Hello ni kunniga!

Har varit i tagen och inrett övervåningen på vår Smålandsvilla (1,5-plan med Frånluftvärmepump) och har då givetvis isolerat en hel del. Dock valde jag uppenbarligen kanske inte helt rätt när jag valde att hoppa över plasten (ångspärren) i kattvindarna. Jag har alltså bara plastat från nock ned till stödbenen.

Måste jag riva ner gips/panel och plasta även kattvindarna eller kan det funka som nu?
Vilka är problemen med nuläget?
 
Det måste plastas. Hela rummet ska vara tätt. Extremt tätt om möjligt. Fuktig varm luft kommer annars gå in i kattvindsväggen och kondensera i isoleringen som sedan överför fukt till regelvirket. Fuktig luft fastnar också inne i kattvinden, vilket kanske inte ventileras ut ordentligt = problem.

Jag skulle plocka ned gipset, sätta plast, och tillbaka med gipset. Om du inte har hunnit spackla kanske gipset går att återvinn? Plasten ska överlappa ordentligt i skarvarna, helst tejpas
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Om det finns ventilerad takfot, vilket det nästan alltid gör har du då luftspalt upp hela vägen till nocken och ut via kortsidor fasad? Har läst att lösningar utan plast går utmärkt, dock rek någon typ av ångbroms istället. Kan det stämma Per i Hamrånge?
 
Jonatan79 skrev:
Om det finns ventilerad takfot, vilket det nästan alltid gör har du då luftspalt upp hela vägen till nocken och ut via kortsidor fasad? Har läst att lösningar utan plast går utmärkt, dock rek någon typ av ångbroms istället. Kan det stämma Per i Hamrånge?
Jag har kört utan luftspalt då det sitter en difussionsöppen board i taket.
 
Har du undertryck i huset så talar det för att det ska fungera. Sedan kan det mycket väl fungera ändå också, gips och panel är ju nästan helt lufttätt. Jag hade låtit det vara om det redan är spacklat och hållit koll på konstruktionen - kanske ett provhål om något år eller två? Är det däremot inte spacklat hade jag tagit ner gips och panel. Att bara skruva ner och upp grejorna borde inte ta särskilt lång tid. Jag tror att 2/3 av jobbet med att sätta gips och panel är att bära fram och såga till skivorna.
 
pelpet skrev:
Har du undertryck i huset så talar det för att det ska fungera. Sedan kan det mycket väl fungera ändå också, gips och panel är ju nästan helt lufttätt. Jag hade låtit det vara om det redan är spacklat och hållit koll på konstruktionen - kanske ett provhål om något år eller två? Är det däremot inte spacklat hade jag tagit ner gips och panel. Att bara skruva ner och upp grejorna borde inte ta särskilt lång tid. Jag tror att 2/3 av jobbet med att sätta gips och panel är att bära fram och såga till skivorna.
Ja, undertryck är det ju.
En del av väggen har redan färdig panel som måste tas ner (visserligen inte målad ännu), andra delar har omålad gips och på några ställen är väggen helt klar och målad. Det kommer att bli en hel del jobb kan man lugnt säga, och jag slipper ju gärna om det verkligen inte måste!

Min bekant menar på att det skulle komma fukt inne i kattvinden som "sugs dit" genom gips+OSB/panelen. Själv förstår jag alldeles för lite för att ens ta ett beslut, därför skriver jag istället här ;)
 
O
Jag som är skeptisk till all plast i husen skulle inte oroa mig ett dyft.
Med tanke på hur mycket jobb som redan är gjort skulle jag inte bry mig.... Se på alla hus som inte har all plast i väggarna men ändå inte dött av fukt...

Jag skulle dock ha det i bakhuvudet om jag skulle sälja huset och nämna det.
 
Odjuret skrev:
Jag som är skeptisk till all plast i husen skulle inte oroa mig ett dyft.
Med tanke på hur mycket jobb som redan är gjort skulle jag inte bry mig.... Se på alla hus som inte har all plast i väggarna men ändå inte dött av fukt...

Jag skulle dock ha det i bakhuvudet om jag skulle sälja huset och nämna det.
Hus som är byggda för betydligt längre sedan och därför inte är gjorda för dagens ventilationslösningar. Självdrag, otäta fönster osv osv. Finns mycket att "ha i bakhuvudet" innan man bara är skeptiskt mot nya saker.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
murak
Personligen hade jag gjort om det enligt instruktionerna från smv, dvs nita fast plasten mot vindduken som sitter längst ut vid takfoten. Vad säger ditt försäkringsbolag?

Passa gärna på att slänga upp lite bilder på isoleringsprojektet, finns många intresserade på detta forum ;)
 
Vi har ftx hus från 1994 där plasten i kattvindarna har en hel del håligheter. Men inga tendenser till fukt sen 1994 iaf. Jag ska tejpa igen allt i jul ;)
 
murak skrev:
Personligen hade jag gjort om det enligt instruktionerna från smv, dvs nita fast plasten mot vindduken som sitter längst ut vid takfoten. Vad säger ditt försäkringsbolag?

Passa gärna på att slänga upp lite bilder på isoleringsprojektet, finns många intresserade på detta forum ;)
Var kan man hitta instruktionerna från smv?
Försäkringsbolaget har jag inte ens funderat över ännu.
 
En granne på området hemma råkade ut för saken. Han köpte en Smålandsvilla där första ägaren gjort klart övervåningen (nån gång 2008-2010). Dom fick riva ut HELA övervåningen, pga fuktproblem. Första ägaren hade inte plastat. Dock vet jag inte omfattningen av hur mycket plast som var monterad eller inte.
Ska det plastas så ska det göras fullt ut med tanke på dagens täta fönster och tjocka isolerade väggar.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Diskussionen här är för oprecis. Plastfolie som ångspärr på insidan av ytterväggar och vindsbjälklag används främst för att förhindra att icke-hygroskopiska isoleringsmaterial (t.ex. mineralull) inte ska få försämrad funktion pga kondens. Ångspärr används aldrig när man har hygroskopiska material som t.ex. cellulosafibrer eller massivt trä. I stället använder man asfaltimpregnerad papp eller andra former av vindtätning. Första frågan är därför vad för sorts isolering som har använts? De flesta småhus med regelstomme som byggdes mellan 1950 och 1960 saknade ångspärr och de är inte kända som problemhus. Däremot var isoleringens tjocklek bara 4 tum och därmed torkade ev. kondens upp snabbt pga värmespillet. Därför är också tjockleken på den aktuella isoleringen av vikt. Betydelsen av ångspärr ska inte överdrivas. Jag har personligen sett fler skador pga felaktigt placerad ångspärr än pga total avsaknad av sådan.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jo såklart. Ångspärren är ju också ett sätt att få tätt i ett hus som har mekanisk ventilation med återvinning. Detta för att få hyfsad energiprestanda. Detta är ju relativt vanligt i nyare hus
 
Alla hus med ventilationssystem av FTX typ måste vara vindtäta. Men man bör inte förväxla vindtätt med ångtätt. Det finns gott om produkter idag som är vindtäta men inte ångtäta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.