Hej
Beställde slipning (HTC-metoden) av betongplattan till vårt nybygge men resultatet blev allt annat än bra, se bifogade bilder. :(
Vad kan vara är orsaken? För lite slipat, kass betong, misslyckad gjutning?

Betongen som användes var C28/35 16 SF2 VCT0,60 KRYMPRED 2% PLF (plastfiber) och 8-16 ballast för att få en fin slipbild.

Efter gjutning gjordes endast en brädrivning med helikoptern (ingen stålglättning).

Slipdjupet tror jag är ca 3 mm.

Någon som vet vad som gått snett?

Tack på förhand.

Ojämnt slipad betongplatta med synliga märken och fläckar i en nybyggd lokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ojämn yta på slipad betongplatta med synliga defekter och varierande slipdjup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ojämnt slipad betongplatta med synliga brister och grova partier efter HTC-slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Misslyckad gjutning iallafall skulle behövt att glättas

Edit: såg nu att det va fel betong oxå.
 
Redigerat:
Andreas_kalmar skrev:
Misslyckad gjutning iallafall skulle behövt att glättas

Edit: såg nu att det va fel betong oxå.
Tack för ditt svar men har du någon teori om varför man fått de ljusare fläckarna?
Hade man sluppit det med annan betongkvalitet?
 
Tror inte det har med betongen att göra har kanske stått något där?
 
Fläckarna finns utspridda på hela plattan så jag tror inte att de är märken från något som stått där eller att fotsteg eller liknande. Blir inte klok på det här.
 
Det du kan gör med den är att be golvsliparen porfylla och slipa om den varför blev den inte glättad?
 
Ja, jag får nog återkoppla till golvsliparen men de menar på att gjutningen blev fel - vilket det nog är också. Men då blir det till att börja om med slipningen vilket blir dyrt.. :thumbdown:
 
Det är inte lätt att behandla betonggolv och man bör i tidigt skede anlita ett proffs som har specialicerat sig på just detta, både betongkvalitet och slipning. Tyvärr anser många byggare/golvslipare att det är lättare än det faktiskt är.

Slipning och ytbehandling kommer att förbättra ditt golv. I ditt fall skulle jag nog på sikt bli nöjd, när golvet fått viss patina. Det verkar ju som om du inte fått några sprickor och det är ju bra.
 
Var det sagt att det skulle vara superfloor från början?
 
Andreas_kalmar skrev:
Var det sagt att det skulle vara superfloor från början?
Ja det var tänkt från början. En teknisk säljare från leverantören av betongen var inkopplad före gjutningen för att allt skulle bli rätt.
 
Du kan ju försöka få dom att prova porfylla med epoxi och slipa om du har någon yta som inte är så synlig
 
  • Gilla
Marcussss
  • Laddar…
Jag har ingen kunskap i ämnet, men jag äger/bor i ett hus med HTC-slipat golv.

Jag tycker det ser ut som om någon spacklat i de värsta ojämnheterna innan slipning?

Vår slipare sa att han tog ner som mest 2mm när han slipade vår platta. Vi fick dock en hel del små "kratrar" (i brist på bättre ord) som sliparen fick spackla i efter slipningen o dra en omgång till. Han menade på att det var frostsprängningar straxt under ytan som förmodligen orsakat detta. (Vi fick en köldknäpp på runt -12 natten efter gjutningen). Dessa små lagningar ser ut som det på dina bilder, betydligt ljusare och grövre i strukturen än riktiga betongen.

Vilken entreprenadform har du på bygget? Om man får fråga sånt? Ingår HTC-slipningen i en totalentreprenad så tycker jag absolut inte du ska acceptera det där utseendet. Har du fixat med egna entreprenörer kommer de garanterat bara skylla på varandra o det slutar med att du står där med massa extra fakturor i slutändan är min gissning...
 
Om det ingår i din totalentreprenad med Htc superfloor så är det bara för dom att fixa problemet har du köpt tjänsten själv så blir det ju alltid svårt då alla skyller på nån annan
 
  • Gilla
hampusedstrom
  • Laddar…
Tack för era inlägg. Det är som ni skriver att vi upphandlat gjutningen och slipningen separat. Så rekommendationen till er andra är att upphandla allt på totalentreprenad.
Som det ser ut nu kommer vi att måla golvet.
Tänkte grått men vi är väldigt osäkra på om det ska vara matt, halvmatt eller blankt?
 
Tråkigt att resultatet inte blev som förväntat, men jag har några frågor till både TS och Andreas_kalmar som är kunnig inom diamantslipning. TS var det golvsliparen som inte ville ha betongen glättad eller var det dem som gjorde gjutningen som struntade i den "eftersom golvet ändå ska slipas"? Är golvet färdigbehandlad enl Superfloor metoden eller är arbetet avbrutet efter uteblivet resultat? Andreas_kalmar om TS betong kvalitet är felaktig trots teknisk säljare, vilken kvalité bör det vara för bästa resultat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.