Köpte mig en Miracast med inbyggd wifi. Problemet nu är att för att kunna dela min skärm från Iphone så måste jag koppla upp mig mot "miracast wifi" och då tappar jag ju anslutningen mot mitt trådlösa wifi i huset. Då jag ska streama film från telefonen till tvn blir detta knepigt för då är jag ju uppkopplad mot 4g och skickar data och det vill man ju inte!

Vad ska man göra? Jag vill ju vara uppkopplad mot mitt internet när jag skickar film till tvn precis på samma sätt som med apple tvn.
 
Redigerat:
Jag har inte själv testat, men det är inte så att du kan konfigurera den att ansluta till ditt wifi när du är ansluten till den?
 
nope, måste koppla upp min iphone på "miracast wifi" och då tappar jag ju min anslutning till fibern.
 
Om jag minns rätt så bygger Miracast på "Wi-Fi Direct" och skapar en ad-hoc anslutning för att dela filer.
Det betyder att den inte använder ditt privata wifi-nät utan skapar en direktanslutning mellan enheterna.
 
Med risk för att jag missförstår dig eftersom jag inte har egen erfarenhet av precis din mojäng, men jag menar på att du ska konfigurera miracast att ansluta till ditt trådlösa hemmanätverk när du är ansluten till den via Miracast Wifi. Sedan hittar telefonen och miracasten varandra på hemmanätverket och behöver inte vara direktanslutna?
 
Ah, glöm i så fall vad jag skrivit ☺️
 
Var inne på mirascreen.com och där var en instruktion om att man måste uppdatera mjukvaran vilket jag gjorde och nu verkar det funka. Så principen är att man ska först koppla upp sig mit mirascreen wifi och sen hoppar den per atuomatik över till mitt trådlösa nätverk..?
 
Vad är det för miracast-enhet du skaffat?
 
Miracasts största problem är att enheter inte stöder varandra så som det är tänkt och en del fungerar inte ihop medans andra gör det endast genom att wifi för internetanslutningen stängs av, medans andra fungerar korrekt och fungerar med wifi samt miracast.
Vilka enheter som fungerar ihop eller inte är en djungel men om en uppdatering löste problemet så är väl allt fungerande nu.
 
Har läst lite mer om Miracast i samband med den här tråden. Verkar onekligen vara en dåligt implementerad standard, och så är det ju en klar begränsning att man inte kan strömma ljudet och att skärmen på exempel en strömmande telefon måste vara påslagen. Inga smarta funktioner som Chromecast eller Airplay.
 
Miracast är en mirror och avspeglar enheten vilket har både för och nackdelar beroende på användningsområde.
 
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Det fungerar nu att skicka ljud och bild via tex iphonen via wifi, men problemet är att efter ungefär 10 minuter så börjar ljud och tal bli osyknat så de går inte att se på någon film...värdelös..
 
Rolle85 skrev:
Det fungerar nu att skicka ljud och bild via tex iphonen via wifi, men problemet är att efter ungefär 10 minuter så börjar ljud och tal bli osyknat så de går inte att se på någon film...värdelös..
Men nu vet du ju vad du ska önska dig av tomten! något som passar ihop med Iphonen.
 
Miracast.. Lösningen är att stoppa den i en låda och köpa en Chromecast istället.
Min erfarenhet är att miracast är långsamt och krångligt, Chromecast bara fungerar (fast ibland får jag reboota min)
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Vår apple tv har fungerat fint men sedan typ 1 år kan inte längre apple tvn hantera undertexter. Det kan miracasten. Dock blir bildkvaliten sämre med miracasten och apple tv har ingen undertext....så just nu är båda skit..
hur gör ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.