murak
Solari skrev:
Var kan man hitta instruktionerna från smv?
Försäkringsbolaget har jag inte ens funderat över ännu.
Byggritning av en konstruktion med måttangivelser på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Nja vad jag förstått ska ett hus med FTX vara HELT tätt. man sätter folie på insidan med 20cm överlapp på alla väggar. Optimalt ska det gå att lägga ett undertryck genom en annordning man sätter i karmen för ytterdörren och pumpar/fläktar ut luft och sedan ser man hur högt undertryck man kan nå för en given evakueringsmängd. Ju mer undertryck man skapa desto bättre ur energiprestanda indikerar det.


Det ska således vara både ång och vindtätt.
 
Redigerat:
Största problemet med den "missade" plastfolien är att lufttätheten inte blir fullständig. Eventuellt kan man kompensera det med att anbringa en vindtätning på stödbenen som avgränsar kattvinden. Det framgår inte av ritningen om där finns en vägg på hela sträckan eller inte. Om man kan använda plastfolie till detta eller om man bör använda en vindtätning som inte är ångtät beror på uppvärmningsförhållandena.
 
Vad nyfiken jag blir, jag trodde faktiskt inte att det var superviktigt med just plast om det är undertryck i huset. Då vandrar väl ändå inte luft från den varma sidan till den kalla och ger kondens. Det är väl vid övertryck som den risken är stor, eller om undertrycket är alldeles för lågt. Men jag kanske har fel?
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Ulr123 skrev:
Vad nyfiken jag blir, jag trodde faktiskt inte att det var superviktigt med just plast om det är undertryck i huset. Då vandrar väl ändå inte luft från den varma sidan till den kalla och ger kondens. Det är väl vid övertryck som den risken är stor, eller om undertrycket är alldeles för lågt. Men jag kanske har fel?
Intressanta funderingar!
Själv har jag ingen kunskap, kanske någon annan kan bringa lite klarhet i frågan?
 
Bra funderingar precis. Har inte heller örnkoll. Men har fått för mig att ångspärrens täthet är viktig för att få bra energiprestanda. Kan tänka mig att undertrycket kan "dra" igenom kall luft i otätheterna. Sen finns det ju en temperaturskillnad någonstans i väggen. Här gör väl ångspärren att vätskan inte kommer igenom o riskerar kondensera inne i isoleringen. Oavsett under eller övertryck tror jag att varmare luft med högre fukthalt kommer gå in i väggarna. Men vet inte vilken fysik jag kan hänvisa till där. Men känslan är att temp o även fukt vill jämna ut sig.
 
  • Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Det är många bollar att hålla reda på. Poängen med FTX system (mekanisk från- och tilluft med värmeåtervinning) är att det skall råda jämvikt mellan till- och frånluft. Detta gäller dock inte på rumsnivå. Som en följd av de termiska krafterna (varm luft stiger uppåt) kommer det alltid att råda övertryck vid taket och undertryck längs golvet. (Den som är intresserad av fysik kan tänka på allmänna gaslagen, P x V / T = k.) För att ett FTX system skall fungera bra måste huset vara lufttätt åt alla håll. Vattenångan i den varma rumsluften rör sig mot den kalla yttersidan av väggen oberoende av tryckförhållandena. Man bör därför hålla isär lufttäthet och ångtäthet. Hus med FTX system bör vara lufttäta. Behovet av ångtäthet beror på vilket isoleringsmaterial man använt.
 
  • Gilla
Skysodan och 2 till
  • Laddar…
Jag har använt standard mineralull. 340mm.

Kommer riva de väggar som behövs och komplettera min plastning!
 
Bra svar justsuandersson nu kommer minnet av termodynamiken tillbaka. ;) Men tänker då ändå att ångspärr måste göra att man har mindre att oroa sig för? Vore väl olustigt med kondensering i väggen?
 
Nu har jag alltså plockat bort gips-OSB och skall till att plasta. MEN då kommer min kamrat och menar på att jag borde sätta plasten på stödbenen (alltså precis innanför OSB:n) istället för så som jag tänkt mig, dikt an isoleringen i innertaket.

Vid min lösning skulle kattvinden då vara före/innanför ångspärren, vid kamratens förslag utanför ångspärren.

Hur påverkar våra olika förslag fukt och värme? Vilket alternativ hade ni använt er av?
 
Solari skrev:
Nu har jag alltså plockat bort gips-OSB och skall till att plasta. MEN då kommer min kamrat och menar på att jag borde sätta plasten på stödbenen (alltså precis innanför OSB:n) istället för så som jag tänkt mig, dikt an isoleringen i innertaket.

Vid min lösning skulle kattvinden då vara före/innanför ångspärren, vid kamratens förslag utanför ångspärren.

Hur påverkar våra olika förslag fukt och värme? Vilket alternativ hade ni använt er av?
Vet inte om jag förstod dig riktigt. Men jag tänker innifrån: Gips, OSB, plats (som häftas på reglar/stödben, isolering.

Hur skulle man annars göra menar du?
 
K
Det blir enklare att häfta mot kattvindens stödben men enligt ritningen ovan ska det häftas dikt an isoleringen som du är inne på.

Drar du ångspärren längs med taket måste du täta extra kring benen.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Jag har nu satt det dikt an isoleringen, inte längs stödbenen.

Tack alla som bidragit!
 
murak
All lycka med huset, Solari!
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Halvfärdigt isolerat vindsutrymme med träsparrar, isolering och flexibla ventilationsrör synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är alltså resultatet om det var svårt att förstå hur jag menade :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.