Hej! I mitt nyinförskaffade hus har förre ägaren installerat elektrisk garageport. Problemet är att porten stänger ca 10 cm längre in på betongplattan än den tidigare porten. Detta gör att vatten rinner längs porten och bir stående/rinner in. Syllarna och gipset på båda sidor om porten är fuktskadade. Syllarna är mörka men låter hyfsat friska när man knackar på dem. Hursom så måste något göras. Då betongplattan har en ganska bra distans ner till asfalten på uppfarten tänker jag att jag skulle kunna slipa ner den och skapa ett litet fall. Frågan är hur man smidigast slipar/kapar/fräser/bilar ner. det är alltså ca 10 cm som skulle behöva få en vinkel på 15 grader eller mer. Det sitter en stålkant ytterst på plattan.

God Jul
 
  • Gilla
Snickarn33
  • Laddar…
Det beror på hur mycket du behöver ta bort för att få 15 graders lutning samt om du vill återställa en stålskodd kant.

Lägg gärna upp någon eller några bilder så brukar det dyka upp diverse tips.

Tills du ordnat detta låter det som om du ska överväga att ställa tex en anpassad skiva mot dörren så du får bort så mycket snö och vatten som möjligt.
 
  • Gilla
Martin Olsson
  • Laddar…
hsd
Vinkelslip med skiva för sten/betong
 
Om det fungerar att slipa med tanke på stålkanten så går det att få fram prisvärda diamantslipskivor på tyska ebay eller tyska Amazone. Eftersom det i stort sett är ute kan du kanske fälla upp porten och avgränsa inåt garaget med plast så slipdammet hamnar ute. Däremot är andningskydd ett måste för stenlunga är inget att sträva efter.

Fördelen med att göra så är att då har du en vinkelslip och en diamantskiva för eventuella framtida behov. Tex har Jula sålt vinkelslipar med 3 års garanti. Det viktiga är köp inte någon med för lite effekt för det är bra om den håller tills du är klar. De säljer även diamant-skivor men jag har valt att köpa via de tyska kanalerna för att få mycket mer slipskiva för pengarna men Julas kanske håller för ditt projekt.

Annars är saiters råd bra. Behöver du inte utrustning för fler projekt är hyrmaskin och en riktigt bra dammsugare att föredra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.