Jag skulle vilja köpa en garageportsöppnare antingen med inbyggt larm eller som man kan kombinera med ett larm på ett smidigt sätt. Samma dosa med andra ord.

Vad finns det?
 
Min öppnare har en relästyrd utgång som skulle kunna användas för stt larma av, men jag skulle nog hellre använda den för stt skapa en fördröjning till larmet går och larma av på vsnligt vis. Gsrsgeportsöppnare känns osäkra och för enkla att scanna och kopiera.
 
MathiasS skrev:
Min öppnare har en relästyrd utgång som skulle kunna användas för stt larma av, men jag skulle nog hellre använda den för stt skapa en fördröjning till larmet går och larma av på vsnligt vis. Gsrsgeportsöppnare känns osäkra och för enkla att scanna och kopiera.
Skulle väl kunna funka. Moderna garageportöppnare har ju rullande kod, 40 bitar eller mer. Då går det inte att öppna bara genom att "scanna och kopiera".

Jag har nyligen bytt garageport och valde då att ha elektrisk öppnare. Köpte inte till någon utrustning för fjärrinkoppling etc. men ska nog koppla in mig på den ändå via egen utrustning. Om inte annat kan det vara smidigt att kunna öppna den från mobilen om man har någon leverans eller liknande, ihop med nätverkskamera i garaget. Skulle kunna svänga ihop något sådant på ett par timmar.

Att någon skulle kunna öppna porten utan att ha min fjärrkontroll verkar osannolikt. Skulle vara om jag tappar fjärrkontrollen eller om någon bryter sig in i bilen och kommer över en fjärrkontroll som ligger i bilen. Kanske bättre att inte använda fjärrkontrollen alls utan göra en manövrering via mobilen som aktiverar ett relä i garaget som i sin tur manövrerar öppnaren. Jag har alltid lås på mobilen så chansen att någon öppnar den vägen är extremt liten.

För övrigt skulle jag kunna använda principen med rullande kod i egna lösningen, mellan mobil-app och ändra fram till kortet som aktiverar relät. Fast i och med helt egen lösning är det väl rätt liten risk att någon hackar den. Men det kan ju vara tekniskt kul att implementera en prbs-generator och hantering av rullande kod.
 
Redigerat:
D
Du får skaffa ett avancerat larm (SPC, Paradox) som har passagekontroll-modul. Används normalt för att styra motorlås i dörrar etc men fungerar så länge porten går att styra via relä. Då använder du sedan larmets fjärrkontroll där du kan lägga till en speciell knapp för garageporten eller sätter en avläsare på garageporten där man slår in kod eller använder bricka.
Smidigt eller inte beror på hur tekniskt lagd du är, det är rätt mycket jobb att sätta upp...
 
Z-wave kan vara ett alternativ? Finns ju en del sätt att integrera Z-wave med "riktiga" larmlösningar eller helt enkelt använda Z-wave som eget larm om man inte har kronjuvelerna hemma... :)
Jag styr min port med Z-wave och är helnöjd, använder tex funktionen att porten stängs så fort jag larmar på huset men går ju programmera som man vill.
 
Apropå garagageportöppnare. Någon som vet hur en sådan fungerar, med löpvagn och kedja? Står inget om det i papperen men som jag förstår får motorn ström via kedjan och ramen. Sen finns ändlägesbrytare och jag gissar att kontrollenheten känner av strömmen för att uppskatta vilken kraft som går, för säkerhetsfunktionen att bryta om någon hamnar i kläm etc. Men hur byter motorn riktning, skiftar kontrollenheten polaritet?

Anledningen till att jag frågar är för att jag vill konstruera en styrning som även övervakar vad som sker. Hittar många videos där folk styr öppnaren med Z-wave men utan återkoppling till vad som sker. Jag kan sätta magnetbrytare (exempelvis) för att känna av ändlägena helt öppet/stängt, men om det är så att manöverenheten skiftar polaritet på strömmen till motorn så kan jag ju även se vilken riktningen den rör sig i. Jag kan ju koppla in mig och mäta men jag tänkte ifall det är någon som vet hur det funkar. Har en Aperto Baseline+.

Tänkte köra med en Wemos D1 Mini med relä för att slå till öppnaren via kommando från linux-servern, sannolikt via MQTT. Men det känns betryggade att se om den är i något av ändlägena och helst även rörelseriktningen så jag tänkte känna av dessa och skicka andra vägen via MQTT till servern. Styrenheten funkar så att den växlar mellan öppna-stanna-stäng-stanna etc då varje gång man trycker på fjärrkontrollen eller knappen om man har en sådan inkopplad. Frågan är då om den växlar polaritet till strömförsörjningen, då kan jag använda detta för att avgöra rörelseriktningen. Lyxfunktion kanske men jag har egentligen inget jättebehov av att kunna styra den från servern/mobilen/klockan men gör det för att det är kul och då vill jag ha en snygg lösning.

Då jag loggar alla events i systemet så vore det snyggt att kunna se riktningen utan att vara beroende av att minnas detta. Vid manövrering från ändlägena blir ju detta uppenbart men om man stannar mitt i och togglar riktning så vore det snyggt att kunna mäta sig till riktningen och inte vara beroende av att ha en minnesfunktion på läget, vilket kan strula om man manövrerar parallellt med knapp i garaget etc. Fast knappen i garaget kan jag ju iofs koppla till Wemos:en och inte till styrenheten för öppnaren.
 
Redigerat:
hanpa skrev:
Apropå garagageportöppnare. Någon som vet hur en sådan fungerar, med löpvagn och kedja? Står inget om det i papperen men som jag förstår får motorn ström via kedjan och ramen. Sen finns ändlägesbrytare och jag gissar att kontrollenheten känner av strömmen för att uppskatta vilken kraft som går, för säkerhetsfunktionen att bryta om någon hamnar i kläm etc. Men hur byter motorn riktning, skiftar kontrollenheten polaritet?

Anledningen till att jag frågar är för att jag vill konstruera en styrning som även övervakar vad som sker. Hittar många videos där folk styr öppnaren med Z-wave men utan återkoppling till vad som sker. Jag kan sätta magnetbrytare (exempelvis) för att känna av ändlägena helt öppet/stängt, men om det är så att manöverenheten skiftar polaritet på strömmen till motorn så kan jag ju även se vilken riktningen den rör sig i. Jag kan ju koppla in mig och mäta men jag tänkte ifall det är någon som vet hur det funkar. Har en Aperto Baseline+.

Tänkte köra med en Wemos D1 Mini med relä för att slå till öppnaren via kommando från linux-servern, sannolikt via MQTT. Men det känns betryggade att se om den är i något av ändlägena och helst även rörelseriktningen så jag tänkte känna av dessa och skicka andra vägen via MQTT till servern. Styrenheten funkar så att den växlar mellan öppna-stanna-stäng-stanna etc då varje gång man trycker på fjärrkontrollen eller knappen om man har en sådan inkopplad. Frågan är då om den växlar polaritet till strömförsörjningen, då kan jag använda detta för att avgöra rörelseriktningen. Lyxfunktion kanske men jag har egentligen inget jättebehov av att kunna styra den från servern/mobilen/klockan men gör det för att det är kul och då vill jag ha en snygg lösning.

Då jag loggar alla events i systemet så vore det snyggt att kunna se riktningen utan att vara beroende av att minnas detta. Vid manövrering från ändlägena blir ju detta uppenbart men om man stannar mitt i och togglar riktning så vore det snyggt att kunna mäta sig till riktningen och inte vara beroende av att ha en minnesfunktion på läget, vilket kan strula om man manövrerar parallellt med knapp i garaget etc. Fast knappen i garaget kan jag ju iofs koppla till Wemos:en och inte till styrenheten för öppnaren.
Har satt en hel del garageportsöppnare med löpvagn och kedja men ingen av dessa har fått spänning via vare sig kedja eller vagn, tror att du missat ngt kanske?

Ofta finns det inga ändlägesbrytare idag utan de programmeras mjukt i styrenheten.

Det är DC-motorer mest troligt och det finns inga mekaniska växlar el dyligt utan de ändrar polaritet. Nu pratar vi enklare garageportsöppnare. Större portautomatik har nog en trefasmotor där man skiftar en fas för att växla håll. Dessa brukar inte heller ha ändlägesbrytare men motorn kan ibland ha en enkoder för att hålla bättre koll på rörelser.

De styrningar jag petat i har inte haft några utgångar för att få återkoppling om ändlägen osv utan de flesta styrningar har en potentialfri ingång för att trigga öppning / stängning. Även på lite större styrningar från Crawford saknas ofta denna funktion.

Så du borde rimligtvis kunna få ut ganska mycket från en enklare styrning men en/ett par magnetkontakter kan du nog behöva.
 
Kan ha missat något men jag ser inga kablar mellan styrenheten och motorn. Dessutom står det i monteringsanvisningen att det ska vara ledande olja som smörjmedel. Jag mätte hur som helst med voltmeter mellan kedjans anslutning och omgivande metallprofil och min teori stämde. Kedjan är spänd inuti omgivande profil och det sitter plastmaterial i änden så det verkar faktiskt vara så att försörjningen till motorn går den vägen.

Se även delar av schemat här:

Skiss av anslutningsplint och kretskort för löpvagn som förklarar kablage och komponentanslutningar.
 
Redigerat:
ok, har du en modellbeteckning? verkar intressant skulle vilja kolla närmare på den.
 
Se bild ovan. Aperto baseline+. Texten tyder på att strömmen kommer via kedja och "skena". "Tangentanslutning" verkar vara för att koppla in en återfjädrande strömbrytare på väggen i garaget för manövrering. På 5-6 i vänstra bilden är det lämpligt att koppla in mitt relä...

Hur Gränsställare ÖPPNA/STÄNG porten funkar är lite mystiskt...

Eftersom det är +- 24V eller liknande så måste jag snickra på en lämplig spänningsdelarkrets så att jag kan läsa av spänningen till motorn via Wemos:en men där kan jag inte ta in negativ spänning så jag får skifta upp den till positiv nivå.

Då kan jag ju alltså registrera gångriktningen i min eventlog och vid ev. fjärrmanövrering via app också visa vilket håll den går. Behövs egentligen inte om jag monterar in nätverkskamera i garaget eller utanför mot garaget men där är jag inte än. Det är väl mer på temat att kan jag mäta så varför inte.
 
Redigerat:
En liten gissning kring Gränsställarna att matningen är kopplad via två olika vända dioder via två switchar (NC) för ändlägena. Då bryter switcharna strömmen i ändlägena, dock bara i den riktningen för strömkretsen. Polvänder styrelektroniken så går strömmen via andra dioden och andra brytaren sluter kretsen tills motsvarande händer i andra läget. Borde kunna funka... Alternativt sluter switcharna i ändlägena och orsakar en strömrusning som detekteras men vid polvändning så är det som vanligt igen i andra riktningen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.