Beträffande betongvalet så hade jag inte valt att använda fiberarmerad betong då dessa har en viss tendens att hamna i ytan ofta i icke upplösta klumpar, intressant att veta vem som inte ville ha det glättat då detta är den största missen
 
  • Gilla
Maria Kjellin
  • Laddar…
Som sagt riktigt tråkigt med detta resultatet.

Totalentreprenad är melodin som gäller när det ska slipas betonggolv.

Vi köpte hela huset nyckelfärdigt på totalentreprenad, frun i huset skulle bestämt ha slipat betonggolv... Husleverantören gick motvilligt med på det, men prispåslaget det skulle ge var runt 3x priset vad htc-slipning egentligen kostar. Alltså ett snäll sätt att be oss dra åt skogen med våra planer på slipat betonggolv :)

Slutade med att vi lyckades få husleverantören att bryta loss golventreprenaden ur totalentreprenaden och enbart ge funktionsgaranti på betongplattan, ingen ansvar alls för utseende. Utöver det ville markentreprenören ha ett par extra tusenlappar för att trixa nått med betongen så det skulle bli bättre slipresultat. Sen anlitade vi sliparen själva och tog dit honom nån vecka innan stomresning, det höll priset nere eftersom han då kunde riva av allting med stora slipmaskin med relativt lite arbetstid.

Det hela kändes som att det kunde ha slutat precis hur som helst. Mycket med tanke på att vi hade gjutning mitt i vintern och var beroende av att vädergudarna samarbetade, samt att vi riskerade att byggarna skadade plattan under husbygget sen.
Men vi är i det stora hela nöjda med slutresultatet och rent ekonomiskt sparade vi faktiskt ett par tusenlappar mot parkettgolvet som ingick standard i husleveransen.

Jag tycker det känns jättemärkligt att du fått det resultat som syns på bilderna, för en glad amatör är det solklart nån som gjort nått galet med gjutningen. Har du beställt en platta som ska HTC-slipas och dessutom anlitat expertis för att allt ska bli rätt så känns det som att de nu får ta sitt ansvar o se till att du får ett golv med vettigt utseende.
Tycker jävligt synd om dig om du tvings nöja dig med ett målat golv.... det är inte ens lite samma sak...

Har du kontaktat firman som gjorde gjutningen? Vad säger de? Framgår det tydligt i beställningen av gjutningen att plattan sen skulle HTC-slipas?
 
Ser nästan ut som att betongen separat på en del ställen skulle kunna bero på övervibrering. Nu har jag inte hållit på nå mycket med HTC slipning men jag gjuter golv varje dag. När vi gjuter golv som ska HTC slipas så skurar (brädriver) vi bara golven. De sägs att om man stålglättar golvet blir det så hårt att det blir svårare att slipa igenom ytan vilket äter mer segment och blir dyrare för slutkunden. Hur länge sedan är plattan gjuten?. Ibland kan betongen ha väldiga kalkutfällningar (ljusgråa partier) som brukar försvinna med tiden.
 
Jag fick golvet i entreprenaden och det blev sprickor. Byggaren drog frikostigt av kostnaden så att det skulle täcka klinkning av hela bottenvåningen. Trots sprickor gillar jag golvet som det är och räknar krasst med att klinka golvet först vid en eventuell försäljning.

Jag tror för övrigt att det är "omöjligt" att fixa ny yta. Lite mitt fel: jag ville inte ha någon synlig ballast. Men det kan naturligtvis ha skett en del utveckling under dessa tio år.
 
byggolle skrev:
Ser nästan ut som att betongen separat på en del ställen skulle kunna bero på övervibrering. Nu har jag inte hållit på nå mycket med HTC slipning men jag gjuter golv varje dag. När vi gjuter golv som ska HTC slipas så skurar (brädriver) vi bara golven. De sägs att om man stålglättar golvet blir det så hårt att det blir svårare att slipa igenom ytan vilket äter mer segment och blir dyrare för slutkunden. Hur länge sedan är plattan gjuten?. Ibland kan betongen ha väldiga kalkutfällningar (ljusgråa partier) som brukar försvinna med tiden.
Är tydligen olika över landet jag slipar Inga superfloor om ytan inte är glättad
 
För att försöka summera era inlägg så kan orsaken till det dåliga resultatet vara:
-övervibrering av betongen
-klumpar som kan uppstå pga tillsatta fibrer
-otillräcklig brädrivning
-kalkutfällningar
I övrigt :
-slipningen var ok
-glättning behövs ej så länge brädrivning utförs med bra resultat. Glättning kan ge en hård yta som gör att slipningen blir svårare.
Rekommendationen är dock olika. Vissa kräver att glättning utförs före slipning.
-plattan göts i september och grovslip utfördes 2 veckor efter det och finslipning 3 månader senare.
 
Redigerat:
Om Andreas Kalmar jobbar med att slipa super floor så ska vi självklart lyssna på honom. Ska absolut kolla upp igen varför vi inte stålglättar golv som ska HTC slipas men som jag är lärd är som jag skrev i tidigare inlägg. Men betong är ju ett jävligt intressant material att jobba med och speciellt i färskform. Finns ju tusentals aspekter att ta hänsyn till och tusentals kombinationer av dessa aspekter som gör att ingen gjutning blir den andra lik. Hoppas det löser sig för dig.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Jag jobbar med golvslipning sen länge och när man bara skurar ytan får man oftast mycket porer i betongen klart att det är lättare att slipa än när den är glättad men resultatet blir ju att du inte får en lika tät yta om man ska följa Htc.s rekommendationer så ska ytan glättas en gång och efteråt dras av med en bred spackel ca1000mm för att få bort mycket av ringarna efter helikoptern det tycker jag känns överdrivet på en större platta men kanske på en villa där man vill ha en perfekt yta om man då har ett superfloor i upphandlingen av totalentreprenaden så finns det möjlighet att få en besiktning gjord av Htc om det är några problem
 
  • Gilla
volvov70n
  • Laddar…
Okej då har man lärt sig nå nytt så här på julledigheten. Det du beskriver är vad vi kallar "suddad" yta. Skurad 2-3 ggr sen glättad 1-2 ggr. Vi brukar slipa så när golvet inte ska vara synligt tex för parkett, matta mm.
 
  • Gilla
bonken
  • Laddar…
Man behöver ju inte överdriva glättandet lagom är bäst..:)
 
Förutom när det ska synas 😀. Roligt att vara känd för att man är bäst😉
 
Ja det är ju kul med folk som uppskattar noggrannhet annars är det mest "dom ska ju ändå slipa"
 
Andreas_kalmar skrev:
Misslyckad gjutning iallafall skulle behövt att glättas

Edit: såg nu att det va fel betong oxå.
Kan inte riktigt hålla med om att det är fel betongkvalitet utan jag tror nog att tanken är rätt från leverantören. Fibern har man nog blandat i för att minska risken för sprickbildning i ytan då det var tänkt till ett golv som skulle slipas. Så gör man ju vanligtvis i betong för bla industrigolv.

Man har också valt en självutjämnande betong (SKB) klass SF2 dvs med ett flytsättmått som egentligen normalt används till väggar snarare än golv men det har man nog gjort för att se till att det flöt ut perfekt utan någon som helst vibbning vilket absolut inte skall användas på SKB och absolut inte på ett golv som skall slipas eftersom ballasten då sjunker ner.

Om man vibbat kan det mycket väl ha blivit flammigt då ballasten sjunker men även om gjutaren bara står och trampar i betongen så kan samma sak hända att man får flammighet då ballasten sjunker ner pga rörelserna i gjutarens tramprörelse.

Det blir ju inte snyggt i TS fall som ska ha det i en villa dvs i hemmet som en designgrej. Dock så spelar det kanske mindre roll på ett industrigolv där designen inte är lika viktig.

Jag tycker det är trist för TS och jag skulle aldrig själv valt en HTC slipning direkt på ett betonggolv i hemmet eftersom det är otroligt svårt att få en jämn kvalitet på ballast och betong från olika leveranser, dvs beroende på var i fickan ballasten kommer kan det skilja på färg och fördelningen på ballastens storlek även om det ligger inom givna toleranser. Färg och utseende kan därmed skilja från betongbil till betongbil.

Jag gillar slipade betonggolv men i ett hem skulle jag gjutit golvet och sedan lagt ett Terrazzo golv som sedan HTC slipades och behandlades på samma sätt som TS golv. Det blir ju samma resultat som ett betonggolv men man kan styra färg och ballast till exakt det utseende man vill ha och framtida reparationer blir mer eller mindre osynliga.

I TS fall skulle jag övervägt att göra ett Terrazzo golv istället för att måla. Terrazzo golvet blir ju som betonggolvet helt outslitligt och TS får sin tänkta design med ett slipat betonggolv. Tyvärr till en utökad kostnad för slipningen måste ju göras om igen plus Terrazzo läggningen.
 
  • Gilla
Tj6
  • Laddar…
Tack för er inlägg, man lär sig mycket.
Provade att skrapa med en kniv för att se hur djupa de ljusa fläckarna är. Jämfört med betongen runtom går det lätt att skrapa loss material. Ca 10 mm djupt innan man stöter på hårt material igen.
Är det cementhud som tryckts ned lokalt när man kört med helikoptern tror ni?

Tumstock över en betongyta med en upphöjd, ljus fläck där materialet skrapats bort cirka 10 mm djupt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan mycket väl vara cementslam (cementhud) som syns på din bild.

Cementslammet består ju av cement och tillsatser som har en lägre densitet än ballasten och som flyter upp i ytan. Om det av någon anledning har varit en fördjupning av ett fotsteg eller något annat kan denna fördjupning då fyllts med cementslam som man inte sett när man bearbetade ytan. Cemenslammet har också en sämre hållfasthet än betongen i övrigt så det visar sig i att det är mjukare precis som du beskriver.

Detta kan knappast räknas som ett fel vid gjutningen för det har ingen påverkan på hålfastheten i konstruktionen och skulle normalt bara blästrats ur eller så skulle det försvunnit vid en betning av ytan. Sen skulle man spacklat i felet och allt skulle vara helt ok.

Tyvärr blir det en synlig lagning i ditt fall och hur man än gör kommer det nog att synas. Betongstationen som levererat din betong kan kanske med hjälp av receptet hjälpa dig med lite material som ger hyfsat samma färg men eftersom spacklingen inte kan fixa så du får synlig ballast i så grunda hål så kommer det att synas men kanske lite mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.