Har en liten plan att styra luckan till hönshuset med Z-wave.
Luckan går att bygga lite hur som men någon som har gjort något liknande eller har tips på hur man kan bygga och vilka delar man kan behöva?

Funderar på en skjutlucka invändigt men finns det motorer e.t.c. man kan styra med Z-wave?

Tar tacksamt emot tips på hur man kan lösa det.
 
Varför inte förenkla det lite grand, och ordna så en enkel timer spärrar/släpper på spärren för luckan?
 
Tja. Antagligen mest för att det är skoj med Z-wave :)

Men alla lösningar tas tacksamt emot.
 
Dede77 skrev:
Tja. Antagligen mest för att det är skoj med Z-wave :)

Men alla lösningar tas tacksamt emot.
Lite sent att svara i tråden men....

Jag gjorde en hönsluckestängare i somras. Köpte en linjärmotor från eBay (eller Aliexpress??). 2 st reläer från Kjell & Co samt Aeon DSC14104 som var på rea hos m.nu
Fungerar mycket bra, ställer det nu på vintern så det stängs 1 timme efter solnedgång och öppnar kl 9.
 
JonasBrot skrev:
Lite sent att svara i tråden men....

Jag gjorde en hönsluckestängare i somras. Köpte en linjärmotor från eBay (eller Aliexpress??). 2 st reläer från Kjell & Co samt Aeon DSC14104 som var på rea hos m.nu
Fungerar mycket bra, ställer det nu på vintern så det stängs 1 timme efter solnedgång och öppnar kl 9.
Och hur vet du att alla fjäderfäna är inne innan det automatiska låset stänger?
 
KnockOnWood skrev:
Och hur vet du att alla fjäderfäna är inne innan det automatiska låset stänger?
Höns går och lägger sig när det skymmer. Jag har aldrig hittat en höna ute i hönsgården efter att det börjat skymma.
 
Norrhyttan skrev:
Höns går och lägger sig när det skymmer. Jag har aldrig hittat en höna ute i hönsgården efter att det börjat skymma.
Höna eller tupp, båda är väl värda att ta hand om?

Och här händer det ibland att speciellt en ungtupp inte vågar sig in innan farsan har hoppat upp på pinnen och "somnat".
Så vi räknar alltid in dem innan vi stänger till om hönsen.

God Jul!
(Till påsk blir det värre för de små befjädrade vännerna)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.