M
God morgon kamrater!
Fortsatt god julhelg!

Jag håller på att ordna med ett nytt kontor i min källare, huset är byggt 1950.
Med detta som följd har jag två frågor. Skulle vara mycket tacksam för lite input.

Så här ser förutsättningarna ut nu.Hur kan jag på bästa sätt hantera ventilation, luftflöde och behagligt klimat. VÄGGEN med fönster i kontor är ny-dränerad.
Ritad planlösning av källare med markeringar för ventilation och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder






:
Fråga två: För att dölja massa fula rör, det översta är alltid mycket varmt.
Jag har skalat det översta, var fiber ull, de två nedersta vågar jag inte skala, vet inte vad det är i dem. För isolering alltså.

Inbyggda rör
Källarrum med öppen träkonstruktion där rör är inbyggda, ventil på vägg och portabel AC-enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


RÖRET
Bild på ett varmvattenrör med ca 3,5 cm diameter under ett golv, markerat med röda pilar och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag fick för mig att när jag skalade det översta röret som alltid är varmt kommer det hålla det lite torrare, i den kista/sarkofag ni ser jag jag byggt in rören med, ville dels få bort rören, dels utnyttja som lång bra hylla.. Ger detta något.
Finns det något annat jag behöver tänka på, har bra snickare hjälp till delar av jobbet. God vän hjälper till.
 
När det gäller rörfrågan så tror jag det är viktigt att du isolerar kalla rör om det finns några. Nu verkar din källare vara torr men att mäta relativ fuktighet och temperatur i den påbyggda lådan skulle jag göra tills jag vet att det fungerar bra. Alternativt skulle jag låta en billigare max / min mätare för relativ fukt och temp stå i lådan så jag skulle kunna titta till den någon gång ibland. Vill flagga för att vissa billiga inte alltid visar rätt relativ fuktighet.
Ett annat tips är att ventilera lådan men några luftinsläpp lågt och luftutsläpp högt. Det varma röret gör då att du kan få en liten luftström.

När det gäller ventilation är min grundsyn kring källare att undvika stillastående luft och med en avfuktare hålla den relativa fuktnivån skapligt låg. Det tillförs oftast sk markfukt även i torra källare och det är bättre ekonomi i att låta en avfuktare ta hand om fukten än ta bort fukten med värme och ventilation. Fuktproblem när det är påbyggt på insida källarvägg kan rätt ofta uppstå pga ändrat användande av källare i form av högre temperatur och så tillför vi människor nog ofta mer fukt än vi tror. När den varma luften som klarar av att bära mer vatten i ångfas=luftfukt letar sig in bakom påbyggda väggar möter en betydligt svalare källarmur kan det bli fuktproblem. Håller man ner relativa fuktigheten rejält minskar risken för problem.

Luftcirkulation för att undvika stillastående luft löser du enklast genom att ta upp ett hål mellan arbetsrum och gillestuga så långt in i rummen som möjligt. Jag har gjort så och satt dit en tyst fläkt med väldigt låg energiförbrukning som roterar luften i min källare på drygt en timme. 230V &1.6 Watt är fläktens data. När det gäller dörrar som ibland är stängda har jag tagit upp hål med ett mindre dosborr i nederkant på dörren så roteras luften ändå. Ditt förråd får man fundera på separat.
Det gör att en avfuktare i källaren kan hantera större delen av volymen.

Jag har valt att se ventilation separat för den ska se till att det finns bra med frisk luft men inte hantera fukt eller se till att det finns frisk luft i alla rum. Genom att lösa luftcirkulationen enligt ovan räcker det med att lösa till- och från-luft i källaren som helhet och så ser fläkten till att den friska luften når källarens alla rum.

Källare kan vara lite knepiga att få till bra ventilation i. Jag har öppen trapp i mot källaren men samtidigt lite lägre temperatur vilket gör att husets övriga ventilation inte drar ut luft med samma självdragsutlopp som övriga huset. Det kan fungera annorlunda om du har mekaniserad frånluft i någon form som skapar undertryck.

Jag har löst detta genom att min skorsten som är byggd från källaren och uppåt hade en extra ventilationskanal. Det var ändå lite klurigt att få det att fungera.Om du inte har mekanisk frånluft har din källaren har du två ventiler där du skulle använda en för till-luft och en som från-luft om du tycker idén med konstant sakta cirkulerande luft i källaren som jag beskrivit. Utmaningen är att skapa ett lagom friskluftsflöde då självdrag inte brukar fungera i horisontell nivå. Det skulle gå att lösa med en liten energisnål fläkt som går att varvtalsreglera. Alternativt har det kommit små värmeväxlare som borde fungera. Jag har sett några alternativ på tex ventilation.se. De byter luft men återvinner energi utan att kosta en förmögenhet.

Ställ gärna frågor så skall jag försöka svara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.