Håller på och fixa till min man cave i ett rum i källaren, kommer ha en datorhörna och biorum light. Skulle behöva tips på snygg lösning för tak och vägg, hade helst vilja få spottar i tak. Takhöjd är endast 209cm. Andra kruxet är att få till en hyfsat bra ljudbild med aukustik plattor i tak och/eller på vägg. Kan man kombinera aukustikplattor och spottar i tak utan det bygger för mycket? Tacksam för all input på bra lösning.

Renoveringsprojekt av ett källarrum med ojämna väggar, dammsugare och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ofärdigt källarrum med synlig kabeldragning och ett litet fönster som användare planerar att göra om till en "man cave".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fränt projekt!
Angående akustiken så är den stora frågan vilken nivå du tänkt lägga dig på?
Att dämpa diskant är relativt enkelt men att dämpa bas är svårare - eller rättare sagt det tar mer plats.
Plattor i tak är till för "samtalsfrekvenser" och dämpar ingen bas alls.
 
Skit i att bygga in spottarna i taket. Väldigt onödigt för den användning du beskriver. Sätt spot-skena i tak och belysning i hörn och många uttag på väggarna så du kan sätta ljuskällor överallt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Möblera först, det kan ju hända att det inte behövs någon dämpning när du fått dit fåtöljer, gardiner mm.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Kör stora mattor eller täck hela golvet med matta om konstruktionen av grunden tillåter så har du bra ljudbild.
 
Tack för input. Är ingen audiophil, men själva nivån är väl att ha ett snäpp högre än ett "vanligt" rum. Eftersom det är källare med betong i 360 grader så är det väldigt ihåligt ljud just nu. Matta är nog det enda jag inte kan tänka mig då jag är lite nojig för fukten, förstår absolut effekten av det men varit en mängd sprickor i väggarna (som ni ser) en del av dom härleds säkerligen av att dräneringen var kass. Nu är det omdränerat men vill hålla borta så mycket organiskt som möjligt. En kompis gav idén att ha en gardin på varje sida av tvn, lite som en bio där dukarna dragits undan, tanken vore att de skulle absorbera ljudet, men vet inte om det blir för cheesy. Skena med spottar kan ju vara ett alternativ. Funderade på skita aukustikplattor i tak om man inte gör spottar och istället om man kunde få fram aukustikplattor på väggar med motiv typ från GTA. Kanske mer cheesy än gardiner men tilltalar mig mer. Är tämligen omogen :)
 
Sätt en ledlist i tak/vägg istf spottar!
 
  • Gilla
tapaza och 1 till
  • Laddar…
Min mancave i källaren blev klar i våras.

Jag satte LED-lister i taket istället för spottar. Jag valde 230V LED som kan dimras med vanlig dimmer. Dessutom jhar jag punktbelysning i rummets hörn och över biljardbordet.

Akustiken var hemsk under byggtiden, men när jag slängt in soffa och några bokhyllor så är det inget problem. Jag kan rekommendera plisségardiner, exempelvis IKEAs, som både värmeisolerar fönstren, dämpar ljud och stoppar solen om man vill se på film dagtid.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Du kan limma akustikplattor i taket finns 20 och 40mm. Dämpar eko ordentligt och det går att fälla in led spottar i dom om du hittar spottar som bygger max 20mm sen så skär du ut för lågspänningskabeln i skivan på ovansidan.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Vill du ha "ett snäpp högre" som du skriver så kan du tyvärr hoppa de flesta tips du fått än så länge.

Om du bara är ute efter lite bättre ljud, gör så här:

1. Möblera rummet som du vill ha det. Om du kan och vill - välj tjocka tyger. Tunna gardiner kan du hoppa över helt om du inte vill ha dem bara för syns skull. Tjockt eller flera lager är grejen.

2. Placera ut högtalarna och rekrytera en vän som har en lagom stor spegel (typ A4-sida stor??).

3. Sätt dig i lyssningspositionen och be din vän knata runt med spegeln. I de positioner du ser högtalaren har du en reflex som bör dämpas. Börja med de reflexer du kommer hitta framför högtalarna (golv) och vid sidan av högtalarna (vägg).

4. Provspela lite musik som du är van att lyssna på.
- Låter det bra? Topp! Då är det bara att slappna av.
- Låter det inte bra? Då går vi vidare.

5. Sätt dig i lyssningsposition och klappa händerna. Du har troligtvis ett eko med lång efterklang.
- Detta kommer sannolikt från odämpad vägg och/eller tak. Det är nu du måste fundera på om du vill gå vidare med akustiktak eller om du vill labba med mer tyg på vägg.

En annan variant är att ta fram vännen igen med sin spegel och kolla efter reflex i taket och börja med att dämpa där.

När du kommit så här långt bör det likna något. Mer insatser blir ofta svåra att få till samt platskrävande. Har du en baslåda eller fronthögtalare som går väldigt djupt ner i frekvens kommer du troligtvis få problem med stående vågor (brum-bas), det är inte enkelt att fixa till då det krävs mätningar och mycket plats. - De flesta tror jag dock kan leva med lite brumbas..

När du är helt nöjd kan du testa med en sak till och det är att placera en bokhylla bakom lyssningspostion (om du inte sitter dikt an mot vägg). Placera lite grejer oregelbundet i bokhyllan. Du har nu byggt en diffusor som eventuellt kan förbättra ljudet ytterligare.
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
Acer 767: Vad sägs om att hänga ett sammetsdraperi eller en trevlig matta på väggen bakom soffan?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tja varför inte. Det bidrar säkert till att dämpa eko. @Fred vom Jupiter
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Stort tack, blir till att testa. Nu har jag målat väggarna och tak samt de gamla källarfönstrerna. Fönstrerna har fått sig ett par järnstänger för att ev kunna skydda lite mer mot inbrott. För tillfället ser det ut som en Fritzl-källare men på sikt hoppas jag få det lite mer hemtrevligt. Nästa steg är att damsuga, prima och börja med klinkersen.

Nyrenoverad källare med nymålade vita väggar och tak, samt säkerhetsgaller för fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nymålad källarvägg och fönster med järnstänger för inbrottsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.