Nu har jag lag till det felandr r:et i rubriken.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Ser fint ut och fina hundar.
Helt offtopic men hur är det att äga en husky?
Funderar på att skaffa en hund och står mellan schäfer och just siberian husky.
Jag vet redan hur schäfrar är och vad dom kräver eftersom jag är uppväxt i ett hem där det alltid har funnits minst 1 schäfer hela tiden.
 
Pierre_r skrev:
Ser fint ut och fina hundar.
Helt offtopic men hur är det att äga en husky?
Funderar på att skaffa en hund och står mellan schäfer och just siberian husky.
Jag vet redan hur schäfrar är och vad dom kräver eftersom jag är uppväxt i ett hem där det alltid har funnits minst 1 schäfer hela tiden.
Det är fullt upp ;) haha mycket träning både fysiskt och psykiskt. Vi har haft lite "tur" med våran då hon inte kräver jätte mycket än, hon är helt nöjd med att ligga på soffan en dag också med bara lite spring på gården. Vi har lagt otroligt mycket energi på att kunna ha henne lös då det är nått vi gärna vill ska funka. Hon går bättre lös än i koppel :) men nu längtar vi efter mer snö så vi kan börja åka skidor, nått som hon verkligen brinner för! Sen är ju alla hundar olika, och husky finns båda som arbets- och show avlade (våran är arbets hund) skulle tro att show varianten är lite lugnare men dom kräver nog lite motion dom med :)
 
Ser ut som en härlig gård och fin hundgård! Vi kommer också försöka göra något liknande till våra taxar men får se när det blir.
 
  • Gilla
Boström92
  • Laddar…
Vi bestämde oss ganska tidigt att vi skulle byta primär värmekälla, då tomten inte är så stor och väldigt kuperad så bestämde vi oss för bergvärme, begärde in offerter från flera företag och väntade med stor förväntning på svar från dom. Men på ca 4 månader så hade vi bara fått svar från ett företag.. så vi valde dom. Det blev en Nibe 1245-10, 220m borrhål. Kan ingenting om sånt här så det blev totalentreprenad på detta projekt! Skönt att kunna sitta vid köksbordet och dricka kaffe medan nån annan jobbar :p det vi gjorde var att måla väggen bakom VP innan den monterades. Ca 1v innan vi bott i huset 1 år så var VP i drift, spännande att se elräkningarna nu i vinter.. det året vi bott här har vi förbrukat ca 34-35 000 kWh, hoppas på lite mindre nu!
 
  • Borrigg i arbete framför rött hus med bergvärmeinstallation, kuperad trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny målad vägg i källare förberedd för installation av Nibe bergvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nibe bergvärmepump installerad i källare, med synliga rör och expansionskärl ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
byggarätt och 2 till
  • Laddar…
Under sommaren tog vi och installerade diskmaskin också, blev lite pyssel med avlopp och vatten. Bytte ut det gamla vattenlåset i gjutjärn och kopplade in vatten på ledningen till blandaren, men vattenröret hade dimension 16mm så de var svårt att hitta kopplingar på den lokala byggvarubutiken så det blev en resa till jobbet och köpa lite hydraulkopplingar ;) funkar perfekt!
 
  • Nyinstallerad Siemens diskmaskin i kök, visas framsidan med kontrollpanel och tidvisare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad diskmaskinsavlopp kopplad till vattenlås och vattenledning, med verktyg, under en diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatteninstallation under diskbänk med blå kondensfilter och nya kopplingar för diskmaskin, visar avlopp och vattenrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt rostigt vattenlås i gjutjärn kopplat till nytt 16mm vattenrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt gjutjärns vattenlås i ett renoveringsprojekt, omgivet av gammal fog och anslutet till vattenrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt utrymme för diskmaskin under köksbänk med synliga rörledningar och en kartong på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet köksskåp med borttagen inredning för installation av diskmaskin, verktyg synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk på vilka regler som finns för att lämna hund ensam. En tanke kan också vara vilken hund ni skapar över att låsa in i hundgård.

Sorry, ville bara få det sagt. Hundar är något som räddat mig från dumheter, är mitt största intresse och bland det jag värderar högst av allt..

Lycka till
 
  • Gilla
Vissla och 1 till
  • Laddar…
Självklart följer vi alla regler och lagar kring detta! Hundgården är väl tilltagen för att dom ska ha plats att leka och springa av sig, och möjlighet till att gå in under tak och in i värme finns. Och dom står bara där när vi är på jobbet (istället för att sitta i bilen bara få vara ute på lunch/fika) så fort nån av oss kommer hem så får dom komma ut och springa på gården med oss och sen komma in. Dom bor alltså inte i hundgården. Vi värdera våra hundar som om dom vore våra barn, vi lägger otroligt mycket tid och pengar på att dom skall trivas och må bra! Men skönt att höra att fler tar hand om sina djur! ��
 
  • Gilla
grytlappen
  • Laddar…
Jag betvivlar inte detta alls. Jag beundrar erat projekt men något sa mig att det bör nämnas för läsare i valptankar. Det finns dessvärre hundar som far illa vad gäller hundgårdar. I synnerhet raser som Huskey och Schäffer med väldigt mycket motor.

Som sagt, det var ett poängterande för era läsare och inte riktat direkt emot er.

I övrigt, rolig läsning. Intressant! Kämpa på och god fortsättning!
 
  • Gilla
Vissla och 1 till
  • Laddar…
Kan aldrig nämnas för ofta med tanke på att alla kan läsa denna tråd och se bilderna så det är bra att du tar upp det!

Vi blir inte ledsna för det! :) tack för dom snälla orden och en god fortsättning till dig med!
 
  • Gilla
grytlappen
  • Laddar…
Här går det väldigt långsamt :( har varit sjukskriven pga handledsproblen och har då inte kunnat gjort så mycket på huset, har dock fått hjälp av familj och vänner med stora sovrummet på övervåningen, gips på väggarna, tagit fram pärlsponten i taket och målat den, nytt golv och tapeter :D det är fortfarande lite kvar men hoppas på att få det klart i vår/sommar!

Före och efter bilder!
 
  • Renoverat sovrum med blommig tapet, nytt brunt laminatgolv och vitmålat pärlsponttak i process.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat sovrum med blommig tapet, målade väggar och trägolv, arbete pågår med synlig rullad tapet på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete på sovrum med nylagda gipsväggar och pärlsponttak som målats vitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat sovrum med nya tapeter, pärlspont i taket, vitmålat, med säng och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrum före renovering med blommig tapet, oval spegel, trägolv och vitmålat pärlsponttak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I samma veva som sovrummet så fick vi hjälp med att bygga igen en dörröppning och att sätta upp reglar och osbskiva mellan köket och blivande badrummet och en tillfällig "byggdörr". I mitten av januari kunde jag äntligen börja riva där inne och humöret var på topp igen när man kunde jobba och renovera igen.

Men då skotersäsongen var i full gång så var man ute med den så fort det var finväder så det gick inte jätte fort här heller, tills mitten på mars då jag kraschade och fick en fraktur i en ryggkota och det blev helt stopp igen :confused: sjukskriven igen i 3 månader och får ej böja mig och inte lyfta nånting.. är på bättringsvägen och hoppas kunna börja lite smått snart igen!
 
  • Tillfälligt igenbyggd dörröppning med OSB-skiva under renovering, verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggda träreglar på rödbrunt golv markerar plats för väggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Igensatt dörröppning med OSB-skiva och gula reglar i ett renoveringsprojekt, verktyg syns på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i matrum täckt med OSB-skivor med en tillfällig dörr under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med en igenbyggd dörröppning, reglar och osbskiva i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.