Jag ska bygga ett pannhus om ca 14 m2, med gjuten sula. I den kommer en vedpanna att stå. Vad ska jag tänka på? Man måste väl bygga på något sätt så att det inte börjar brinna för lätt? Eller, får man bygga hur man vill?

 
Kan tänka mig att det ska vara minst dubbelgips i både väggar o tak...
 
Då du säger minst dubbelgips, menar du att man ska skruva upp två lager med gipsskivor?
 
gips är inte riktigt godkännt överallt som det har varit, skulle tro att du får klä väggar och tak med mineritskivor. Kolla med din sotare vad han säger.
 
Ok, det är alltså sotaren som har svaren? Hur vet jag vem som är min sotare då? En idiotfråga kanske. Kollar jag i Eniro bara eller?

Det finns en standard som heter E160. Är den månne den som gäller för mig?
 
Leta rätt på en sotare i din kommun, så skall de förhoppningsvis kunna berätta vem som är sotare i ditt område.

Eftersom det blir ett fristående pannhus så kan det vara så att kraven på brandskydd är lägre än om det var ett pannrum i huset. Men samtidigt så kan det komma till krav på avstånd mellan byggnaderna på tomten och skorstenens höjd.
Men det vet sotaren.

Jag tvärletade lite på Boverket.se, men det var inte så lätt att hitta något vettigt.

Jag hoppas du berättar vad som gäller om du får veta.

Mvh
 
C
daniel_168 skrev:
Hur vet jag vem som är min sotare då?
Kolla kommunens hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.