Vid en större ombyggnation som definitivt förändrar taxeringsvärdet, finns det någon skyldighet för fastighetsägaren att anmäla detta till myndigheterna.
 
När du har fått ditt bygglov för ombyggnaden går en kopia automatiskt till Skattemyndigheten. De anmodar dig ganska snabbt att lämna in en ny fatighetsdeklaration. ::) :surprised: Ibland är de så snabba att du inte ens har hunnit påbörja ombyggnaden. ;)
 
Aj, f....n. Det hade jag inte räknat med. Då finns det alltså risk för att taxeringsvärdet höjs trots att man inte är klar med ombyggnationen?
 
cubix skrev:
Då finns det alltså risk för att taxeringsvärdet höjs trots att man inte är klar med ombyggnationen?
8) Nädå, du kan ju meddela dom att ombyggnaden inte är klar ännu. :D
 
Immobil skrev:
8) Nädå, du kan ju meddela dom att ombyggnaden inte är klar ännu. :D
Hjälper det? Vi har planerat och fått bygglov men ej genomfört ombygnaden och kunde inte ändra det i FÖRTID höjda taxeringsvärdet ??? Har skrivit till dom 2 gånger under 2 åren men taxvärdet blev inte sänkt :-/ ingen förklaring eller överhuvudtaget något svar. Huset är nu såld och jag vet inte om dom nya ägarna hade bättre tur med att övertala skatteverket att inget har byggts till ???
Dom höjer innan man hunnit bygga till, avstår man från bygget så tar dom ingen hänsyn till det, så verkade det i vårt fall.
Vi blev beskattade för planer och drömmar av vilka bara värdeökningen blev verklighet ;)
gaia
 
Ok, jag får väl vänta och se om det dyker upp något fönsterkuvert från skattemyndigheten.
Det verkar vara samma med försäkringsbolag.
Jag ringde och frågade om det gick att göra något tillägg på försäkringen under byggnationen, och fick till svar att försäkringen skulle ändras på direkten trots att jag inte inrett övervåningen eller ens påbörjat någon byggnation av en extra toalett.
 
gaia skrev:
Vi blev beskattade för planer och drömmar  av vilka bara värdeökningen blev verklighet ;)
::) Du har varit alldeles för snäll. Ringholm & Co ska man hålla kort!! ;)
 
Provar samma fråga igen.
"Vid en större ombyggnation som definitivt förändrar taxeringsvärdet, finns det någon skyldighet för fastighetsägaren att anmäla detta till skattemyndigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.