Kul med uppdatering! Skönt att det rullar på ändå. Otäckt med hjärnhinneinflammation :( :thumbdown: . Hoppas du håller dig frisk nu framöver!

Jo vi fick vårt startbesked på plats vid samrådsmöte så bygget har dragit igång. Plattan är klar och grävaren gör klart resten av grovschakten nästa vecka. I januari börjar de resa stommen (y) .
 
Tack så mycket, nu hoppas jag att jag förblir frisk :)

Du får skriva sen i PM var det ligger så man får ta svängen förbi när huset kommit och se hur det blir :)
 
Nu är äntligen enklingen färdig invändigt. Nu börjar elektriker och rörmokare nästa tisdag/onsdag och är väl förhoppningsvis färdiga strax efter nyår. Sen är det dubbling av snickarna och sen tar vi över huset och färdigställer det (med undantag för inkoppling el/vatten och plattsättning badrum/tvättstuga givetvis)

Invändigt av ett pågående byggprojekt med synlig trästomme, isoleringsmaterial och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredning av hus under konstruktion med gipsskivor och trästomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Invändigt vy i en byggnad under renovering med osatt gipsvägg och isoleringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Invändig vy av ett pågående byggprojekt med trästommar, oisolerade takbjälkar och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Invändig bild av en nästan färdigbyggd enkelning med exponerad takstol och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Invändig vy av ett oavslutat byggprojekt med öppet tak, synliga bjälkar och ett takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredning av enkling med oskyddade OSB-skivor, synliga bjälkar och byggutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av oinredd byggnadsstomme med exponerade träreglar och isolering, samt såg och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av en oavslutad byggnad med OSB-skivor och synliga takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inre av en oavslutad byggenkelt med synligt takstomme, fönster och råa väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innertak i träkonstruktion med synliga reglar, ouppbyggda väggar av trästomme, och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Invändig vy av ett garage i byggfas med isoleringsmaterial i taket, byggmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen parkerades bilen för första gången i garaget, den sista panelen är på plats nu och sätts upp i mellandagarna. vindskivor är klara och sen är det bara knutarna kvar innan garaget är färdigt!!!! :wow: :wow: :wow: (I alla fall utvädning, isolering kvarstår...)

Bil parkerad i halvfärdigt garage med isolering och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av ett nästan färdigt garage med träreglar och isolering synliga, verktyg och byggmaterial inne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och i helgen beställdes den nya sängen, med leverans i mitten av mars. en 210x200cm säng! (y) :wow: :wow:
(i det ljusare tyget som ligger på sängen)

Stor grå säng med textilier i butik, prislapp och ljusare tygprov på madrassen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är julen över och arbetet med garaget försätter, panelen på framsidan, samt vindskiveplåt på långsidan är monterad idag. Imorgon blir resterande panel och plåt färdigt. Sen fortsätter arbetet inomhus i stora huset.

Vitpanelat garage med monterad vindskiveplåt och byggmaterial framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny monterad panel och vindskiveplåt på en nyligen byggd garagebyggnad med spillvirke framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är flexrör på plats samt högtalarlådor till köket, där blir det ett par B&W infällda takhögtalare. I alla rum blir det fördraget med rör för framtida högtalare, och allt kommer styras från en av två platser i huset (för att minimera rörlängderna). Sen har jag även köpt ett tv-väggstativ som ska användas i vardagsrummet, i den lilla inbyggnaden för vår TV.

Kartong med Bowers & Wilkins back-box för infällda takhögtalare, BB 6C, på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Infälld B&W takhögtalare i öppnad förpackning, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggmaterial för heminstallation, inklusive flexrör, högtalarlådor och ett tv-väggstativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förpackning för Vogel's vridbart TV-väggfäste som passar 40-65 tums skärmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag har jag börjat med isolering av ytterväggarna, men hade inga nitar till nitapparaten, så måste köpa det innan jag kan sätta plasten.

Istället så monterade jag vindstrappan, smidigt och tog bara 2 timmar inkl allt :)

Nyinstallerad vindstrappa i ett pågående isoleringsprojekt av ett byggrum med synliga träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör av ett byggprojekt med isolerade väggar och en nyinstallerad vindstrappa, omgiven av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad vindstrappa på en isolerad vind, verktyg synligt, väntar på plastmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolerade ytterväggar och en nyinstallerad vindstrappa i ett underkonstruktionsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu börjar plasten sättas upp

Pågående isoleringsarbete i tak i ett garage med upphängd plast och synliga träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garage under renovering med uppsatt plast och synliga reglar, verktygsstege, och oplastad isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sätter samtidigt upp reglarna så jag inte råkar slå ner plasten.


Byggprojekt med plast och träreglar på väggarna, stege i förgrunden och isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garage under renovering med isolering och plast uppsatt på väggar, reglar, och rörigt byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man har för mycket verktyg och saker i garaget får man flytta och städa då och då. Hittade dessa 4, man kan väl inte ha för många skruvdragare till bygget?

Fyra AEG skruvdragare av olika modeller placerade på ett grått golv bredvid en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolering till taket läggs på plats innan den sista vådan av plasten sätts på plats.


Monteringsprocess i ett garage med blå plastfolie och isolering i taket, mellan träreglar och takpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plastfolie som hänger i taket i ett garage under ombyggnation, med träreglar och isoleringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takisolering under träbjälklag med synliga reglar och fibrig isoleringsmaterial utlagt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut i dagsläget, innan sista våden och isolering samt glespanel sätts upp i veckan.

(Lite stökigt då jag inte orkade snygga till för en bild)
Ouppstädat garage med uppmonterade reglar och plast, isolering och byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatanm535
  • Laddar…
Vad tror ni om väggarna, jag ska sätta 13 mm osb + 13 mm gips.

Räcker det med cc600 liggande reglar för att fästa OSB?
(Ska sätta in cc1200 stående reglar där det finns mothåll från ytterväggsstommen.

Gipsen förutsätter jag att den går att fästa i OSB efter det.
 
Ingen som har någon expertis i detta ovan?

För övrigt började elektrikerna idag, dem blir klara början på nästa vecka.
Förhoppningsvis så hinner rörisarna denna vecka med så snickarna kan dubbla nästa vecka.

Någon som har sista minuten tips för elen? Känns som vi valt till el där de behövs, men då vi aldrig bott i villa kanske någon annan har jättebra ideer??? :D
 
Det skulle absolut räcka med de reglarna och det lilla extra vid ytterväggsreglarna för OSB:n och sedan gipset på OSB:n. Snåla inte med skruven i nått av lagrena.
Men jag kikade lite på din vindstrappa, sitter den inte lite för långt in? Den blir ju "infälld" när du har gipsat/satt panel i taket. Eller har jag missat nått? Kan väl erkänna att jag inte läst allt mening för mening

//MrS
 
MrSoderlind skrev:
Det skulle absolut räcka med de reglarna och det lilla extra vid ytterväggsreglarna för OSB:n och sedan gipset på OSB:n. Snåla inte med skruven i nått av lagrena.
Men jag kikade lite på din vindstrappa, sitter den inte lite för långt in? Den blir ju "infälld" när du har gipsat/satt panel i taket. Eller har jag missat nått? Kan väl erkänna att jag inte läst allt mening för mening

//MrS
då kör vi med reglarna som jag tänkt =)

jo den blev lite för hög, men jag har möjlighet att justera ner den, jag monterade upp den nu och kan senare när jag vet hur takgipset blir i höjdled justera och få det helt slätt. (lite av en efterhandskonstruktion med justeringen, men som tur är så finns möjligheten =) )
 
  • Gilla
MrSoderlind
  • Laddar…
Skruva OSB,n ordentligt. Sen förskuter du gipsen så skarvarna inte hamnar på varrandra.

//AA
 
saiter skrev:
Skruva OSB,n ordentligt. Sen förskuter du gipsen så skarvarna inte hamnar på varrandra.

//AA
Någon fördel med att skruva OSB eller skjuta med spikpistol? Har ca 2000 spik hemma som kan komma till användning.
 
Går bra att spika, jag hade problem att få till slaget riktigt så det inte drog spiken för långt in.

När vi byggde huset så sas det att det är bättre att spika spån/osb skivorna då det blir enklare att ta ner om man vill ändra nått i framtiden.
 
Hej! Hur går det för er med huset? :)
 
Det var inte igår, har tyvärr helt glömt bort denna 'blogg'.

Ska försöka ta lite bilder på hur det ser ut idag, och se om jag hittar lite bilder från byggprocessen.

Men status just nu i alla fall, det som är kvar att göra:

Hus:
  • Omfattning kring garderober
  • Lister och foder, spackla och platsmåla
  • Byta vindskiveplåt (fick fel färg levererat, fick vit istället för svart)
Garage
  • Värmepump installation
  • Byta armaturer i taket som inte fungerar
  • Hyllsystem för större förvaring
  • Montera täckskiva under takutsprång
Tomt
  • Tomtplanering
  • Ta bort gamla skadade träd
  • Anlägga gräsmatta
  • Häck
  • Ändra dragning av garageuppfart
  • Asfaltering garageuppfart
  • Stödmur mot lokalgata
  • Bygga förråd för gräsklippare/handverktyg och cykelförvaring.
  • Altanplank, ska målas svarta, så måste göra det innan montering
  • Altan mellan garage och hus, samt framsida hus
  • Fördragning av rör för eventuella pollare/eluttag ute på tomten i framtiden.
  • Montera sista 2 stolparna som utgör 'tak' till pergolan.
Förhoppningsvis är detta det som är kvar att göra, men som vanligt lär det tillkomma saker under tiden.

(Bilder kommer så småningom :) )
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.