Det var enbart min tolkning, han sa inte odagrant att han inte ville involvera försäkringsbolag utan mer att han verkar skita i hur det löser sig bara jag täcker kostnaderna.
 
Snailman
Får dra en sak från tidningen land, några ungdjur hoppade över inhägnaden och repade grannens bil, bedömning: då det inte var något fel på inhägnaden så hade ägaren till djuren inte gjort något fel, så grannen fick ingen ersättning.

(tror djurens ägare typ betalade grannens självrisk ändå fast han inte behövde, men inte säker på detta)

Så om det inte är något fel på din dörr och du hade stängt den ordentligt, så borde det inte vara ditt ansvar.

jag har IF och de har nån sorts fond till självrisken, så om din granne har det bolaget, så kanske han vill ha kvar självriskfonden orörd till nästa gång?
 
Om så är fallet betalar jag fortfarande bara självrisk summan så får han lösa resten.
 
Bra och tack alla för engagemanget det känns som jag vet hur jag ska gå vidare nu.
Mvh Kristian
 
Berätta gärna hur det fortgår
 
Absolut gör jag det (y)
 
Jag undrar ju varför han ställde sin bil just där... var vägen blockerad?

Det var vinden som blåste upp dörren... det var ingen som slog upp dörren på hans parkerade bil. Dvs ren olyckshändelse och kanske lite klantarsleri att ställa bilen inom räckhåll för dörren. Det spelar ingen roll om ladan var i dåligt skick eller om ni aldrig någonsin stängt och låst dörren. Grannen valde att stanna just där och vinden (ett mycket vanligt naturfenomen) slet upp dörren. Den hade orsakat repor och bucklor oavsett skick. Nu raljerar jag lite, men hur som helst kan inte ni hållas ansvariga för skadorna på bilen.

Jag tycker inte du ska ta kostnaden bara för grannsämjans skull. Hävda din rätt, eftersom du inte gjort något som helst fel. Om grannen vidhåller att ni ska stå för kostnaden så be honom skriva ner sitt skadeståndsanspråk, som du sen skickar till ditt försäkringsbolag. Om dom anser att du kan hållas ansvarig får du valet att nyttja din försäkring eller ta kostnaden själv.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
En person som passerade dörren en timme innan olyckan försökte regla dörren utifrån med ett 2m rör som denne hittade inne i ladan. Personen hade också för avsikt att berätta för oss men var ute på jobb och hade inte tid just då tråkigt nog... Det var röret som senare låg på marken grannen hade stannade för.
Vår lada löper parallellt med en annan i ca 30-40 m sen fortsätter våran en bit till och mellan ladorna går en smal grusväg som grannen måste ta för att komma någon vart. Därav känner vi att vi har ett ganska stort ansvar för passerandes säkerhet. Vi väntar på att grannen ska höra av sig angående summan för självrisken, vi har för avsikt att betala.
 
Som sagt egentligen borde du nog inte betala något alls.
 
S
Du ska inte betala någonting till den här personen. Om han visste att det var storm ute och han ställer sin bil så nära porten som stod på vid gavel är inte det smartaste. Han har på så vis varit oaktsam, han borde ha förstått att dörren skulle kunna blåsa upp igen och på bilen när han skulle stänga dörren.

Sedan att han kommer med någon jävla attityd och kräver saker han inte har någon juridisk rätt till gör inte saken bättre. Då skulle jag verkligen inte villa hjälpa eller betala någonting till denne.
 
Ni verkar vara jävligt säkra på att bilägaren inte ska få nånting. Men jag är inte det. Ladan står tydligen ganska nära vägen och om den utgör en fara för passerande så är det väl ändå fastighetsägaren som har ett ansvar?
 
Bara om man agerat oaktsamt.


.....men oavsett det juridiska så tror jag trådskaparens ursprungliga förhållningssätt till detta är klokt. Det är ett mindre samhälle, nära grannar osv. Vem fan orkar tjafsa om några tusingar, dela på självrisken, betala självrisken, enligt ursprunglig plan så är saken biff.
 
hempularen skrev:
Det finns undantag i skadeståndslagstiftningen. Som förare av en bil har du ett absolut ansvar. Vilket betyder att du blir ersättningsskyldig för alla skador du vållar med bilen oavsett omständigheter.
Så, i princip är grannen ersättningsskyldig för de eventuella skador dörren har åsamkats av att bilen stod i vägen när dörren flög upp? :)

Betala inte. Nästa gång något händer som grannen tycker ni har minsta avlägsna delaktighet i kommer han att kräva er på mer pengar. Hänvisa honom till ert försäkringsbolag som kommer att svara honom att de inte täcker upp det pga att ni inte bär ansvar.
Om någon borde han väl gå på den som reglade upp dörren halvdant.

En lokal politiker i Malmö, ledamot i tekniska nämnden, krockade med en kommunal bajamaja som kom flygandes med vinden. Han försökte få ut självrisken av gatukontoret, men misslyckades.
 
Tycker det verkar som en självklarhet att låta försäkringsbolagen reda ut detta, och om ditt försäkringsbolag blir den som får betala tar du hela självrisken, annars erbjuder du dig att betala halva (om de delar på det eller om det är hans försäkringsbolag som tar det).

Att han inte vill blanda in försäkringsbolag brukar bero på att folk tror att deras premier går upp så fort de använder försäkringen, men det är ju bara om man är skyldig till någon förseelse, och det är han ju inte.

Gå även igenom ladan och kolla om något verkar saknas, då ni ju tycks ha haft inbrott....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.