Hej, vill gärna ha lite fler personers perspektiv på en sak. Har precis bytt balkongräcke och det har varit en mardröm. Jag och hantverkaren kom överens om 12,000 för räcke plus att han skulle lägga aluzink över och på sidorna av betongplattan (liten balkong). Sedan hörde han av sig och sa att priset på glaset var dyrare än han trott och att det hela skulle gå på 16,000 vilket jag gick med på. Månaderna gick och efter mycket tjat kom han tre månader senare än han lovade och monterade halva räcket. Sedan fick jag tjata om resten och påtalade då att jag förväntade mig att även aluzinken skulle läggas denna gång. Då säger han att hans företags plåtslagare minsann inte har tid och att detta ändå inte ingår i priset. (Nej vi har inget kontrakt, som synd är). Efter en hel del sms:ande fram och tillbaka kom vi överens om priset 12,000 som då inte inkluderar aluzinken. Igår satte de upp ista biten av räcket och idag kom ett sms där han bad mig swisha pengarna. Jag svarade att jag inte har swish men att jag givetvis kommer betala fakturan direkt. Då blev svaret "ok, så 12,000 + moms, jag skickar faktura imorgon". Jag svarade att vi kommit överens om 12,000 och att pris från företag till privatperson alltid är inkl. moms. Då skrev han att han inte orkade höra mer och så hotade han med att komma imorgon och demontera räcket om jag inte betalade det belopp han sa. Jag svarade att det är olagligt att hota på det sättet och att han inte har rätt att demontera räcket för att kunden inte går med på en plötslig prishöjning. Svaret jag fick då var bara att han var less på mig och att han skickar faktura imorgon. Gör mig inga illusioner om att budskapet ska ha gått fram men hoppas på en faktura på det avtalade beloppet. Känns bara så fult att försöka luras om precis allt hela tiden. Tankar om detta?
 
Ja du har tydligen en idiot till hantverkare. Anlita han aldrig igen och betala din 12.000:- om du är nöjd med det han gjort.
 
  • Gilla
Erik56
  • Laddar…
Att hantverkaren är en oseriös klåpare, man kollar väl upp vad materialet kostar innan man ger ett fastpris.

Mitt förslag är att du inväntar fakturan. Om den inte är på 12000kr ink moms så betala 12000kr och bestrid resten. Då är det upp till hantverkaren att stämma dig om han vill ha mer betalt.
 
  • Gilla
FolkeF och 2 till
  • Laddar…
Tack för feedback.
Pelpet: Väntar med spänning på fakturan nu, är faktiskt inne på att bestrida den om den ligger på mer än vi avtalat. Mer för att jag är trött på hantverkarens upprepade försök att luras än för själva prisskillnaden i sig.
Huggan: Nöjd är ett starkt ord för så bra blev det inte heller, men är så less på hantverkaren att jag absolut inte vill att de ska försöka rätta till något (tvivlar iofs starkt på att det skulle bli gjort). Hade hoppats slippa ytterligare bråk om betalning eftersom vi till slut kom överens om 12,000 i fredags, men han verkar inte ta överenskommelser så allvarligt och har uppenbarligen kommit fram till att han kanske kan få ut mer pengar. Eller så känner han inte till regler kring moms vid prisuppgift till privatperson.
 
hsd
Ring skatteverket :mad:
 
Skrev igår att han skulle skicka fakturan idag (han mailar eller lämnar i lådan), men inget har kommit. Blir väl ännu mer väntan på att han hittar ytterligare någon vinkling på det hela så att han kan försöka få mer pengar. Spänningen fortsätter.. :mad:
 
Har du tagit bilder så att du har bevis om han mot förmodan skulle komma och montera ner räcket när du inte är hemma? Han låter ju onekligen som en typ som skulle kunna göra det.
 
  • Gilla
Erik56
  • Laddar…
Bra idé Zlade, ska jag definitivt göra!
 
Alltid farligt att påbörja något om man inte har något på papper. För som jag förstått det så är det bara muntliga priser och vad som ska göras/ingå som ni har ? Är det ett företag som han representerar eller är det en enmansverksamhet utan F-skattsedel m.m.. ?
 
Han representerar ett företag. Och ja är det något jag lärt mig är det att alltid alltid alltid ha allt på papper fortsättningsvis. Det kom såklart en faktura plus moms, jag ville bestrida den med tanke på att jag har summan skriftligt (sms), men sambon ville hellre ha ett slut på eländet så vi betalade. Trist att det fungerar att luras men skönt att aldrig mer behöva ha med honom att göra.
 
mortimer skrev:
Alltid farligt att påbörja något om man inte har något på papper. ...

Så är det ju. Samtidigt kan man ju tycka att folk (nja, hantverkare då) ska klara av såna här småjobb utan att trilskas. Ska man skriva kontrakt för precis allt, allt, allt som involverar andra människor, behöver man ju en egen juridisk avdelning med ett par anställda.
 
  • Gilla
Erik56
  • Laddar…
Erik56 skrev:
Han representerar ett företag. Och ja är det något jag lärt mig är det att alltid alltid alltid ha allt på papper fortsättningsvis. Det kom såklart en faktura plus moms, jag ville bestrida den med tanke på att jag har summan skriftligt (sms), men sambon ville hellre ha ett slut på eländet så vi betalade. Trist att det fungerar att luras men skönt att aldrig mer behöva ha med honom att göra.
Då kan han fortsätta att lura andra som han vill. Nu vill jag inte verka rasistik på något sätt men i många fall så är det de med ej svensk bakgrund och där det ska gå snabbt som det blir fel med.
För egen del skulle jag aldrig betalt en faktura som man inte är överens om. På sätt o vis lite fegt att inte våga bestrida en oseriös faktura som ni med all sannolikhet hade kunna få rätt i.
 
Jag är inne på att försöka fixa saker själv i lite utsträckning framöver, behöver en hantverkspaus!
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Mortimer, jag håller egentligen med, men det tar en del ork att hålla på att bråka så vi valde att inte bestrida för att få lite lugn och ro. Tro mig, det grämer mig att det fungerar att luras så, gläder mig iaf att han förlorade en del kunder på det, då grannarna var intresserade om han hade gjort ett bra jobb. Och jupp han är från Polen och visst sa han att det skulle det gå smidigt och snabbt. Men jag har lärt mig till nästa gång, då ber jag bekanta rekommendera någon istället.
 
D
E Erik56 skrev:
Hej, vill gärna ha lite fler personers perspektiv på en sak. Har precis bytt balkongräcke och det har varit en mardröm. Jag och hantverkaren kom överens om 12,000 för räcke plus att han skulle lägga aluzink över och på sidorna av betongplattan (liten balkong). Sedan hörde han av sig och sa att priset på glaset var dyrare än han trott och att det hela skulle gå på 16,000 vilket jag gick med på. Månaderna gick och efter mycket tjat kom han tre månader senare än han lovade och monterade halva räcket. Sedan fick jag tjata om resten och påtalade då att jag förväntade mig att även aluzinken skulle läggas denna gång. Då säger han att hans företags plåtslagare minsann inte har tid och att detta ändå inte ingår i priset. (Nej vi har inget kontrakt, som synd är). Efter en hel del sms:ande fram och tillbaka kom vi överens om priset 12,000 som då inte inkluderar aluzinken. Igår satte de upp ista biten av räcket och idag kom ett sms där han bad mig swisha pengarna. Jag svarade att jag inte har swish men att jag givetvis kommer betala fakturan direkt. Då blev svaret "ok, så 12,000 + moms, jag skickar faktura imorgon". Jag svarade att vi kommit överens om 12,000 och att pris från företag till privatperson alltid är inkl. moms. Då skrev han att han inte orkade höra mer och så hotade han med att komma imorgon och demontera räcket om jag inte betalade det belopp han sa. Jag svarade att det är olagligt att hota på det sättet och att han inte har rätt att demontera räcket för att kunden inte går med på en plötslig prishöjning. Svaret jag fick då var bara att han var less på mig och att han skickar faktura imorgon. Gör mig inga illusioner om att budskapet ska ha gått fram men hoppas på en faktura på det avtalade beloppet. Känns bara så fult att försöka luras om precis allt hela tiden. Tankar om detta?
Tyvärr, ännu en av dessa oseriösa "hantverkare"... suck, vad trött man blir på de, lovar runt och håller tunt. Skulle gissa att hälften av alla som är egna hantverkare beter sig så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.