja dyra hus med budget fasad.
Dessutom är de helt ovilliga att ändra något och vill ha extra betalt för att ens måla istället för tappeter för att tala om att flytta golv brunnen en meter fram om jag ska ha en jacuzzi.
På Sjödalshus var det inga problem med något men Götenehus är riktigt dåliga med kundkontakten och småsaker som får kunden att känna sig nöjda.

Huset jag pratar om är:
http://www.gotenehus.se/grupp/lervik.html
Kanske någon som känner till dessa?
Priset är 3,7Milj, med andra ord inte direkt billigt!!!

Tacksam för svar ;) ::)
 
Jag hoppas inte att du har skrivit på för Götenehus än?

Om jag var dig, så skulle jag glömma allt som GH och gå till en hustillverkare som är intresserat av att ha dig som kund, och som gir dig det bemötande som du som kund förtjänar.

Vi måste stå upp emot de djävlar som tror att dom kan behandla kunderna som skit! >:(

Jag fick själv samma bemötande som du, när jag först kontaktade GH i Stockholm. Så det blev naturligtvis inte ett hus från dom...
 
Väldigt tråkigt att du fått ett dåligt bemötande! Vilka konstiga kommentarer du fått av denne, jag skulle byta säljare!! Det gäller alla husföretag, tycker jag. Är man inte nöjd med bemötandet an den enskilde säljaren ska man byta.

Själva tycker vi precis tvärtom, den säljare på GH vi har är fantastisk! Och vi är hittills MYCKET nöjda med GH. Vi har putsfasad och det är STO-system som mycket riktigt används av de flesta husleverantörer idag. Tala gärna med STO direkt om du har frågor, det gjorde vi!

Ändringar från befintliga ritningar från GH ska absolut inte kosta extra! Din säljare måste vara dålig på att förklara eller så är h*n helt ute och cyklar... Eller är det möjligen så att dessa hus är något slags gruppbygge med speciella villkor? (Är priset på 3.7 miljoner ett färdigt pris inklusive tomt och markarbeten, får det väl anses som hyfsat "billigt", kanske är det därför inga ändringar får göras? :-?). "Vanliga" Götenehus ändras det "hej vilt" på, utan extra kostnader!

Sjödalshus och Götenehus är samma företag. SH har en stor marknad i Tyskland där deras arkitektur uppskattas extra mycket. GH's målgrupp är mer riktat till unga nybyggare som vill ha ett modernt och trendriktigt hus. Detta enligt dem själva.

Hoppas du i slutändan blir en glad husbyggare, oavsett vem som får bygga ditt hus!  :)

Edit: Omformulering
 
Vi har putsat huset med sk STO-puts och kan bara hålla med, det är ömtåligt!! Speciellt husknutarna far illa, barn som ska runt med cykeln råkar köra pedalen i hörnet och vips så lossnar bitar av putsen. Vi upptäckte detta problem tidigt och har som tur är stora barn som förstår problematiken och är försiktiga MEN det är inte roligt med så ömtålig fasad och hade jag vetat innan att det skulle vara så här hade jag troligtvis valt tegelfasad. Enda plusset för puts som jag ser det är att det är grymt snyggt men det väger inte upp nackdelarna....
 
Vi har inte putsad fasad, men väl ett Götenehus. Vi är mkt nöjda med service och bemötande och har kostnadsfritt fått ändra hur mkt som helst. Det du beskriver låter helt främmande i mina öron och såklart helt oacceptabelt.
 
Mysko, jag skrev in ett inlägg igår men det verkar inte ha sparats :(
Men tack för ert svar.
Vi hoppar nog över GH'et. Har nu hittat ett annat hus från 1998 byggd av myresjöhus. Det är grymt mycket bättre då tomten är på 630 (nästan dubbelt så stor som den i lomma) och dessutom har man stora avstånd till grannar. Huset är väldigt bra skött och det känns rätt på alla sätt.
Även detta hus har puts fasad men jag tror det är lite tåligare än GH varianten.

Ringde runt en del personer på myresjöhus och de gissade att det var något hård lager bakom putsen. Det är grovkornig puts och inte det som används idag (ska jag vara ärlig så tycker jag personligen det ser finare ut än de som används idag men det är ju smaksak). De nya hus man ser har typ blanka/släta ytor och det är de som har frigolit under ytan och enligt myresjöhus skulle detta vara byggd annorlunda. Som sagt en gissning då han inte kunde hitta dokumentationen. Ska jaga lite fler personer i veckan :)
Inte för att det spelar roll men alltid kul och veta vad man har typ.

Angående GH så tror jag inte företaget är dålig i sig utan jag har haft otur och fått en ”sur” projektledare. Så kan det gå med vilket företag som helst. Inget ont om GH. Men som kund blir man ju upprörd men men.
Sen hjälper det inte att marknaden skriker efter flera hus så de kan vara hur jävliga som helst och ändå säljer de. Kan bara sucka.

Nåja jag är jätte glad för huset vi hittat nu :D:D:D:D:D

Enda som behöver göras är några väggar som ska rivas (de har 5 rum vilket är lite onödig för vår det.). Har aldrig gjort detta och eftersom de har jätte fina trä tak och parket så tror jag vi helst vill anlita någon som kan sånt.
Jätte tacksam om ni kunde tipsa företag/person. Tror inte det är svårt men jag minns hur det var när jag la klinkers eller gjorde mur i gården. Man kommer alltid på sånt som kunde ha gjorts bättre och jag ha det gjort perfekt :) :)

Tack än en gång
 
Hej!

Otroligt konstigt bemötande från GH Säljare.
Han verkar inte helt påläst med tanke på det ni skriver,
"Dessutom är de helt ovilliga att ändra något och vill ha extra betalt för att ens måla istället för tappeter för att tala om att flytta golv brunnen en meter fram om jag ska ha en jacuzzi."

Vår ändringar av väggar/golvbrunnar m.m. renderade inte i någon extra debitering.

Det är bara att byta försäljare om man nu vill ha ett GH.
(tänk på att projektledaren kommer in senare i processen om ni bestämmer er för att skriva på).

Vi stot i valet mellan träfasad eller putsad, det blev trä med tanke på det som du skriver.
Snygg stående lockpanel (ser ut som putsad fasad).

Lycka till med huset som ni hittade.

/Mikael//
 
Tjenare! Tror det är denna släta träpanel du menar, samma som vi har på vårt hus. Obs, det är den stående panelen som jag menar, inte den liggande. Vad jag förstått är GH rätt ensamma om denna släta träpanels-lösning, iaf vad de själva hävdade för 1 år sedan.  ;D

Den är riktigt snygg och när den blir målad ser den "nästan" ut som en putsad slät fasad. Här är den dock omålad.

 
  • FinrumNrbildmini.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Det är just den lockade stående panelen som jag syftar på, riktigt snygg faktiskt. :)

GH har tydligen patent på den lock panelen (stående).

Hälsn

/Mikael//
 
Vilken armering utanför cellplasten har det varit på de hus som ni nämnt i tråden?
Vi ska bygga ett hus med STO puts, och innanför den ligger det en slags kolfiberarmering och innanför den cellplasten.
 
Vi har putsat med STO system classic. D.v.s. de limmar 50mm cellplast på utegips. Säkra cellplasten med rund plastring med skruv i mitten. Lägger på ett lager vad de kallar för "klister". På det lägger det på glasfibernät som ska armera klistret så att det håller (samma tänkt när man armera betongen i plattan med ett rutnät av järnrör).
Och så ett skikt klister igen. Glasfibernätet gör bara nytta om det sitter i klister och inte bara på. Innan de lägger på ytputsen "primar" det med ett tunt lager medel med samma färg som slutkulören. Därefter applicera man på ytputsen.
Vad man bör kolla på när det görs är att underarbetet är korrekt utfört. Kontakta gärna STO leverantören för information. Sen ska all puts arbete utföras i bra väder (ingen regn) och minst 5 grader celcius.
 
Då jag är intresserad av götenehus och vill skicka ett PM till dig som är missnöjd men inte får det innan jag har skrivit 10 inlägg (har skrivit 9) gör jag nu detta 10:e inlägg.
Det är ju intressant att veta vilket kontor en missnöjd person har varit i kontakt med!
 
Halloj,
Funderar skarpt på ett Sparreholm från GH, men vill gärna ha en större tvättstuga, vilket medför att jag också vill flytta yttervägg ca en meter ut. Har någon erfarenhet av vad det kostar att förändra också fasaden, inte "bara" innerväggar, avlopp mm?
Eftersom vi ändå vill uppgradera standarden antar jag att det redan nu börjar dra iväg... ;-)

/P
 
Vi skall också köra STO Classic på vårt Trivselhus och har bara hört positivt om STO... fram till nu!!

Är det så känsligt?? Även med limmad glasfiber?

Vi valde puts för att få en underhållsfri (i längden billig) fasad. Men vi kanske har valt fel?

Kajjenne skrev:
Vi har putsat huset med sk STO-puts och kan bara hålla med, det är ömtåligt!! Speciellt husknutarna far illa, barn som ska runt med cykeln råkar köra pedalen i hörnet och vips så lossnar bitar av putsen. Vi upptäckte detta problem tidigt och har som tur är stora barn som förstår problematiken och är försiktiga MEN det är inte roligt med så ömtålig fasad och hade jag vetat innan att det skulle vara så här hade jag troligtvis valt tegelfasad. Enda plusset för puts som jag ser det är att det är grymt snyggt men det väger inte upp nackdelarna....
 
packin skrev:
Halloj,
Funderar skarpt på ett Sparreholm från GH, men vill gärna ha en större tvättstuga, vilket medför att jag också vill flytta yttervägg ca en meter ut. Har någon erfarenhet av vad det kostar att förändra också fasaden, inte "bara" innerväggar, avlopp mm?
Eftersom vi ändå vill uppgradera standarden antar jag att det redan nu börjar dra iväg... ;-)

/P
Ändringarna i sig kostar inget men givetvis betalar du extra för material / arbete om huset blir större eller du sätter in extra fönster etc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.