Hej,

Försöker komma fram till hur man tillreder den förkokta julskinkan, har tittat runt på nätet och främst säger man att den ska endast griljeras 5-10 min? Men om man vill ha en varm julskinka då?

Tog en titt på denna videon :
[video=youtube;O7RtLkxUEq8]https://www.youtube.com/watch?v=O7RtLkxUEq8&index=1&list=LLlLLOnNdIOJ7EX8JBmxY7cQ[/video]

Där får jag uppfattningen av att man ska köra den på 70 grader i ugnen under par timmar, definitivt inte ha högre värme då den blir torr.

Hur gör ni? Har ni den alltid kall? Om inte, hur värmer ni upp den utan att den blir torr?
 
Mikra, vet jag, men en skiva eller några i taget. Kom ihåg att om de ligger utspridda på ett fat så blir de som ligger ytterst för varma så bunta ihop. Fördelen är att det är möjligt att ta en del av skinkan och värma, ofta orkar man ju inte äta hela på en gång. God Jul.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Köp en rimmad och kör den på 125g till 68-69 plocka ut och vänta 1 timme öppna folien skär bort svålen och griljera.
Svårt med färdigkokta skinka att få den varm utan att bli torr, men 65-70grader max i ugnen isåfall
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Julskinka ska tillagas ungefär som tjälknöl fast inte frusen (om du inte haft den i frysen förstås.
Jag gillar när den är 67-69 grader men det är personligt (ta ut den vid 67 och låt den ligga under aluminiumfolie 10-15minuter tills den nått 69 grader).
Jag köper alltid julskinka efter jul när den reas ut och gör tjälknöl av den.
Om den inte är frusen så går den att tillaga på lite högre temperatur om du har larm på termometern och tar ut den i tid.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Nu handlade väl frågan om att värma redan kokt julskinka? Det förstår jag inte riktigt varför man vill göra eftersom julskinka traditionellt äts kall. Men där tror jag som sagt var att det vettigaste är mikron, att värma den i ugnen tror jag torkar den (när man ska torka kött brukar man köra det på 50 grader i ugnen med luckan lite på glänt). Att lägga den i en sluten plastpåse i ett vattenbad på 60-70 grader kanske kan fungera (det blir som att koka den sous vide), men det tar antagligen flera timmar att få den tillräckligt varm. Och att hålla på och värma och sen låta skinkan svalna är väl det bästa sättet att snabbt få skinkan oätlig (många bakterier som kommer trivas i de temperaturerna som skinkan kommer att ha största delen av tiden).


Om vi pratar om att koka en rimmad skinka så läste jag på om det nu inför jul och för att få den karaktäristiska julskinkesmaken så måste man upp i 75 grader (jag körde vår skinka sous vide 12 timmar i 75 grader ). Kör man den till lägre temperatur så smakar det inte julskinka utan smaken blir mer "skinkstek".

Sen om man ska griljera en skinka så den vara kall innan man griljerar den, annars kommer utsidan att bli överkokt.

Alltså: Koka, kyl, griljera, svalna är det som gäller för traditionell julskinka.

Den mesta av vår julmat har ju gamla anor och förr i tiden hade man på sin höjd en vedspis, så därför är de flesta rätter på julbordet kalla.
 
Tack, vi valde att endast griljera julskinkan i 15 min och den Scan Gourmet vi köpt blev riktigt bra!

Kan dock helt klart tänka mig äta varm julskicka på julbordet oavsett traditioner =D
 
Julskinkan skall läggas i saltlake fyra veckor före jul och sedan ugnsstekas.
Då blir den så god att man kan äta kall skinka varje dag i två veckor tills den är slut.

De färdigsaltade köpeskinkorna blir aldrig goda hur man än gör.
 
Jag tycker om julskinkan då den är för väl tillagad (i ugn såklart, inte kokt), och smular sönder litet, det gör ingen annan, det hände då jag var liten en gång och det var bästa julskinkan.

Så jag gillar egentligen inte julskinka så mkt, åt en skiva igår och börjar känna som jag nått gränsen...
 
RilleRock
Tycker om när skinkan är lite torr och inte fuktig/slabbig.
Kör den ofärdiga rimmade skinkan på griljeringar runt 1 kvart därefter runt 100gr tills den nått 87grader.
Tar ett antal timmar.
 
Jag tycker om när julskinkan är perfekt! =D

God Jul på er!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.