Jag tänker i sommar bygga en vedugn utomhus, för bakning av bröd och pizza. Har tänkt bygga den som en kupol/igloo av eldfast tegel och med varje skift lutande inåt. På insidan av ugnen kommer det förhoppningsvis inte bli några fogar utan tegel som ligger kant i kant. I praktiken kommer det ju såklart inte lyckas utan här och var bli synligt murbruk. På utsidan kommer fogarna väl bli runt 10 mm. Tjockleken på väggen blir ½ tegelsten alltså ca 12 cm. Utanpå kupolen kommer jag lägga 5-10 cm stenull som isolering och därefter putsa med något cementbaserat putsbruk. Det kommer finnas en skorsten med regnhuv. Jag har hittat byggbeskrivningar och inspiration från fornobravo.com , en amerikansk hemsida.

Det jag har svårt att hitta är lämpligt murbruk. Jag tänkte att det var bara att köpa eldfast bruk i 25 kg säckar, men jag hittar inget lämpligt. Har övervägt lerbruk, men känner mig osäker på om det är lämpligt med tanke på att ugnen ska stå utomhus. Weber har en produkt som heter eldfast bruk som kanske skulle funka (?), men det säljs i 5 kg förpackningar och är rätt så dyrt (139 kr på K-rauta) http://www.weber.se/fasad-puts-och-murbruk/produkter-och-system/murbruk/weber-eldfast-bruk.html
Då jag enligt bygginstruktionen kommer behöva minst 60 kg bruk (vilket låter mycket) skulle jag gärna hitta något annat alternativ. Kanske kan jag skära teglet så det inte blir så tjocka stötfogar.

Jag tar alltså tacksamt emot tips på bruk som skulle passa för mitt bygge.
 
  • Gilla
Needas och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Spännande att följa detta :)
 
Kalkcementbruk borde vara lämpligt.
Tycker att 60 kg snarare låter lite.
Dom flesta bakugnar i svenska hus är vanligt tegel, det är tillräckligt värmetåligt för en bakugnar.
 
Tack för svar! Skulle jag då t ex köpa http://www.weber.se/betong-cement-v...stem/cementbindemedel/weber-kalkcement-c.html och blanda det med mursand (0-2/0-4?)?
Har läst att en del blandar eget bruk av cement-kalk-eldfast lera och sand (1-1-1-3). Eldfasta leran då för att öka temperaturtåligheten. Kanske skulle det gå blanda 2 delar kalkcement +1 del lera + 3 delar sand. Fast jag har haft svårt hitta eldfast lera utan järnfilspån.
Ugnen kommer inte bli så stor. Innerdiameter runt 1 meter. Jag vet inte hur hög temperatur man kan tänka sig det blir mot tegel och bruk, kanske skulle det gå med vanligt tegel, men jag chansar inte gärna.
 
  • Gilla
LinaoMarkus
  • Laddar…
Hur gick det för dig? Jag frekventerar FB med, ska väl börja bygga till våren... Har samma fundering kring eldfast bruk...
 
Claes Sörmland
Förr så murade man främst bakugnar av lerbruk - det tål värmen och kan röra sig vid uppeldning och sedan gå tillbaka. Blandar man lerbruket på tegelmjöl (schamottesand) som ballast istället för mursand så blir det helt eldfast. Men det tål ju inte regn så ska ugnen stå utomhus så behöver den ett tak. Men det gäller nog i vilket fall.
 
Kul att höra att du ska sätta igång och bygga. Det är fantastiskt roligt men kan vara ganska ansträngande. Jag borde ha följt upp tråden med lite resultat tidigare men det har inte blivit av, förrän nu. Ugnen blev väsentligen klar under sommaren 2015 och har använts en hel del sedan dess. Mest till pizzabak, men också annan mat och bröd. Det som återstår är mosaiken över domen och det tänkte jag göra till sommaren. Jag bestämde mig för att tillverka eget eldfast bruk enligt recept på fornobravo, men övervägde också göra som Claes Sörmland föreslår. Problemet var att få tag på schamottesand och eftersom så många andra på fornobravo blandar eget bruk med framgång gjorde jag det också. Temperaturen i ugnen kommer väl som högst upp mot 500-550 grader (har inte mätt väggtempen) när man eldar på rejält. Receptet jag använde var: sand (valde weber torkad 0-4mm) + portland cement + kalk (weber släckt murkalk E) + kakelugnslera i förhållande 5:1:1:1. Det debatteras på fornobravo om mängd sand och ett vanligen äldre recept är 3 delar sand till 1 del övriga. Bruket blir otroligt trevligt att jobba med. Plastiskt och håller stenarna bra. Jag kunde bygga hela domen utan form tack vare brukets egenskaper. Bara hålla stenarna några sekunder så biter de fast på sin plats. Kom ihåg att blöta stenarna innan.

Jag köpte eldfast tegel i normalstensstorlek och sågade varje sten i 2 bitar med hjälp av en husqvarna stenkap med vatten. Stenarna kapades med hjälpt av en hemmabyggd jigg i två vinklar dels så att de kunde muras fast utan murbruk i stötfogarna (varje varv håller upp sig själv även utan bruket) och dels så att det inte blev luckor i ovankant på varje skift mellan stenarna (då varje skift är mindre i överkant än nederkant då cirkeln minskar mot toppen). Inget bruk mellan stenarna på insidan av ugnen.

I botten en isolerad platta. På den lekablock som armerades vertikalt och med hålen fyllda med betong. På lekablocksstödet gjöt jag en övre platta/bord och ovanpå detta ett lager isolerande betong gjort av vermiculite och portlandcement i förhållande 5:1. På detta avjämning med kakelugnslera och schamottesand från kapningen och sedan byggdes själva ugnen. Isolering på domen först rockwool brandmatta för skapa en rörlig fog och utanpå det isolerande vermiculitebetong i svagare blandning 10:1. Utanpå det puts och här ska alltså mosaiken tillkomma senare. Jag provar lägga in lite bilder men i ett separat inlägg.

Fråga om det är något du undrar. Det finns massor av bra folk på fornobravo att diskutera med. Hälsningar
 
  • Gilla
MG_SG9 och 8 till
  • Laddar…
Förberedd grund för byggprojekt med isolerplattor och träribbor, omgiven av trädgård och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen gjuten betongplatta i trädgård med reflektion av träd, täckt byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ofärdig utomhusgrill byggd av gråa lecablock på en betongplatta i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund till byggnation med betongblock och träreglar, redo för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongplatta under uppbyggnad med isolering och formar på en improviserad arbetsbänk utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund uteplats av betongplattor med mönsterläggning, verktyg och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
steffe-56 och 2 till
  • Laddar…
Halvfärdig uppbyggnad av en rund tegelugn med mönstrad botten och verktyg i omgivningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husqvarna stentillverkningssåg i förgrunden med pågående utomhusbygge och presenning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund eldstad under konstruktion med tegelstenar på sandbädd, täckt arbetsyta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvbyggd rund eldstad av tegelstenar med murbruk och spade, utomhustält med plastväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd ofärdig vedeldad pizzaugn i tegel under konstruktion utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdig vedeldad ugn av tegel med öppen framsida och synliga stödstrukturer under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Saudin och 7 till
  • Laddar…
Ett nästan färdigställt tegelugnsprojekt i en trädgård med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lehmbackofen im Bau mit aufgetragener Lehm-Sand-Mischung und Metallschalung.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två nybakade bröd inne i en stenugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd utomhus vedeldad pizzaugn i tegel och betong med en igensatt skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vjosi och 15 till
  • Laddar…
Bilderna ovan är så långt jag hann under 2015. Skorsten är i rostfritt och köptes från Tyskland. 2016 murade jag vidare teglet på basen och la kalkstenar som en häll ovanpå som avställningsytor. Så här såg ugnen ut hösten 2016. Murad uteugn med rostfri skorsten och kalksten som avställningsytor i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggd ugn av tegel med rostfri skorsten och kalkstenshäll, samt isolerad dörr i en trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggd uteugn av tegel med kalkstenshäll och rostfri skorsten, röda blommor i kruka framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jo och så lät jag tillverka en isolerad dörr i rostfritt stål som fungerar riktigt bra och hjälper hålla värmen lång tid. Interiör av en hemmabyggd ugn med termometer och förbränningstänger, murade tegelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vjosi och 16 till
  • Laddar…
Fantastiskt bygge. Hur blev pizzan?
 
holetaker skrev:
Fantastiskt bygge. Hur blev pizzan?
Pizzan blir perfekt och går fort baka av, kring 90 sekunder. Det har mest blivit pizza och bröd i olika varianter. Provar bifoga någon pizzabild från i somras.
Hembakt pizza med spenat och prosciutto på en tallrik, bakgrund av basilikapaket och tegelsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hembakad pizza med prosciutto och grönsaker på ett träbord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
steffe-56 och 4 till
  • Laddar…
Båda ovanstående ser lite bleka ut inser jag men det är mest för att de är blanco pizza med créme fraiche istället för tomatsås.
 
  • Gilla
steffe-56 och 1 till
  • Laddar…
Hittade denna tråden nu, sjukt snyggt bygge!!!! Man blir riktigt avis...🤣🤣
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.