Martin_B
Vad tusan skall de ända där med exp.kärlet att göra?

Helt onödig omväg för KB i mina ögon och nu får CK bara jobba onödigt hårt? Kärlet hade de väl kunnat sätta bra mycket närmare inkommande ledning?

Källarutrymme med komplicerade rörinstallationer och exp.kärl långt från inkommande ledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Den anledning jag kan tänka mig rent spontant är att få upp det högt nog, det verkar vara i en källare?
 
Martin_B
Fotografen skrev:
Den anledning jag kan tänka mig rent spontant är att få upp det högt nog, det verkar vara i en källare?
Ja men är inte taket lika högt längre bort då? Om det nu är så lågt i tak så är det ju kört ändå och de får trycksätta systemet.

Ja, oavsett får de ju trycksätta nu när de ha dragit ledningarna i taket :D, även om BVP hamnar under kärlet... vilket den förmodligen inte gör då takhöjden inte verkar allt för tilltagen.
 
Martin_B
De har liksom dragit KB flera meter för långt, till synes helt i onödan? :D
 
Mycket märkligt ?
 
Martin_B
Eller vänta! Haha, nu ser jag ju. Strax ovanför påfyllningssatsen är det ju ingen böj till höger utan det är där inkommande är och utgående!

Hopplöst när de kör alla bilder i gråskala! Man ser ju för fan inte riktigt vad saker och ting föreställer.
 
Redigerat:
Martin_B
Först tänkte jag "Men vilken tjock isolering de har på 90-böjen ovanför påfyllningen?".... men tittar man på den stora bilden så ser det ut som att det är ett hål rätt in i väggen. Så det är förmodligen där inkommande och utgående KB är.
 
Jag fattar dåligt: har dom kopplat en slinga där borta? Går båda rören ihop?
Sedan tror jag att dom la rören i taket för att komma förbi luckan och kunde inte gå bakom avloppsröret.
 
Martin_B
Thomas_Blekinge skrev:
Jag fattar dåligt: har dom kopplat en slinga där borta? Går båda rören ihop?
Sedan tror jag att dom la rören i taket för att komma förbi luckan och kunde inte gå bakom avloppsröret.
Nja, alltså, om du tittar precis ovanför den isolerade påfyllningssatsen så svänger till synes röret till höger, och den "90-gradersböjen" (är det ju inte i verkligheten) ser ordentligt isolerad ut. Men om man tittar närmare på den bilden, så är det snarare så att ledningen ovanför påfyllningssatsen inte svänger till höger, utan snarare ut genom ytterväggen, igenom ett hål. Och precis till höger om den, sticker returen ut genom ytterväggen också.

Men eftersom något snille tänkte att det skulle vara supercoolt att ha alla bilder i gråskala, så syns ju detta inte så tydligt, och man tror att ledningen bara svänger till höger direkt ovanför påfyllningssatsen. Tog ju ett tag innan jag upptäckte detta på bilden.


Att de sedan drar rören i taket spelar nog inte större roll, då BVP förmodligen är högre än vad exp.kärlet är ändå. Så de blir tvungna att trycksätta KB i vilket fall ju.
 
Flera vp har kb ledningarna från sidan så plastbyttan hamnar på högsta punkten om man inte drar kb ledningen i taket men trycksatt kan man ju vilja ha ändå.
 
Cool källare för övrigt. Speciellt placeringen av handfatet.
 
Martin_B
smurfen72 skrev:
Flera vp har kb ledningarna från sidan så plastbyttan hamnar på högsta punkten om man inte drar kb ledningen i taket men trycksatt kan man ju vilja ha ändå.
Jo det är la sant i och för sig. O i kanske de flesta fall så är det också bara "vanliga" källare så att säga, och då spelar det mindre roll hur man drar rören.

Har man platta på mark så är det ju däremot riktigt lyckligt. Då skall det ju mycket till för o misslyckas. Ja, är väl i så fall att tvättstuga/pannrum är på annan sida än där man kan dra in KB-ledningen, men det är ju fruktansvärt olyckligt i så fall. Vad gör man av ledningarna då? Drar igenom vanliga rum? Måste vara jobbigt...
Eller drar man utomhus längs med huset?
 
Martin_B
Thomas_Blekinge skrev:
Cool källare för övrigt. Speciellt placeringen av handfatet.
Haha, då ska du se en annan bild. (ej samma objekt)

Såg den idag, och när jag först tittade lite snabbt tänkte jag. "Men vad tusan gör toastolen mitt i ett vanligt rum?" :D

En aning märkligt planerat badrum med tanke på WC stolen. Men själva inredningen gör ju allt, med gardiner, matta, växter osv.

Toalett i ovanligt badrumsarrangemang med växt, matta och blått badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Martin_B skrev:
Jo det är la sant i och för sig. O i kanske de flesta fall så är det också bara "vanliga" källare så att säga, och då spelar det mindre roll hur man drar rören.

Har man platta på mark så är det ju däremot riktigt lyckligt. Då skall det ju mycket till för o misslyckas. Ja, är väl i så fall att tvättstuga/pannrum är på annan sida än där man kan dra in KB-ledningen, men det är ju fruktansvärt olyckligt i så fall. Vad gör man av ledningarna då? Drar igenom vanliga rum? Måste vara jobbigt...
Eller drar man utomhus längs med huset?
Vore det hos mig skulle jag dragit rörern utvändigt i alla fall går ju gräva ner dom 0,5 meter eller liknande.
 
Martin_B
smurfen72 skrev:
Vore det hos mig skulle jag dragit rörern utvändigt i alla fall går ju gräva ner dom 0,5 meter eller liknande.
Ja KB-slangarna är ju redan "nergrävda" från början, från borrhålet sett så att säga, så det behöver inte bli någon berg-och-dal-bana av det. Annars måste man ju ha avluftning på högsta punkt osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.