Jörgen Ö skrev:
Kan inte begripa att ni använder orden snyggt resultat och fogsvans till att kapa ett dörrblad....
Att få till en kapning av dörrblad med endast fogsvans, både ett rakt snitt samt i 90gr hela dörrbladsbredden tror jag inte på,inte ens för en erfaren snickare.
Men alla är vi olika på vad vi tycker är ett snyggt resultat.
Sänksåg med skena gäller....
TS har uppenbarligen ingen sänksåg, eller ens cirkelsåg.
Visst är det marigt med en fogsvans, men betydligt lättare än med sticksåg (i alla fall tycker jag det). Småjusteringar går ju att göra efteråt genom att hyvla eller slipa.
 
Norrhyttan skrev:
TS har uppenbarligen ingen sänksåg, eller ens cirkelsåg.
Visst är det marigt med en fogsvans, men betydligt lättare än med sticksåg (i alla fall tycker jag det). Småjusteringar går ju att göra efteråt genom att hyvla eller slipa.
Blev jag tvungen att välja mellan fogsvans eller sticksåg skulle jag välja sticksåg med fint träblad alla dar i veckan.

Men ett tips till TS är att ta dörren till närmsta brädgård, dom har ofta kaptjänst.
 
  • Gilla
Mme Chéne
  • Laddar…
Jag har då kapat mina innerdörrar med hjälp av fogsvans, 70/45-regel + 2 tvingar som stöd och utnyttjande av sågens längd för rakt snitt och jag lovar att det blev snyggt trots att jag inte är något proffs. Tejpa och tag det lugnt, så blir det bra. Den bortsågade regeln kan rensas och återanvändas med lite lim.
 
  • Gilla
Grelz och 2 till
  • Laddar…
Det finns företag vars företagside' går ut på att hyra ut verktyg. Man kan hyra både som privatperson eller företag. De finns garanterat i närheten av Uppsala. En sänksåg kostar ett par hundra för en dag. Men visst så kan man növla med fogsvans och hyvel för ett sämre resultat.
 
  • Gilla
Sandman88
  • Laddar…
Jörgen Ö skrev:
Kan inte begripa att ni använder orden snyggt resultat och fogsvans till att kapa ett dörrblad....
Hur gjorde snickare före det fanns elverktyg? Nog tillverkades det både dörrar och även betydligt svårare träarbeten med handverktyg, utan att det blev katastrofalt dåligt. Det har gått lite inflation i elektriska specialmaskiner för alla arbeten. Knappt folk kan skruva in EN skruv, utan att ta fram en elektrisk skruvdragare.
 
  • Gilla
Grelz
  • Laddar…
H
thomas33 skrev:
Knappt folk kan skruva in EN skruv, utan att ta fram en elektrisk skruvdragare.
Vad kallas verktyget för att skruva i en skruv utan skruvdragare? :)
 
thomas33 skrev:
Hur gjorde snickare före det fanns elverktyg? Nog tillverkades det både dörrar och även betydligt svårare träarbeten med handverktyg, utan att det blev katastrofalt dåligt. Det har gått lite inflation i elektriska specialmaskiner för alla arbeten. Knappt folk kan skruva in EN skruv, utan att ta fram en elektrisk skruvdragare.
Absolut, du kan ta en yxa och kapa med också om du vill.
Men nu är det 2016 och varför då inte använda maskiner som både underlättar och med perfekt resultat!?
 
Fast nu är TS förmodligen inte snickare. Det är inte självklart för alla att kapa rakt och snyggt med en fogsvans. Det är enklare med en sänksåg.
 
  • Gilla
Mme Chéne
  • Laddar…
hus520 skrev:
Vad kallas verktyget för att skruva i en skruv utan skruvdragare? :)
SKRUVMEJSEL! :)
Skickar med en bild, så det inte blir något missförstånd! :D
Flathead screwdriver with black and red handle, labeled "EDWIN.
 
  • Gilla
HugoChavez och 1 till
  • Laddar…
Jörgen Ö skrev:
Absolut, du kan ta en yxa och kapa med också om du vill.
Men nu är det 2016 och varför då inte använda maskiner som både underlättar och med perfekt resultat!?
Du har EN dörr som behöver kortas och då anser du att det är motiverat att köpa en sänksåg eller hyra, då det går utmärkt att med en fogsvans och lite försiktigt såga av den?
 
  • Gilla
Grelz och 1 till
  • Laddar…
hus520 skrev:
Vad kallas verktyget för att skruva i en skruv utan skruvdragare? :)
Borrmaskin med steglöst variabel hastighet! :D
 
  • Gilla
erik_qwerty och 1 till
  • Laddar…
thomas33 skrev:
SKRUVMEJSEL! :)
Skickar med en bild, så det inte blir något missförstånd! :D
[bild]
Såna där minns jag morfar hade!
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Såna där minns jag morfar hade!
Då kunde morfar jobba även vid strömavbrott! :D
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Du har EN dörr som behöver kortas och då anser du att det är motiverat att köpa en sänksåg eller hyra, då det går utmärkt att med en fogsvans och lite försiktigt såga av den?
Om jag vill ha ett perfekt resultat så skulle jag råda TS att hyra ja, eller som jag skrev förut, att åka till närmsta brädgård som har kaptjänst!
Men är man inte så petig på resultatet så visst kan han kapa med fogsvans. Men det är ju upp till TS att bestämma.
 
Uppenbarligen finns det folk som inte vet vad dom pratar om. Sänksåg absolut men Ts har ingen. Sen åka och hyra en är ju ett projekt i sig. Sticksågen har jag redan förklarat varför det inte är en bra idé... kör lugnt med en fogsvans så går det bra.

Jag som yrkesman har gjort detta flertalet gånger! Numera när jag kapar dörrar så använder jag min sänksåg! Men innan så vare vanlig cirkelsåg eller fogsvans!
Och om man rekommenderar en glad amatör att kapa en dörr med sticksåg så har man inte kapat en själv. Eller så har vi olika syn på vad som är ett bra resultat.

Man ska aldrig underskatta en bra fogsvans!
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.