Hej,

Jag håller på att bygga ett ute rum och har just köpt en vikpartidörr "Natur" från Skånskabyggvara vilken har en aluminiumprofil som fönsterbleck/droppskydd nedanför rutan.

Jag skulle vilja hitta några liknande fönsterbleck i aluminium till mina fönster jag ska bygga istället för att använda ex. vita plåtbleck från Beijer.

Någon som vet vart man kan tänkas hitta dito aluminiumprofiler eller aluminiumbleck avsedds för detta ändamål? :-/
 
Titta på www.areco.se. De har en hel del i olika färger.

/Per
 
Eller be en plåtis knäcka till bläck som passar.
mvh stenhus05
 
Det var inte underplåten jag tänkte på utan själva infästningen av rutan vilken nedtill ofta(st) är en aluminiumprofil med en bakomliggande gummilist som klämmer mot rutan. På sidorna tänkte jag en avfasad 4-kantslist.

Nedtill mot väggen blir det ett helt vanlig 40 mm underplåt.
 
  • fnster.JPG
Det löste sig efter ett besök hos glasfirman :cool: Inte exakt en sådan variant jag hade i åtanke men den duger!
 
Intressant. Vilka längder finns och vad kostar det?

Hur fäster man den?

Slipper man kitta nederdelen av glaset?
 
Så här fixar man fast den enligt glasmästarn's verbala beskrivning :)

Med andra ord, inget kitt. På sidor och upptill så listas glaset fast med en plastlist med integrerad gummipackning.
 
  • ritning_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TorbjörnG
  • Laddar…
JonasP skrev:
Så här fixar man fast den enligt glasmästarn's verbala beskrivning :)

Med andra ord, inget kitt. På sidor och upptill så listas glaset fast med en plastlist med integrerad gummipackning.
Tack.

Men kan man inte bara använda nederdelen och kitta runt övriga kanter? Om man renoverar gamla fönster vill man sällan sätta dit en massa plastlister...

Vad kostar det hela?
 
Pratade precis med min glasmästare och han sa att dom helt har slutat med sådana där dropplister i nederkanten av fönstret då de gör mer skada än nytta - tydligen är de inte 100% täta - det tränger in vatten bakom listen och så ruttnar träet.
 
Tomtebo: Enligt glasmästarn jag talade med så skulle man lägga en genomskinlig silikonsträng vid profilens överkant och mot glaset för att motverka att vatten tränger mellan.

Sade han något om vad man bör använda istället?

(Av vad jag ser så har många nya fönster av idag dito aluminiumprofiler nedtill)
 
Han sa att man skulle undvika listen helt och istället satsa på ett bra fönsterkitt.

Läckage in bakom listen får du inte bara vid överkanten utan även i sidorna och vid skruvhålen.

Men det finns säkert andra uppfattningar om det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.