Hej!

Vi är 3 st som hyr ett skyddsrum på 62,5 kvm där vi bl.a. Snickrar lite, svetsar lite, målar lite. Har även en del musikutrustning. Jag har förstått att det inte går att försäkra en hobbylokal så jag undrar vad som är bäst att göra i den här situationen?

Funkar det att vi tre startar en förening, och försäkrar lokalen genom den?

Mvh Dcaprio
 
Lokalen i sig är väl försäkrad genom fastighetsförsäkringen som hyresvärden själv har. Och vad skulle behövas försäkras i en betongbunker med ståldörrar.
Ert lösöre kan ni väl delvis försäkrea i hemförsäkringen eller som ett tillägg i denna.
 
Ja det är ju mest lösöret som vi är lite oroliga för, då det blir ganska mycket när man räknar ihop allting. På ståldörren sitter det ett hänglås bara, fast det är en till dörr innan man kommer till ståldörren. Vi har även tänkt installera ett hemlarm. Är det onödigt att fixa förening och försäkring, tänker att en försäkring inte kan kosta så mycket delat på 3
 
Jag hade själv lösöre i en lokal under en period när jag flyttade och det var inga problem att få ett tillägg i hemförsäkringen för detta men det krävdes att jag meddelade försäkringsbolaget. Kravet på hänglås var dock ett sk klass 3 lås. Men sådana finns idag på bla Biltema för ca 400-500 kr och det ska du skaffa oavsett tycker jag.

Bilda förening verkar helt onödigt, utan var och en som äger prylar tar kontakt med sitt eget försäkringsbolag och kollar vad det kostar med ett tillägg för sina saker. I mitt fall var det ett par hundralappar.
 
Okej det kanske är smartast att börja så, tackar
 
Ni snickrar och svetsar förhoppningsvis i utrymmen som är brandsektionerade från varandra.
 
Det vet jag inte, det är väl 4m från stationerna men i samma rum.
 
Jag skaffade något som heter "Stor hemförsäkring" hos If... och då ingår lösöre upp till 50.000 utanför bostaden. Jag hyr ett garage där jag har en hel del maskiner och verktyg.
 
Dcaprio skrev:
Det vet jag inte, det är väl 4m från stationerna men i samma rum.
Skule det inte gå att balka av på något vis....... för det där låter som en brandbomb.
 
Hur menar du? Att trät ska ta eld från en loppa?
 
Det krävs inte många gnistor för att sätta fyr på trädamm eller spån.
 
Vi har byggt upp med eldfast tegel runt om där vi svetsar också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.