Hej!

Håller på att dimensioner ryggåstak i fritidshus 5,6x6,6 meter.

Vill helst bygga med stolpar i gavlar och slippa stolpe i mitten av huset.

När jag anger mina värden och räknar ut pelare i yttervägg, längsgående mittbalk samt tvärgående takåsar så får jag fram värden på allt, men jag förstår inte vad det innebär att förslagen blir rödmarkerade i droplisten för längsgående mittbalk.

Väljer jag dimension: GL30c 90×360 Limträ, deformation 29 mm (L/224)*, nyttjandegrad 66%, så är den rödmarkerad i droplisten, men går jag upp till GL30c 90×405 Limträ, deformation 21 mm (L/315), nyttjandegrad 53% så är den inte rödmarkerad längre.

Innebär detta att den första dimensionen inte är rekommenderad eller vad innebär just rödmarkeringen?
Längre ner på sidan står det:

OBSERVERA! Angående tvärsnitt märkta med * i resultatlistorna ovan:
Väljs någon av dessa kommer texten att visas i rött för det valda tvärsnittet.
Längsgående mittakbalk 3st tvärsnitt överskrider rekommenderat krav på relativ deformation (max L/300).
Tvärgående takåsar 4st tvärsnitt överskrider rekommenderat krav på relativ deformation (max L/300).
 
Det innebär att 90x360 överskrider rekommenderad gräns för deformation, således välj högre balk.
 
För att förtydliga ännu mer det uppenbara. En deformation av L/224 är större än en deformation av L/315. Och kriteriet sade en max deformation om L/300. Så ditt första val av dimension böjer sig helt enkelt för mycket för att klara av kravet. Därav lyser det rött.
Om det är matematiken som du tycker är otydlig så kan du se det som att dela ett tal (säg L i detta fall) i 224 delar eller 315 delar så förstår du att du får en mindre bit kvar när du delat den i 315 delar än i 224 delar.
 
Tack båda två!
Valet faller då på balk med värde över L/300, ex L/315 som gäller för 90x405 limträ.

Matematiken är inte min starka sida, men kan jag tolka det som att GL30c 90×405 Limträ, deformation 21 mm (L/315), sviktar ned till 21mm på hela sin beräknade längd?
I det här fallet har jag räknat med att den ska vara 6600mm lång, om man tänker sig balken som en banan, är då lägsta punkten på balken upp till 21mm lägre i mitten än vad den är ute vid stolparna? Alltså med tvärgående takåsar, resterande tak + snölast?
 
Ja, max utböjnad blir 21 mm på den större balken. Om du tänker dig balken som spikrak (horisonten) så när den blir belastad blir den som en glad gubbe. Differansen mellan horisonten och mitten av den glada munnen (max utböjnad) är då 21 mm.

Jag vet inte vad för beräkningsprogram du pratat om så jag kan inte säga alls om vad för laster som programmet räknat på. Det får du nog ansvara för själv att ta reda på :)

Men eftersom du verkar vilja göra mkt själv så överdimensionera alltid! Du kommer aldrig ångra att du gjort något för starkt. Däremot kan man nog gräma sig enormt om det är för vekt :)

Lycka till!
 
  • Gilla
claes_g84
  • Laddar…
Det var beräkningsverktyget på byggbeskrivningar.se där får man i förhand fylla i mått på byggnaden och snözon m.m, helt enkelt förutsättningarna. Därav att jag tror hela lasten är med.

Ja det kommer att överdimensioneras en aning, förhållandevis liten kostnad och man får plats med mer isolering på så vis :) Ingen nackdel direkt.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.