Hej,
Behöver lite råd och tips..
Sålt min bostadsrätt och gjort 1 milj i vinst. Jag har köpt ett hus med först tillträde i juli och ska flytta till ett annat boende sålänge.

Nu till min fråga, rent ekonomisk vad är bäst.
Sålde lägenheten för 2 milj och har 750k i lån, antar att man betalar av detta direkt när pengarna kommer, men resten. Hur placerar jag dem bäst under tiden? Aktier m.m är inte att tänka på då pengarna skall användas i juli.

Även om ni Hade betalt vinstskatten eller begärt uppskov på den?
 
Placeringsråd är jag inte bra på.

Men detta med om man skall nyttja uppskov eller inte. Där är det såvitt jag uppfattat, mer fördelaktigt att betala skatten, och om man har behov låna upp motsvarande summa. Räntan till staten på uppskovet är högre än vad du idag kan låna för.

En fördel med uppskov, är om man behöver pengarna som kontantinsats i det nya huset, om man alltså annars får problem att klara 15% kontantinsats. I så fall bör man utnyttja uppskovsmöjligheten, uppskovet uppfattas inte som lån när banken gör sin kalkyl.

Men om vi nu antar att man kan välja, då kommer den lite svårare frågan. Även om räntan idag är lägre hos banken än hos staten, hur ser det ut om 5 år, 10 år osv? Man kan tom. spekulera över att när man som gammal pensionär säljer huset om 40 år, så har systemen hunnit ändras så mycket att de gamla uppskoven kanske "glömts bort". Då vore det ju himla tråkigt om man gått och betalat det i onödan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om du inte vill chansa med aktier eller andra mer eller mindre riskfyllda placeringar så återstår väl bara konto. Kolla med din bank om du kan få någon vettig ränta, annars är ju SBAB ett hyfsat alternativ. 0,55% ränta från första kronan samt 0,70% om du tar det kommande bolånet där (om du behöver låna så klart).

Samtidigt, en "onödigt" stor kontantinsats i ett nytt boende är ju att jämställa med en stor amortering, så jag kanske skulle fundera lite på att investera i något annat ändå om jag hade möjlighet lite beroende på hur den totala investeringen/lånebilden ser ut.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Med så stora belopp så är det viktigt att tänka på att kontot där pengarna finns har insättningsgaranti. Annars kan du förlora allt om banken konkar. Insättningsgarantin är normalt på 950tusen per bank, dvs har man mer så får man sätta de på fler banker. Men den kan vara upp till 5miljoner om pengarna kommer från exempelvis husförsäljning.

Behöver du inte pengarna till kontantinsats så skulle jag alla dagar i veckan betala av reavinsten. Då vet man att det är klart och ett lån är alltid ett lån. Oavsett vad de heter.
 
Finns obligationsförsäkringar med ca 5 % avkastning, tar ca 3 veckor att få loss pengarna.
 
slaskman skrev:
Finns obligationsförsäkringar med ca 5 % avkastning, tar ca 3 veckor att få loss pengarna.
Berätta mer
 
Då måste man väl skatta? Vi har investeringssparkonto, ISK, skattefritt uttag, och har gått bra, prata med din bank, de brukar ha koll..

Det är bättre att skatta på vinsten, men detta görs väl efter deklarationen är gjord? Efter alla ev avdrag som mäklare och renoveringar..
 
Finns INGET säkert sätt att få nämnvärd avkastning idag pga riksbankens minusränta. Ta en fastränteplacering typ SBAB. Annars är risken att du förlorar pengar i stället.

En "obligationsförsäkring" är garanterat INTE en säker placering.

Frågan du ska ställa dig är om du vill spekulera eller se till att vara säker på att ha kvar pengar till huset?

Det styr investeringen.
 
Sök på Scandinavian Credit Fund i AB
 
Collector bank ger 1% ränta och fria uttag. Omfattas av insättningsgarantin.
 
Husqvarna220Ac skrev:
Då måste man väl skatta? Vi har investeringssparkonto, ISK, skattefritt uttag, och har gått bra, prata med din bank, de brukar ha koll..

Det är bättre att skatta på vinsten, men detta görs väl efter deklarationen är gjord? Efter alla ev avdrag som mäklare och renoveringar..
Skatten vid bostadsförsäljning ska betalas in tidigare än eventuell restskatt skattemyndigheten har ett fast datum för detta brukar komma som en förvåning för många, så det är bra att betala in den och slippa en föreseningsavgift i form av ränta.
 
Jag hade betalat skatten, den uppskovsräntan du betalar annars räknas inte av, har du 200k i skatt som ska in så är det 200k även om du betalar in den 5 år senare.

När du placerar pengarna så måste du ha råd att förlora dem, du behöver pengarna i Juli och din investering kan falla och det kan ta ytterligare ett år att hämta hem förlusten eller ännu längre.

Lägg pengarna på ett konto med bra ränta tills du behöver dem, betala in skatten och när din bostadsaffär är gjord så kan du göra en långsiktig investering vilket kommer innebära att det går upp och ned i perioder men förhoppningsvis lönar sig på lång sikt.

En förutsättning för ovanstående är att du har annat att ta av när du behöver pengar istället för att sälja med förlust, tex kapital på sparkonto.
 
Kolla med din bank. Ibland viss det ett specialkonto som har lite högre ränta som bara får användas just i det glappet som du befinner dig.
Jag kunde för några år sedan utnyttja ett sådant under 3 månader efter försäljning av en bostadsrätt. Just den banken var Sparbanken Öresund som inte finns längre men andra kan ha samma erbjudande.
 
slaskman skrev:
Finns obligationsförsäkringar med ca 5 % avkastning, tar ca 3 veckor att få loss pengarna.
Det finns garanterat inga riskfria obligationsförsäkringar med 5 % avkastning. Har hållit på en hel del med såna och man får vara glad om man klarar av att hålla sig över inflationstakten. Den som jag har just nu har en max avkastning på 5,5 procent, senaste året har den gett 1,73 procent men det kan lika gärna gå åt fel håll.

Ju högre avkastning, ju större risk. För ts del så rekommenderar jag att lägga pengarna på ett vanligt sparkonto, det kan finnas nått som låser pengarna i ett halvt år eller så, vilket skulle vara passligt om pengarna behövs i Juli. Man spekulerar inte med pengar man behöver.
 
Krilleman
Jag har alltid betalat skatten direkt vid försäljningar. Hur som haver så försvinner den inte bara för du skjuter den på framtiden.

Då är saken ur världen och du kan gå vidare i livet.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.