Hej!

Jag bor i en lägenhet som egentligen är en slags 1a eller 1.5a, som jag skulle vilja bygga om till en riktig 2a.

Planlösningen är lite speciell då lägenheten ligger i Stockholms innerstad och är i en äldre fastighet. Sovrummet måste ju ha ett fönster för att formellt få räknas som ett sovrum och tyvärr har bara lägenheten 2 fönster.

Har ni några tips? Jag vill helst inte flytta på köket då det är renoverat med golvvärme.

Planritning av en lägenhet med vardagsrum, kokvrå, sovalkov, hall och badrum, två fönster markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av en planlösning för en liten lägenhet med två fönster och markerade utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, vad är syftet? Du har ju 2 rum redan, om du kallar det alkov eller rum kan ju kvitta lika. Totala ytan blir ju inte större, oavsett vad du kallar det.

En alkov är väl normalt sett en mindre avskärmning i ett rum utan att dörr är monterad. Din "sovalkov" är ju ett helt separat rum, som det ser ut på ritningen. :confused:

Kan det möjligen påverka om du sätter fönster i innerväggen mot köket kanske? ;)
 
Du besvarade din egen fråga. För att det ska kunna räknas som en "riktig" 2a ska också sovrummet ha fönster. Byt plats på kök och sovalkov så får du det.

Det andra alternativet jag kan se är att du flyttar in sovrummet där du har vardagsrummet och river alkoven och får en öppen planlösning med vardagsrum och kök. Sovrummet blir då ganska stort, så du kan kanske till och med få plats med en garderobsvägg eller walk in closet.
 
Förstår inte varför du vill ändra planlösningen. Är orsaken den att du vill sälja lägenheten som en 2:a?

Om du själv inte trivs med sovalkoven kan du sätta in ett fönster mellan alkov och vardagsrum så blir det lite ljusare. Annars ser planlösningen riktigt bra ut.
 
Med bara två fönster varav det ena är i köket, som du inte vill flytta på (och kanske inte heller kan/får flytta på) så ser jag ingen möjlighet att få ett sovrum med fönster. Om du gör sovrum vid vardagsrumsfönstret blir det ju en stor långsmal klädkammare bakom sovrummet istället för ett vardagsrum, då även vardagsrum behöver fönster för att räknas som rum.

Enda möjligheten, med tanke på hur fönstren sitter, är att göra sovrum där köket är och kök med öppen planlösning mot stora rummet, där hallen och "alkoven" är.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
nikasp
Renovera bara inte bort dig. I sambons gamla 42 kvm på Söder hade föregående ägare flyttat köket och gjort ett rum där. Fastnade på OVK-besiktningen då man måste ha tilluft i sovrum så vi lyckades med nöd och näppe få till en lösning där besiktningsmannen var nöjd. Drog en vitlackad kanal ur sovrummet till köket så frånluft hamnade rätt och sen överluft från vardagsrum till sovrum vilket är gränsfall eller egentligen inte godkänt men svårt att lösa i vårt fall.

Blev ganska svettigt då lägenheten var till salu och låg ute på nätet. Hann precis få jobbet gjort innan visningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.