Så var det dags att slänga ut vår planlösning till allmän beskådan och bedömning.

Vi är mycket tacksamma för den input vi får.

Lite allmänt: Huset är ett tvåvåningshus med en vardagsrumsdel i ett plan. Vi hade tänkt oss sadeltak och stående träpanel. Stilen blir modern, lite trivselhusstuk.

Söder ligger ungefär klockan 11 i skisserna, så det blir en uteplats i vinkeln mellan huskropparna.

Alla fönster är inte inritade ännu. Ber också om överseende med mina kladdiga blyertsskisser, de blir inte bra att scanna...

Bottenvåningen

bottenvaning.png

Ingång från baksidan.
Garderober direkt till vänster om dörren.
Till höger är en kort vägg som delar hallen från köket.
Går men igenom köket kommer man till tvättstuga/teknikrum.

Köket har en bardisk mot allrum/matrum. Tanken är att minska korridorskänslan i hallen och ha en serveringsyta. Vi vill dock ha köket lite skilt från vardagsrummet för att slippa titta in i diskmaskinen från soffan.

Till vänster om köket/hallen finns ett block med badrum, föräldrasovrum och dressing room.

Trappan är tänkt att börja från mitten av huset, men skulle kunna gå åt andra gången om den blir tillräckligt lång/hög. (tål att tänkas på, ger mer fönster...)

Räknar med en bärande stolpe i öppningen mot enplansdelen, kanske sätter vi en kamin där.

Övervåningen

overvaning.png

Man kommer upp i ett stort allrum för barnen. Vi har inte tänkt att bygga en balkong, men ha ett öppningsbart skjutparti.
Runt allrummet finns 4 rum som kan användas som sovrum.

I norr finns ett badrum till samt en garderob, eller kanske till och med en bastu?
 
Hej,
högst intressant att studera andras skisser! Jag vet att familjernas behov och prioriteringar är högst personliga. Mina reflektioner bygger naturligtvis på mina behov!

Plan två är tydlig. Behöver ni fyra sovrum? Allrummet har två nästan hela väggar och är därför lättare möblerbar. Men när jag ritar in gångstråken mellan dörrarna, blir den lediga ytan dock rätt liten. Om det var mitt hus och jag tänkte allrummet som en trevlig mötesplats för alla mina barn, skulle jag
-använda bardrum/klk till allrummet
-göra allrummet aningen smalare
-planera badrummet till något av hörnen (den ovanför dressingroom är väl naturligast med tanke på rördragningar
-kanske slopa tanken på en klk och rita in garderober istället

Å andra sidan (som en hängiven bastubadare 7 dgr/v) gillar jag tanken av en bastu istället för klk...

Plan ett har ett underbart utnyttjande av solen! Ett I-kök är funktionellt, allt inom räckhåll. Grovingången till tvättstugen också lättillgänglig. Enda minus: hallen är väldigt liten, den existerar knappt. Om ni verkligen har behov av fem sovrum, borde ni ockå ha behov av ordentliga passager och förvaringsutrymmen i hallen!

En tanke är att slopa dressingroom och bygga in några garderober i föräldrasovrummet (mot trappan). Då kan badrummet flyttas i hörnet (där dressingroomet är nu) och resten av det utrymmet som är badrum nu kunde infogas hallen.

Fast mina prioriteringar skulle flytta föräldrasovrummet helt och hållet till plan 2 även om det skulle innebära att allrummet blir som ni skissat. Sedan skulle jag planera rymlig hall (ev med klk), badrum och bastu med utgång till altanen i den delen av huset som nu omfattar badrum, dr.room och föräldrasovrum.

Oj vad krångligt det blir att förklara när jag inte kan bifoga skisser!

Mvh,
Lillbjorn



 
Lillbjorn skrev:
Plan två är tydlig. Behöver ni fyra sovrum? Allrummet har två nästan hela väggar och är därför lättare möblerbar. Men när jag ritar in gångstråken mellan dörrarna, blir den lediga ytan dock rätt liten. Om det var mitt hus och jag tänkte allrummet som en trevlig mötesplats för alla mina barn, skulle jag
-använda bardrum/klk till allrummet
-göra allrummet aningen smalare
-planera badrummet till något av hörnen (den ovanför dressingroom är väl naturligast med tanke på rördragningar
Intressant tanke att flytta badrummet. Vi har inte tänkt att ha fler än tre barn. Kanske gör vi så. En annan tanke i samma anda som jag har haft är att helt enkelt strunta i väggen mellan allrummet och det övre högra sovrummet och på det sättet få mer yta i allrummet. På så sätt får vi större allrum men har fortfarande möjligheten att bygga om det till ett separat rum om behovet uppstår.

Lillbjorn skrev:
-kanske slopa tanken på en klk och rita in garderober istället
Hade tänkt att ha garderober i sovrummen, men inte ritat in de ännu. Har inte riktigt bestämt hur möbleringen där ska se ut.

Lillbjorn skrev:
Plan ett har ett underbart utnyttjande av solen! Ett I-kök är funktionellt, allt inom räckhåll. Grovingången till tvättstugen också lättillgänglig. Enda minus: hallen är väldigt liten, den existerar knappt. Om ni verkligen har behov av fem sovrum, borde ni ockå ha behov av ordentliga passager och förvaringsutrymmen i hallen!
Har också funderat på att hallen blir smal. Kanske snor jag några dm av köket och/eller badrummet. Vi hade tänkt att ta in barnvagnen i tvättstugan...

Lillbjorn skrev:
En tanke är att slopa dressingroom och bygga in några garderober i föräldrasovrummet (mot trappan). Då kan badrummet flyttas i hörnet (där dressingroomet är nu) och resten av det utrymmet som är badrum nu kunde infogas hallen.
Nja, vill nog ha kvar dressing roomet ;) Behöver någon form av förvaringsutrymme om klädkammaren på övervåningen försvinner också...


Lillbjorn skrev:
Fast mina prioriteringar skulle flytta föräldrasovrummet helt och hållet till plan 2 även om det skulle innebära att allrummet blir som ni skissat. Sedan skulle jag planera rymlig hall (ev med klk), badrum och bastu med utgång till altanen i den delen av huset som nu omfattar badrum, dr.room och föräldrasovrum.

Oj vad krångligt det blir att förklara när jag inte kan bifoga skisser!
Vi har hela tiden velat ha huset i tre delar, en barndel, en vuxendel och en "officiell del". Barndelen kanske inte är så viktig när barnen är små, men jag tror att de kommer att uppskatta avskiljdheten om några år.

Tack för att du tog dig tid!

/Fredrik
 
Som trebarnsmor kan jag tycka att tvättstugan är väldigt liten, speciellt om man tänkt ha en barnvagn där!

Liksom Lillbjorn tycker jag också att man ska passa på att göra en (gärna betydligt!) större hall när man bygger. Vår nuvarande hall är ungefär 1,5 meter bred och det är på tok för litet om det är mer än en i taget som ska ut. Två vuxna, tre barn, hund och en katt som alltid ska vara i händelsernas centrum är... trångt!

Övervåningen gillar jag skarpt! Men tanken att till att börja med skippa en vägg är bra. Det skulle jag ha gjort om inte behovet finns av rummet direkt!

Hur stort blir huset totalt?
 
Tycker köket känns lite som om man står i hallen och lagar mat.
Skulle försöka få öppning ut mot stora rummet istället för mot hallen. För det är där det skall finnas matbord?
En annan idé är att slopa ena sovrummet på övervåningen och sätta tvättrummet där istället, för då blir det kortast väg mellan tvätt och mesta förvaring.
 
thomas33 skrev:
Tycker köket känns lite som om man står i hallen och lagar mat.
Var faktiskt min första tanke också. :)

thomas33 skrev:
En annan idé är att slopa ena sovrummet på övervåningen och sätta tvättrummet där istället, för då blir det kortast väg mellan tvätt och mesta förvaring.
Men då måste det (väl?) finnas plats på BV för en eventuell framtida tvättmaskin, t.ex. i köket. Tänker på möjligheten att handikappanpassa.
 
Ella skrev:
Som trebarnsmor kan jag tycka att tvättstugan är väldigt liten, speciellt om man tänkt ha en barnvagn där!

Liksom Lillbjorn tycker jag också att man ska passa på att göra en (gärna betydligt!) större hall när man bygger. Vår nuvarande hall är ungefär 1,5 meter bred och det är på tok för litet om det är mer än en i taget som ska ut. Två vuxna, tre barn, hund och en katt som alltid ska vara i händelsernas centrum är... trångt!
Ja, det blir kanske lite trångt... :-[ Ett alternativ är inte ha ett badkar på nedervåningen, endast en dusch. Då kan badrummet göras lite mindre, och därmed hallen större. Dressingroomet är nog inte förhandlingsbart härhemma. ;)

Ella skrev:
Hur stort blir huset totalt?
Boyta nånstans runt 180 m2, byggyta nånstans runt 115

thomas33 skrev:
Tycker köket känns lite som om man står i hallen och lagar mat.
Skulle försöka få öppning ut mot stora rummet istället för mot hallen. För det är där det skall finnas matbord?.
Håller delvis med, det kanske avhjälps med en större hall. Det är tänkt att det delvis ska vara öppet mot vardagsrummet, där halvön går ut i vardagsrummet. Att inte ha en öppning mot vardagsrummet är ett val vi har gjort för att vi vill slippa att se köket från soffan. Med denna planering får vi ett avskiljt kök som ändå är öppet och inbjudande när man har gäster, samtidigt som vi får en avställningsyta mot matbordet.

thomas33 skrev:
En annan idé är att slopa ena sovrummet på övervåningen och sätta tvättrummet där istället, för då blir det kortast väg mellan tvätt och mesta förvaring.
Vi har funderat på det, jag håller med om att det blir mindre kånkande av kläder. Det man förlorar är möjligtvis grovkök och grovingång.

Tack! :)

/fredrik
 
Tvättnedkast på andra våningen rakt ner i tvättstugan! Lär sedan alla bära upp sina kläder (föräldrarna bor ju lämpligt på första plan). Det är värdefullt att ha en grovingång på första våningen för att ta emot leriga barn och barnvagnar. Fixa bara plats att spola och duscha intill dörren. Stor nog för hundar och stövlar. Gärna med rejäl golvbrunn och galler och skräpfilter eller vad det nu kan heta på svenska.

Hur har ni tänkt placera skåpen i tvättstugan? L-form är funktionellt. U-form ger för mycket döda hörn. Genom att flytta ingången en halvmeter åt höger får ni även plats at placera t.ex. en stöveldusch direkt till vä vid dörren!

Köket är i sin I-form lätt att arbeta i. Om gången mellan bänkraderna är 120 cm är det inga problem att vara flera. Med 150 cm är utrymmet rent lyxigt. En större hall intill ger en känsla av rymd utan att man behöver öka avståndet mellan bänkraderna. Bardisken är (enligt min mening) en tillräcklig öppning mot matplatsen! Det räcker att maten kan serveras utan att alltid gå runt bardisken. Insynen till disken och spisen är inte alltid uppskattat.

Lillbjorn
 
Kill your darlings, som det så vackert heter. Här är en omarbetad skiss utan dressing room. Övrigt ändrat: Endast dusch på nedervåningen, större förvaring i hallen, som blir ca 2 m bred. Köket flyttat något till vänster. Bardisken något smalare (skåp med mindre djup mot vardagsrummet) för att det ska gå enkelt att komma förbi in i vardagsrummet. Köket är minskat ett par dm på längd och tvättstugan är breddad en halvmeter.

bottenvaning_v2.png

Lillbjorn skrev:
Tvättnedkast på andra våningen rakt ner i tvättstugan! Lär sedan alla bära upp sina kläder (föräldrarna bor ju lämpligt på första plan). Det är värdefullt att ha en grovingång på första våningen för att ta emot leriga barn och barnvagnar. Fixa bara plats att spola och duscha intill dörren. Stor nog för hundar och stövlar. Gärna med rejäl golvbrunn och galler och skräpfilter eller vad det nu kan heta på svenska.

Hur har ni tänkt placera skåpen i tvättstugan? L-form är funktionellt. U-form ger för mycket döda hörn. Genom att flytta ingången en halvmeter åt höger får ni även plats at placera t.ex. en stöveldusch direkt till vä vid dörren!
Tvättnedkast är trevligt. Kommer dock att dröja innan ungarna kan bära upp tvätten själv, vi har en på ett och ett halvt och en på väg.... ;)

Hade tänkt att ha plastmatta och en rejäl golvbrunn i tvättstugan. Gillar inte riktigt idén med klinker, tätskikt och trästomme i ett rum där man har en tvättmaskin som står och vibrerar...

Jag hade tänkt ett tvättställ jämte dörren och alla skåp och teknik mot vardagsrummet, kanske blir det lite teknik på den andra ytterväggen också.

Lillbjorn skrev:
Köket är i sin I-form lätt att arbeta i. Om gången mellan bänkraderna är 120 cm är det inga problem att vara flera. Med 150 cm är utrymmet rent lyxigt. En större hall intill ger en känsla av rymd utan att man behöver öka avståndet mellan bänkraderna. Bardisken är (enligt min mening) en tillräcklig öppning mot matplatsen! Det räcker att maten kan serveras utan att alltid gå runt bardisken. Insynen till disken och spisen är inte alltid uppskattat.
Utrymmet är ungefär 120 cm på denna grova skiss, kanske blir det något mer.

MVH

Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.