Hej hopp och god fortsättning!

Jag behöver jämna till betonggolvet i tvättstugan innan jag lägger klinker. Cirkus 10-20mm.

Funkar det att göra detta med finbetong istället för flytspackel? Tänker mig att jag blandar betongen lite lösare. Resultatet är ju inte superviktigt då det är en källare och bara en tvättstuga. Finbetong är ju betydligt billigare.
 
Betongen kommer släppa från underlaget vid så tunna skikt, det gör inte flytspackel. Ingen bra idé alltså.
 
Aha, tack för svar!

Kan jag köra billigast möjliga flytspackel eller måste det vara nåt herrejössesdyrt som tål tillskjutande fukt?
 
  • Gilla
Kahn-d
  • Laddar…
Betongen har dessutom väldigt lång torktid jämfört med flytspackel. Vet ej vilket spackel som är lämpligt i ditt läge.

Men det är en relevant fråga, många flytspackel "äter fukt", dvs. de fortsätter att kemiskt reagera med fukt som tillförs i efterhand, och blir tillslut porösa och sväller. Det finns fukttåliga varianter.
 
ARDEX K 301 fungerar bra till dig, billigare alternativ kan bli en chansning, diskutera med din bygghandel om dina krav som du har.
Lycka till!
 
  • Gilla
Fjojtmehmet
  • Laddar…
Det verkar som om byggmax har en produkt som kan fungera
Artikelnr 18251, cementbaserad golvspackel.
 
  • Gilla
mats@engholm.net
  • Laddar…
Tack för tipset! Räknar med att det kommer att gå åt ca 20 säckar, så 169:- känns bättre än 750:-
 
Hoppas du inte hunnit köra med Byggmax-spacklet, för jag är tämligen säker på att det inte tål tillskjutande fukt...
 
Jag mailade Byggmax kundtjänst och de kunde inte garantera att det fungerade.

Är inne på att strunta i att flytspackla. Är rätt dålig takhöjd. Funderar på att hyra en maskin och slipa ner de värsta ojämnheterna sen gilla läget.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
simpa81 skrev:
Jag mailade Byggmax kundtjänst och de kunde inte garantera att det fungerade.

Är inne på att strunta i att flytspackla. Är rätt dålig takhöjd. Funderar på att hyra en maskin och slipa ner de värsta ojämnheterna sen gilla läget.
Enligt denna så ska Kiilto Plan Rapid tåla tillskjutande fukt, och den kostar bara 150 kr/säck.
Att slipa ner de värsta topparna kan vara bra ändå dock, om inte annat för att spara spackel.
 
Intressant! Bra tips, tack så mycket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.