köpte en radiator från rinkaby. Inte nog med att färgen är avskavd vilket jag klagat på och får en förbättringsfärg på posten så måste la detta vara fel.... Luftskruven måste la sitta på denna sida men det är ju inget gängat hål utan helt tätt både uppe och nere

Lenhovda Radiator 35x50 MP2
RSK 6721898

Radiator med avskavd färg och en defekt utan gängning där luftskruven ska sitta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Ska inte luftskruven sitta där proppen sitter? Visserligen ser den ut att sitta med ett gäng svetsloppor. FIck du ingen monteringsanvisning med?
 
T
jag tror inte det är svetsloppor utan bubblor från när de härdat pulverlacken i ugnen, risken är ju dock att lacken krackelerar runt hålet när man lossar pluggen..
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Pluggen med kryss i, brukar bara vara i plast och sitter där som skydd under lackeringen.

Färgen har nog antagligen reagerat med plasten och orsakat bubblorna.

Lossa pluggen och kika hur det ser ut efter du monterat luftskruven.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Pluggen med kryss i ser ut att vara en skyddsplugg i plast, skruva ur den så har du nog ett lämpligt hål för luftnippeln.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
ahhh ..... stämmer men det är ju ingen jämn å fin yta för oringen precis... ska man jämna till med ett slippapper eller vad?
 
Ytan under plastspluggen är nog tillräcklig stor för ventilens o-ring.
 
Krilleman
Det brukar inte vara något problem plastpluggen brukar vara lite större för att kompensera detta. Vissa fabrikat har även en fläns på pluggen.
 
Nja det är ju färg hela vägen ut till hålet så oringen kommer ju ligga an färgen, lite otydligt att se på bilden kanske....

Närbild av en vitmålad radiator med färg synlig inuti en öppning där en O-ring ska placeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Arne999 skrev:
Nja det är ju färg hela vägen ut till hålet så oringen kommer ju ligga an färgen, lite otydligt att se på bilden kanske....

[bild]
Man brukar behöva skrapa bort färgen med en kniv för att få en hyfsad anliggningsyta.
 
ok ja får la göra ett försök. ska man smeta på nått på oringen eller är det bara att dra dit?
 
Du kan ju täta gängan också trots allt som hängslen. Och proppa nedre anslutningen också om det finns någon där, lackeringsplastproppen är inget som duger i drift.
 
Fortsatt lite förvirrad då det inte finns någon monteringsanvisning.... Vilken sida är till för termostaten/inkommande utgående vatten?? Hoppas det är på den sida med centerade hål (alltså att jag har skruvat in luftventilen på fel sida )

Radiator med ouppackat emballage i bakgrunden och en synlig luftventil på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Radiatordetalj med ocentrerat hål till vänster och centrerade hål till höger, omringad av byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
In uppe, ut nere.
 
Jag menar alltså vilken sida av radiatorn ska vara vänd mot rören? Radiatorn är ju inte spegelvänd så man kan ju montera den på två sätt och jag gissar ju att bara ett sätt är rätt CC- avståndet från vägg är ju olika oxå så därav att jag hoppas att man kan montera termostaten där jag nu har skruvat in luftnippeln...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.